Ga naar inhoud

Verschillende vragen


Freya

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Aangezien ik verschillende vragen heb, heb ik ze allemaal gegroepeerd in één berichtje

- hoewel mijn konijnen een prima hok / schuilplaats hebben, blijven ze koppig in de regen zitten. is dat normaal? vinden konijnen regen niet erg?

- we zijn met vakantie geweest, en daardoor staat het gras in de konijnenren behoorlijk lang (konijnen waren een weekje op logement bij oma en opa). ik zie dus dat ze vooral gras eten, en nauwelijks hooi. is dat ok? ik bedoel: hooi is tenslotte gedroogd gras, dus in feite is dat hetzelfde, toch? of telt vers gras eerder als groenvoer? ze schijnen geen last te hebben van het gras (gedrag en keutels zijn prima)

- kan een konijn te veel eten? ik bedoel: biks (korrels) krijgen ze beperkt, maar groenvoer en hooi geef ik onbeperkt en vul ik bij als het op is. is dat te veel? krijg ik dan dikke konijnen of zullen ze wel stoppen met eten als ze voldaan zijn?

 

bedankt voor jullie antwoorden!

Sokkie en Vlekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op je eerste vraag kan ik antwoord geven: Mijn konijnen zitten ook vaak in de regen terwijl ze gewoon droog kunnen zitten. Naar mijn idee vinden ze dit inderdaad niet zo erg. :)

Tweede: Hou gewoon in de gaten of ze geen diarree van het gras krijgen, of ze verder normaal doen en dan lijkt me het niet zo'n probleem.

Met groenvoer onbeperkt geven zou ik wel oppassen, maar hooi mogen ze in principe wel gewoon onbeperkt hebben. Ik vul het hooi hier ook gewoon bij als het op is, en bij mij zitten ze niet constant hooi te eten. Hou daarbij gewoon in de gaten of ze niet te dik worden, mochten ze te dik worden minder de biks dan een tijdje. 

Groetjes :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1)  Ja dat is normaal. Konijnen hebben een ingebouwd regenjasje. Het is dus niet erg en veel konijnen blijven inderdaad gewoon buiten zitten in de regen.

2) Zolang de keutels prima zijn is het geen probleem. Het is wel zo dat een grasveldje niet zo heel gevarieerd is van soorten en dus wel eenzijdige voeding is, dus het is wel van belang dat ze daarnaast dan nog wel brokken krijgen. Na een paar dagen zal het gras weer ingekort zijn door jouw nijnen en gaan ze vast weer verder aan het hooi.

3) Ja  Ook van groenvoer kan een konijn dik worden. Bepaalde soorten bevatten veel koolhydraten en suikers. Ik weet niet hoeveel groenvoer en welke soorten je geeft als onbeperkt? Ze stoppen niet met eten als ze voldaan zijn, ze bunkeren voor slechtere tijden (die bij huiskonijnen nooit gaan komen).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Freya:

Hallo allemaal, 

 

Aangezien ik verschillende vragen heb, heb ik ze allemaal gegroepeerd in één berichtje

- hoewel mijn konijnen een prima hok / schuilplaats hebben, blijven ze koppig in de regen zitten. is dat normaal? vinden konijnen regen niet erg?

- we zijn met vakantie geweest, en daardoor staat het gras in de konijnenren behoorlijk lang (konijnen waren een weekje op logement bij oma en opa). ik zie dus dat ze vooral gras eten, en nauwelijks hooi. is dat ok? ik bedoel: hooi is tenslotte gedroogd gras, dus in feite is dat hetzelfde, toch? of telt vers gras eerder als groenvoer? ze schijnen geen last te hebben van het gras (gedrag en keutels zijn prima)

- kan een konijn te veel eten? ik bedoel: biks (korrels) krijgen ze beperkt, maar groenvoer en hooi geef ik onbeperkt en vul ik bij als het op is. is dat te veel? krijg ik dan dikke konijnen of zullen ze wel stoppen met eten als ze voldaan zijn?

 

bedankt voor jullie antwoorden!

Sokkie en Vlekje

1) ja hoor dat doen konijnen best vaak en totaal niet erg.

2) gras is groenvoer en ik zal wel ff uitkijken en ze geen diarree krijgen. 

3) je konijn kan te veel eten. als ik jou was zou ik gewoon brokken beperkt houden. hooi onbeperkt houden. maar groenvoer (zoals sla en wortel) beperkt houden die maken suikers aan waardoor je konijn dik kan worden. houd dus groenvoer gewoon als een snack voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gras is geen groenvoer, hooi is gewoon gedroogd gras hoor hangoortje pim. 

En groente is geen snack, alleen sommige groentes moet je niet teveel geven, zoals inderdaad wortel. Maar bijv andijvie is prima hoor en zo zijn er nog zoveel. 

Ze houden geloof ik 100 gram groente aan, maar zoveel geef ik ze niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .