Ga naar inhoud

Calcium en Oxaalzuur (Calciumoxalaat)


DemiZ

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

 

Dit topic heb ik gemaakt, vanwege de problemen bij mijn konijn Maisey (blaaszand/blaasstenen) . Dit verhaal kun je lezen in 'gezondheid'

 

Graag wil ik hier de vraag stellen over calcium en Oxaalzuur. 

Voor mijn konijn wordt een 'calciumarm' dieet voorgesteld. Echter, op het internet, vind ik tegenstrijdige berichten. Het zou met name het Oxaalzuur zijn wat ik moet gaan beperken (en Vitamine C). Juist door de calcium te verminderen, zou er meer Oxaalzuur overblijven dat de kans op blaassteen vergroot.

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer en vroeg me af of iemand dit bekend klinkt. 

 

groetjes demi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het dan zaak is om eest te weten om wat voor gruis en blaas stenen het gaat. De een ontstaat in zure urine, de andere en basische urine, en dan heb je ook nog gruis wat bacterie gerelateerd kan zijn. Uiteraard heeft voeding er ook een rol in, maar niet alleen. Dus het lijkt mij zaak om uit te sluiten of er naar gruis ook sprake is van een ontsteking, wat de ph waarde is van de urine en wat voor gruis er te zien is en of er verschil is tussen het gruis van de vorige keer en de steen deze keer. Dus of de steen uit dezelfde kristallen bestaat als het gruis.

Dus

 

PH waarde beide keren

Is er ook sprake van een blaas ontsteking

Wat voor soort gruis is het

Uit wat voor soort kristallen bestaat de steen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei MichelleloveElmo:

Ik denk dat het dan zaak is om eest te weten om wat voor gruis en blaas stenen het gaat. De een ontstaat in zure urine, de andere en basische urine, en dan heb je ook nog gruis wat bacterie gerelateerd kan zijn. Uiteraard heeft voeding er ook een rol in, maar niet alleen. Dus het lijkt mij zaak om uit te sluiten of er naar gruis ook sprake is van een ontsteking, wat de ph waarde is van de urine en wat voor gruis er te zien is en of er verschil is tussen het gruis van de vorige keer en de steen deze keer. Dus of de steen uit dezelfde kristallen bestaat als het gruis.

Dus

 

PH waarde beide keren

Is er ook sprake van een blaas ontsteking

Wat voor soort gruis is het

Uit wat voor soort kristallen bestaat de steen

Hoihoi, hartstikke bedankt voor je informatie! Helaas is het zand van vorige keer niet meer te achterhalen. Er was toen wel sprake van een blaasontsteking. Wel weet ik dat de steentjes deze keer de variant calcium-oxalaat is. Er is deze keer geen sprake van een blaasontsteking. De pH waarde van de urine zou ik moeten laten onderzoeken, als jij zegt dat het zinvol is. Vandaag gaf de dierenarts ook aan dat fosfor een rol kan spelen. Daar ga ik me vanavond eens verder in verdiepen.

 

Ik vind het nu nog steeds lastig om te bepalen wat hij mag eten en hoeveel. Ik ben kruiden aan het uitzoeken, maar het verbaast me hoeveel calcium, oxaalzuur, Vitamine C dit kan bevatten. Met de dierenarts afgesproken contact te houden en over een paar weken een foto maken ter controle.

 

groetjes demi

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mag toch hopen dat de dieren arts de vorige keer urine onderzoek gedaan heeft en het gruis onder de microscoop heeft bekeken? De ph (zuurte graat van de urine) waarde is iets wat bij een standaard urineonderzoek hoort, net als het bekijken van gruis onder de microscoop. 

 

En het vergelijken hier van nog meer. Struviet is een gruis wat veroorzaakt kan worden door bacteriën en/ of door voeding en/of pech en ontstaat in basische urine . Calcuimoxelaat kan echter gevormd worden in elke ph waarde. Stenen of gruis kunnen echter ook irritatie van de blaas geven en die kan hier door ontsteken.

 

Het is dus interessant om te weten of het beide keren om een zelfde soort gruis ging of dat het twee losstaande dingen zijn. Aan de hand daar van kan je weer veder kijken. Veder is beweging ook heel belangrijk net als veel drinken en  dus plassen. Oxelaat heeft de neiging om redelijk snel neer te slaan(in verhouding tot andere stoffen in de urine) en geen hierdoor eerder problemen. Door veel bewegen en plassen krijgt het minder de kans om neer te slaan. 

 

Wellicht is dit nog interestand en kan je met wilhelminapark nog contact op nemen om te kijken naar de voeding

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/blaas.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .