Ga naar inhoud

Al bij dierenarts geweest, maar graag ook jullie mening


Mayaa

Aanbevolen berichten

Mijn gecastreerde rammetje Mickey van nu ongeveer 1,5jr (komt uit asiel dus weet zijn exacte leeftijd niet), eet sinds afgelopen week slecht. Normaal eet hij smorgens en savonds een handje bix van science selective, en daarnaast een beste pluk hooi. 

Woensdag viel het me op dat hij zijn brokjes niet helemaal op at, hij at nog wel hooi. Donderdag at hij geen enkel brokje meer en ook amper hooi, ook kreeg hij weinig en kleinere poepjes.

Savonds met hem naar de dierenarts geweest, buikje was ok. Tandjes ok. Spuitje met een pijnstiller gekregen en iets van een ontstekingsremmer. We moesten het 2 dagen aankijken. Evt wat bix weken en proberen te geven.

Vrijdag overdag at hij zo goed als niks meer, het enige wat hij wilde was wat peterselie en basilicum. En helemaal geen poepjes meer. Savonds konden we zijn darmen van afstand horen rommelen.

Zaterdag (wederom geen poepjes en eten) weer naar de dierenarts. Buikje voelde ok, vrij leeg, geen gas of verstopping. Tandjes ook ok. 

Medicijnen meegekregen, 2x daags krijgt hij cisaral drops en emeprid (?), en 1x daags novacam. Ook dwangvoeding poeder meegekregen. En hij had weer een spuitje gehad.

Savonds kwamen er wat poepjes en wilde meneer zowaar wat hooi eten. Medicijnen geven en dwangvoeden ging redelijk.

Zondag ging het dwangvoeden en medicijnen geven heel slecht. Hij vind het niks om opgepakt te worden en schiet hevig in de stress. Iets hooi gegeten en wat peterselie en peer. Klein beetje dwangvoeding ook.

Ondertussen is het donderdag en eet hij met vlagen wel wat hooi. Dwangvoerpoeder doe ik in een fruit of wortel papje, dit kan hij zelf oplikken van een schoteltje, dat vind hij redelijk lekker. Ook zijn medicijnen probeer ik er zoveel mogelijk door te doen. Probeer hem zo min mogelijk te pakken en forceren.

 

Maar nu zijn we dus een week verder. Wat nu? Hij oogt niet ziekig. Hij eet nog geen brokjes, en minder hooi dan normaal. Poept ook minder maar wel normale poepjes. Moet hij onderhand niet weer eens normaal zijn gaan eten?

Ik moest bellen als er geen poep kwam of hij slapjes werd. Dat is niet het geval, maar het gaat zeker niet 100%.

Soms hoor ik hem knarsen met zijn tanden, en twijfel ik of dat pijn geluidjes zijn. Maar om eerlijk te zijn hou ik hem ook wel onder een loep nu, en het kan best zijn dat ik teveel hoor en er teveel over nadenk.

Mickey woont overigens alleen en bij ons in de woonkamer. 

Bedankt voor het lezen van mijn laaaange verhaal, ik hoor graag wat meningen/ideeën!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht hetzelfde als Sanne. Als ook de emeprid (werkt tegen eventuele misselijkheid) geen echt effect heeft, is er wellicht toch meer aan de hand. Bijvoorbeeld dus met die achterste kiesjes/kieswortels. Een van mijn konijnen heeft daar ook problemen mee gehad; niks te merken totdat ze de biks niet meer hoefde. Erge ontstekingen in de wortels bleken de oorzaak, maar dat was vanaf buitenaf niet te zien of te voelen.

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de vlotte reacties, super!

 

Nee niet onder narcose, de dierenarts zei dat hij een mooi recht, en kort gebit had, en dat haakjes haar niet waarschijnlijk leken. Maar ze zei wel dat ze de achterste kiesjes niet kon zien. Twee aparte dierenartsen hebben er naar gekeken en zeiden beide ongeveer hetzelfde.

Is het onder narcose gaan vervelend voor hem, of een risico?

Hij eet wel zijn hooi, daar zie ik hem geregeld op kauwen. Maar dat hoeft dus niet perse te zeggen dat zijn kiezen dan ok zijn?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk persoonlijk dat aan alles een risico zit, dus ook als je besluit het nog aan te kijken. Misschien kun je mailen naar Dierenkliniek het Wilhelminapark in Utrecht als je daar nog niet bent geweest of nog geen contact mee hebt gehad. Ze zijn erg kundig op het gebied van knaagdieren en naar wat ik heb horen zeggen ook echt één van de beste, misschien dat zij je verder advies kunnen geven over wat je misschien kan ondernemen.
Iemand vertelde mij ook dat ze biks het eerst laten liggen als ze last hebben van haakjes op de kiezen, dus het zou best kunnen dat dat het kan zijn. Las volgens mij ook ergens dat konijnen ongeveer vanaf een jaar of één daar last van kunnen krijgen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

Ik heb ondertussen weer gesproken met de dierenarts. Gezien dat hij wel met regelmaat wat ontlasting heeft, en meerdere keren per dag hooi eet, plus de dwangvoeding en olvarit, stelde ze voor het nog even aan te kijken.

Er moest wel een stijgende lijn in blijven zitten, dus als het hier op blijft steken kwa hoeveelheid eten, dan zou ik maandag weer bellen. En dan wil ik ook onder narcose naar zijn kiezen laten kijken, en eventueel een rontgenfoto ook.

En uiteraard moet hij blijven poepen en niet ziek gaan ogen. Hij zit nu lekker wat hooi te eten. Hoop zo dat hij snel weer 100% te pas is!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje heeft het ook gehad een aantal weken geleden. Oorzaak niet kunnen ontdekken. Hij is zelfs 3 dagen bij de dierenarts gebleven. Hij is er uiteindelijk met medicijnen bovenop gekomen. Het heeft even geduurd voordat hij weer brokjes (science selective) at. Ze hebben toen meerdere malen zijn gebit gecontroleerd want dat leek de meest logische oorzaak. Zijn gebit was in orde en daar hebben ze ook niks aangedaan en nu is hij weer de oude en valt weer lekker aan op al het eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .