Ga naar inhoud

Bijten


Chouffevraag

Aanbevolen berichten

Ik heb sindskort een konijn,  ze is 9 maanden oud en heb haar overgenomen van een stel die te weinig tijd voor haar had. 

Ze is inmiddels goed gewend, laat zich oppakken en komt naar me toe. Ze maakt knorrende geluidjes als ze rond me heen loopt, wat geloof ik betekent dat ze het fijn heeft.  Alleen soms als ik op de bank zit bijt ze me ineens, zonder dat ze erdoor wil of boos is. Wat kan hier de reden van zijn? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, wat leuk dat je een konijntje hebt en dat ze al zo gewend is.
Het kan komen door hormonen of omdat ze aandacht wil. Soms is het ook het verdedigen van territorium of uiten van boos/gefrustreerd gedrag.
Ik zou je aanraden om een gecastreerd rammetje voor haar te zoeken in de opvang, dan zal je vast en zeker verandering zien in haar gedrag. Ze zal het nu vast ook naar haar zin hebben, maar konijnen zijn echt groepsdieren en zitten graag met een of meerdere soortgenoten. Als je merkt dat ze echt last krijgt van haar hormonen (dus als er naast bijten ook ander hormonaal gedrag voorbijkomt) kan je haar laten castreren of laten steriliseren, dan voorkom je ook baarmoederkanker op latere leeftijd omdat ze daar de baarmoeder eruit halen (alleen bij sterilisatie en niet bij castratie).

Mag ik trouwens vragen waarom je haar oppakt? Konijnen kunnen dit soms wel toelaten, maar kans is groot dat ze er alleen maar banger van wordt. Ik raad je aan om het alleen te doen als het écht nodig is (bijvoorbeeld bij dwangvoeren of bij de dierenarts).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .