Ga naar inhoud

Nika is niet te controleren


Timmy en Nika

Aanbevolen berichten

Ik heb drie konijntjes. Timmy en Nika zijn al een jaar een leuk koppel en sinds kort is er een derde konijntje dat nog alleen zit. Timmy heeft het eerste jaar dat ik hem had bij mij binnen geleefd en hij was toen ook alleen. Timmy is daardoor wel heel erg aan mij gewend, super tam en makkelijk te pakken/aaien/nageltjes te knippen/etc. Nika heb ik in de lente aangeschaft vorig jaar en omdat ik graag wilde dat Timmy zsm een vriendinnetje kreeg, is ze al vrij snel naar buiten gegaan samen met Timmy. Zij is al vanaf het begin een heel bang konijntje, ze bijt en ze duikt altijd weg als je haar wil aaien. Ze is dus gewoon niet tam.

 

Nu is het zo dat ik daar wel vrede mee heb en dat ik haar nu gewoon met rust laat, maar het is dus ook echt onmogelijk om haar nageltjes te knippen of om te controleren of ze een schoon kontje heeft, etc. Ik heb het daarom al heel lang niet gedaan, maar ik wil dit toch wel weer gaan doen. Hoe doen jullie dit? Tips? Ze spartelt en bijt en krabt zo hard dat het me niet lukt om haar vast te pakken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip de nageltjes van de konijntjes nooit. Ze vinden het verschrikkelijk als ik ze optil dus laat staan dan ook nog even nageltjes knippen ;) 

Ik heb daarom een gedeelte van het hok (aanbouw ren) waar ze op de tegels kunnen lopen. Dan slijten de nageltjes van zichzelf eigenlijk. 

Ik heb ze nu bijna een jaar en nog nooit geknipt maar ze zijn zeker niet scherp. 

 

En wat betreft het controleren, mijn konijntjes staan wel eens zo dat ik even aan de onderkant kan kijken. Beetje lastig uit te leggen. Meestal als ze van het trapje af gaan springen maar nog net niet (ze blijven vaak eerst naar beneden kijken) dan leunen ze naar voren waardoor ik even onder het staartje kan kijken.

Dus goed observeren. 

Ik heb overigens bij Karwei horrengaas kunnen kopen dat je zelf op maat kan knippen en vast kan maken met een soort klittenbandstrips. 

Dan kunnen er sowieso geen vliegen bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier slijten de nagels vanzelf door graven e.d., jammer dat je konijn dat niet kan. Het zou haar een leuke bezigheid geven en je hoeft niet meer te plagen met nagels knippen.

Als je dan nagels moet knippen en het zelf niet durft, laat het de dierenartsassistente even doen. Die zijn daar heel handig in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .