Ga naar inhoud

Schoonmaken bij mijt


Hheleen

Aanbevolen berichten

Een van onze konijntjes blijkt mijt te hebben. Hij heeft druppeltjes gekregen in zijn nek (andere konijntje ook) en nu moet ik hun verblijf goed schoonmaken. Ik heb het verhaal over schoonmaken op Bunnybunch gelezen maar een paar vragen:

- Is het bij mijt voldoende om schoon te maken met citronella en daarna met dettol, of moeten we een extremere ontsmetter zoeken?

- De dierenarts gaf aan dat we alle open verpakkingen stro / hooi etc moeten weggooien omdat de mijt daaruit zou kunnen komen. Nu hebben we over een van de nachthokken een deken liggen voor extra isolatie, moeten we die weggooien of helpt het om hem op 60 graden te wassen? En de hoezen van de snugglesafe?

- In het gras (of wat ervan over is) staan onder andere een houten huisje, een boomstamtunnel, een flexibele wilgenmat en wat Rosewood Rattan Wobble ballen. Moeten die weg? Of kan de mijt daar niet in overleven?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar toen mijn nijnen met dit probleem zaten, was enkel behandelen voldoende. Ik zat toen ook met dezelfde vragen, hoe maak je een houten nachthok voldoende schoon, wat met hooi en stro, enz? Maar volgens mijn dierenarts van toen was enkel de nijnen behandelen met pipetjes voldoende. En inderdaad, na enkele weken zag je er haast niets meer van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen door verschillende mijten besmet worden w.o de huidmijt ( cheyletiella parasitovorax en de vachtmijt (leporacarus gibbus) de oormijt (psoroptes cuniculi). Naargelang de ernst van de mijtbesmetting kan een pipet al voldoende zijn bij een ernstige besmetting is het wel aangeraden om het verblijf goed te reinigen en te desinfecteren hierbij dienen de konijnen dan wel in een andere ruimte ondergebracht te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .