Ga naar inhoud

Dominant gedrag


Jet 14

Aanbevolen berichten

Sinds een aantal weken valt mijn voedster haar vriendje ( gecastreerd rammetje ) aan.

Het is al drie jaar een koppeltje en het was altijd dikke liefde maar sinds kort lijkt de liefde bekoeld.

Op het moment dat ze eten krijgen valt Pluis aan,ze jaagt Pluk de hele woonkamer door.

Ze kan ook regelmatig ALS ze samen liggen spontaan Pluk bijten. Ze trekt daarbij hele plukken haar uit.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Het enige wat hier aan de huiselijke situatie is verandert is dat ze eerder s'nachts nog in de kooi moesten maar sinds 3 maanden altijd los in huis lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is ze gecastreerd? Dit gedrag kan hormonaal gestuurd zijn namelijk. Wat weer plots kan ontstaan door afwijkingen in de hormoonhuishouding, dus voorjaar in de bol of bij ontstaan na jaren een afwijking in bijvoorbeeld de baarmoeder. Ik wil daarmee niet zeggen dat het dat is, maar het kan. Je ziet dit gedrag ook soms plots ontstaan als het konijn wat 'aangevallen' wordt ineens wat zwakker is door een medische oorzaak. Beide dingen kan alleen een goede dierenarts vaststellen.

Overigens is het bij eten geven vrij 'normaal' gedrag. Dat doen ze bij mij, en bij vele andere bb'ers met mij, ook.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie..

Pluis is niet gecastreerd. Het wordt wel geadviseerd door de dierenarts en ik weet dat het ook verstandig is maar ik durf niet!

Ik heb zoveel nare verhalen gelezen over stil liggende darmen enz..Ik ben als dood dat het fout gaat.

Het rare is ook dat ze het agressieve gedrag alleen overdag heeft en met eten..s'avonds liggen ze samen op hun matje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er hebben hier veel leden ervaring met het castreren van een voedster, ook ik, en mijn konijntjes leven nog hoor. De keren dat het in al die jaren dat ik hier lid ben fout afliep, zijn op één hand te tellen. En dat zijn dan meestal voedsters die al niet helemaal gezond de operatie in gingen. Een gezonde voedster loopt niet veel risico hoor :)

Als het echter hormoongestuurd gedrag is en het werkt zo echt niet meer, zou ik het toch overwegen als ik jou was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .