Ga naar inhoud

Welke beloning bij trainen?


April

Aanbevolen berichten

Ik zou graag beginnen met het trainen van mijn konijnen. Nu vraag ik me af; wat is een goede beloning? Het moeten kleine hapjes zijn, maar wil eigenlijk geen snoepjes of biks geven (ze krijgen SS).

Wortel is het makkelijkst in stukjes te snijden, maar daar wil ik ze niet teveel van geven. Witlof versnipperen lijkt me wat onpraktisch. Ze zijn wel dol op groente. Eigenlijk alles wat eetbaar is :p kruiden gaan er ook goed in.. maar het moet ook een beetje handzaam en snel uit te delen zijn.

Kortom; wat is een goede, maar gezonde beloning? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf juist wel de brokjes als beloning. Ik moet ook zeggen dat voor mij het makkelijkste moment om te trainen / konijnen tam te maken in de ochtend is. Dat is het tijdstip waarop ik ze toch voer en ze vaak heel mensgericht zijn, omdat ze dus al weten dat ze brokjes gaan krijgen. Het is ook een moment van de dag waarop ze toch al vrij actief zijn. Dan krijgen ze er eerst een aantal uit de hand, per konijn verschilt het wat ik ze er voor laat doen. Bij Athos is het al heel wat dat hij het aanpakt, en nu train ik dat hij steeds meer naar mij toe durft te komen als ik in zijn ren zit, zonder dat hij zich verstopt. Ook handig is dat je na afloop de resterende brokjes in de voerbak kan doen als "grotere beloning". En dat vind ik ook altijd een mooi moment om even de kontjes en gezondheid te checken.

 

Bij mij eten ze wel ook graag gedroogde korenbloem, ik denk dat dat ook wel makkelijk als beloning te geven is. Dat zijn vrij compacte bloemknopjes. Je wil ook niets geven waar ze 5 minuten aan bezig zijn ;) Gedroogde rode bietenstukjes, papaja of ananas heeft ook een makkelijke vorm om als beloning te geven. Echt snoepjes kun je ook geven, maar meestal is het advies dat je er daar maar 2 per dag ofzo van geeft. Dan ben je vrij snel uitgetraind.

 

Vers groenvoer kan natuurlijk ook, alles wat ze lekker vinden en makkelijk aanpakken is in principe geschikt. Witlof kun je een hap uit laten nemen en dan weer wegtrekken. Je hoeft het dus niet te versnipperen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee; dan gewoon de kleine biksbrokjes i.p.v. van SS? Of de SS door de helft? Ik heb gisteren even wat geoefend met hele kleine stukjes wortel en witlof. Dit ging echt supergoed, en ze willen inderdaad heel graag.

Na tijd ging Skipper languit liggen, helemaal uitgeteld haha zo schattig.

Korenbloem is wel een goed idee, of wat gedroogde groenten o.i.d. Ik heb nu verse groenten opgesneden, maar dat is wel een werk :p 

Zal eens zoeken naar wat korenbloem! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb mijn konijnen een soort parcour aangeleerd (over een brug, door een tunnel enzo) op commando. Ik heb hiervoor een beetje van alles gebruikt. ik denk dat afwisseling ook belangrijk is. Ik gebruikte soms de gewone korreltjes om te trainen (omdat hij dit heel graag eet), ook kleine stukjes fruit, zoals banaan, bosbes en druif (wel heel suikerrijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .