Ga naar inhoud

Konijn plots dood in de armen


Kyaravalk

Aanbevolen berichten

Men konijn is gestorven en ik heb het zien gebeuren

We dachten eerst dat die zen nek had gebroken want hij was heel wild
Maar de dierenarts zei dat het een hartstilstand was 
Hij was ervoor nog heel kalm en ik heb hem nog vastgehouden 
Hij was een beetje vuil en we gingen hem gewoon een beetje wassen. Hij heeft daar normaal nooit problemen mij hij is heel tam. 
 
Mijn mama krijg hem niet rustig en hij wou uit haar armen springen maar als hij dat deed ging hij de val niet overleven. Ze kwam naar buiten met hem terwijl hij zo wild deed. Ik zag hem ineens slap worden en zijn ogen stilletjes dichtgaan. Men mama heeft hem dan op de grond kunnen leggen en hij heeft zijn laatste adem uitgeblazen. 
We zijn dan nog vlug naar de dierenarts gereden in de hoop dat hij hem kon redden, maar helaas was hij al niet meer te redden voor we vertrokken.
Hij is in de auto gestorven met zijn ogen open.
Weet er iemand of hij pijn zou hebben geleden? Het was allesinds enorm snel gegaan want ik heb mij heel hard geschrokken. 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien de stress in combinatie met de hitte als ik je verhaal zo lees?
Optillen vinden konijnen niet prettig, vandaar dat hij zo wild is gaan doen waarschijnlijk.
Ik weet niet hoe vies hij was? Want in principe hoeven konijnen alleen maar gewassen te worden als er iets

medisch is of ze echt vieze plakpoep aan hun kontje hebben zitten wat er niet af gaat.
Wassen en in bad is namelijk stressvol voor konijnen. Net als optillen.
Ik snap dat het verschrikkelijk is en wil het niet erger maken maar ik denk dat dit geen prettig einde was nee.

Het klinkt alsof hij veel stress ervaren heeft en in combinatie met deze hitte kan dat best fataal worden helaas :( 

Sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij was 5 jaar en Hij was wel redelijk vuil. Er hing aangeklit poep aan zijn kont en we kregen het zo niet proper dus moesten we hem wassen. 

Hij was ook nog redelijk dik en hij had een grote wam, daarmee kon hij hem zelf ook niet zo goed proper maken. Wij hebben nooit problemen om hun te wassen want ze hebben dat wel nog graag ze genieten graag van hun badje. Maar door de warmte werd hij gestresseerd en kregen we hem niet kalm. Maar als hij ging springen ging hij een groot letsel oplopen want hij ging hard gevallen zijn op de grond. Dat ging Hij waarschijnlijk ook niet overleven.

het is heel jammer want ik hou meer van die konijnen dan van mezelf en ik heb nu ook nog mijn laatste examen. Het is ook al de 2 de konijn die gestorven is dit jaar. De eerste hebben we 's ochtend me dood in zijn kooi teruggevonden. We dachten eerst dat hij sliep want hij lag daar zo vredig. Deze zou van de konijnenplaag of een rat die hem had gebeten. Aan dat konijn zagen we ervoor ook niets. Hij was nog heel actief de dagen ervoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wassen op zo een warme dag zou ik niet aanraden, wassen is erg stressvol en konijnen krijgen het er alleen nog maar warmer van. Ik denk ook dat het konijntje is overleden aan een combinatie van oververhitting en stress :(

 

Mocht er nieuwe konijntjes komen: diarree/plakpoep/het niet eten van blindedarmkeutels heeft altijd een reden: het kan door verkeerde voeding komen (te weinig hooi eten, te veel brokken en/of door gemengd konijnenvoer), maar ook door overgewicht, wormbesmettingen en infecties.  Het klinkt alsof het in dit geval door overgewicht kwam, in zo een geval is het echt zaak om je konijn op een verantwoorde manier te laten afvallen, om dit soort situaties te voorkomen.


Met warm weer moet je het echt zo rustig mogelijk houden voor je konijnen en stress voorkomen. Zorg dat je konijn schoon is voor er warmte komt (weerbericht in de gaten houden dus!) en dat je hem insprayed met een anti-myiasis spray om maden te voorkomen. Wilde konijnen kruipen bij warm weer lekker onder de grond waar het maar maximaal 18 graden is. Huisdierkonijnen kunnen dat niet. Als het 24-25 graden is moet je echt voor verkoeling en zo min mogelijk stress zorgen. Als het boven de 28 graden is moet je zeker alle stress voorkomen, tenzij het een situatie op leven of dood is, dan heb je geen keuze. Maar een wasbeurt zou ik toch uitstellen tot het weer minder warm is, dan zou je beter nog horrengaas om het hok kunnen doen om myiasis te voorkomen, dan een bad geven.

 

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe met het verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .