Ga naar inhoud

Overstappen gemengd voer naar biks


lasavine

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb sinds 1,5 week een nieuw dwergje van nu 3 maanden oud. Het gaat allemaal enorm goed met haar, is heel vrolijk, druk en barst van de energie. Trekt het grootste deel van de dag sprintjes door de woonkamer en het aantal binkies per dag is niet bij te houden haha. Omdat ik vroeger vrij vaak problemen had met konijnen en mengvoer (selectief eten, deze laat ook de biks liggen) probeer ik haar geleidelijk over te zetten op biks (science selective), maar ze moet er tot nu toe niks van hebben. tenzij ik het uit de hand voer, maar dan is alles ineens interessant en lekker;). Ze graaft nu alle biks (de science selective) gewoon vrolijk uit haar voerbak en eet alleen de 'lekkere' dingen (uit het mengvoer) op. Als ze de zak met mengvoer hoort, komt ze daar als een gek naartoe gerend, alsof ze enorm hongerig is. Ze heeft onbeperkt hooi (en eet hier ook heel veel van). Kan het kwaad om het gewoon door te zetten tot het mengvoer op is zodat er straks alleen nog maar biks in dr voerbak ligt? Ik wil dr zeker geen honger laten lijden, maar wil dit selectieve eetgedrag er wel uit hebben.

(oh, en tips voor het keutel zindelijk in de woonkamer maken zijn ook meer dan welkom.. plasjes gaan braaf op de wc, in haar hok gaan (na een week lang alle keutels in de wc leggen) ook alle keutels op de wc, maar in de woonkamer dropt ze ze gewoon overal waar het uitkomt. Of is dit nu nog gewoon afbakenen van territorium en lost dit zichzelf wel op?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Science selective is een biks waar je eigenlijk gelijk op over zou mogen, zonder dat je rustig hoeft te wennen. Je zou dus gewoon zo over mogen gaan. Voer in ieder geval ook voldoende hooi bij, dan zal een konijn nooit verhongeren hoor!

Veel konijnen zijn dol op gemengd voer, maar gelukkig zijn er genoeg andere dingen die wel gezond zijn, waar ze net zo dol op zijn. Bijvoorbeeld vers groenvoer of gedroogde kruiden.

Keutelen in de woonkamer zal inderdaad zijn om het territorium af te bakenen. Hoewel het soms ook zo is dat ze de vloer te glad vinden en daardoor niet makkelijk terug kunnen komen naar de toiletbak. Zorg dus voor een niet gladde ondergrond en voldoende toiletbakken, dus niet alleen in het hok maar ook in de woonkamer!

Met 3 maanden is het ook best lastig om een konijntje al 100% zindelijk te krijgen. Gewoon goed volhouden! Een enkele keutel zal je vast nog wel vinden, maar konijnen zijn echt voor een groot deel wel zindelijk te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zoals hierboven vermeld, zou ik ook meteen overschakelen zonder te mengen. Mijn konijntje is ook overgeschakeld van gemengd voer op science selective, en ik deed het gewoon meteen in een keer, en wanneer ze merken dat er geen gemengd voer meer komt, zullen ze ook wel van de science selective biks beginnen eten :-) gewoon geduld hebben, maar wel zien dat je konijntje daarnaast nog genoeg eet natuurlijk (hooi en groenvoer). Komt goed! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .