Ga naar inhoud

Terror konijn


Timmy en Nika

Aanbevolen berichten

Ik heb twee konijnen. Timmy is bijna 2 jaar oud, Nika is nu denk ik 4 maanden oud. Toen Timmy nog alleen zat, ontsnapte hij iedere keer uit zijn hok, hij vond elke keer een nieuwe manier. Uiteindelijk was mijn hok TImmy-proof en kwam hij er niet meer uit (en echt, daar waren veel aanpassingen voor nodig!!). Een tijdje terug heb ik een vriendinnetje voor hem gekocht, maar Nika is nog erger! Toen ik haar net een dag had en ze nog binnen zat, onstnapte ze uit een gaaskooi waar 1 spijltje van miste. 

Nu zit ze sinds ongeveer 1,5 maand buiten samen met Timmy. Op het begin ging het prima, maar sinds 2 weken vind ik haar bijna iedere ochtend in de tuin. Ze blijkt (als mini konijn) dus over het buitenren-hek van (ik denk) 80-90 cm hoog te kunnen klimmen. Nu ik een extra set hekjes heb gekocht en die bovenop de andere hekjes heb gezet, kan ze er niet meer overheen klimmen. Er zat ergens in de bovenste laag hekjes een gat van 10 cm doorsnee (het paste niet helemaal op elkaar) en zelfs dat gaatje heeft ze gevonden, waarna ze weer onstnapte. Nu heb ik alles vastgezet met draadjes en alle gaten afgedicht met doeken. Het ziet er werkelijk niet uit :'') Maar het is dus nodig om die konijntjes binnen te houden. 

Nou was ik haar vanmiddag weer kwijt, de hele tuin afgezocht, Nika was nergens te bekennen. Uiteindelijk kom ik erachter dat ze de heg die in de buitenren tegen de muur staat, in is geklommen (ja écht) tot wel een meter hoog.. En ze is nu dus pas 4 maanden oud.....Waaaarom denken jullie dat ze ZO graag uit dat hok wil? Is dit normaal? :') De konijntjes zijn een goed koppel, ze krijgen genoeg te eten en drinken en hun ruimte is vrij groot, ik denk 1 meter diep en 3,5 meter lang hok+ren. Nika is in ieder geval echt een konijntje dat me zorgen brengt, omdat ik echt elke dag bang ben dat ze weer is ontsnapt en ik haar niet meer kan vinden. 

Dit was eerst hun hok, maar het hok zelf lijkt nu wel een beetje kleiner, in het echt is hij breder (zo kunnen jullie ook de ruimte zien)

2zgavb6.jpg

En dit is er nu aan toegevoegd vanwege de terror

30kpm9t.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle konijnen willen ontsnappen dus dat ligt niet aan haar. Al heeft ze het prima naar haar zin,mee willen altijd meer ruimte. Ik denk dat je er beter een stevig net over kunt spannen en vast maken aan die muur zodat ze de heg niet meer in kan. Ze zijn behoorlijk handig zoals je al gemerkt hebt. Of een andere ren kopen die overdekt is, of zelf maken. Dat ziet er ook mooier uit als je deze constructie niet mooi vind,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind persoonlijk een panelenren ook niet geschikt als permanente ren. Ze hebben ze hier zo los getrokken aan de onderkant of gaan er inderdaad overheen. 

Denk dat je beter een dichte ren kan maken met hout en gaas, en met dicht bedoel ik dus met een dak. Is ook veiliger tegen roofdieren

Link naar reactie
Delen op andere sites

De panelenren is vast gezet met haringen en schroeven, zodat ze hem niet los kunnen maken. Maar het blijkt inderdaad niet hoog genoeg te zijn. Ben wel van plan om een goede buitenren te maken, maar ik ben op zoek naar een eigen huis, dus daar wacht ik nog mee tot ik een eigen huis heb (ik woon nu thuis bij mijn ouders). Ze kunnen gelukkig nergens heen als ze ontsnappen uit hun ren (de hele tuin is ommuurd). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je de achtergrond van het konijn? Het is gedrag dat je meestal bij konijnen tegen komt die half wild zijn, zo een enorme drang om te ontsnappen. Maar misschien is het gewoon een tam konijn met een wild karakter ;) Mijn advies is hetzelfde als  hierboven, maak een ren die stevig genoeg is zodat ze niet meer kan ontsnappen. Zelf heb ik een voliere gebouwd voor de konijnen, dat is ideaal. Kun je makkelijk in staan om schoon te maken en ze kunnen er echt niet uit (en ook niets kan er in, ook wel belangrijk bij waar ik woon).

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha zo herkenbaar dit.. mij voedster heeft dit ook! maar uiteindelijk is alles nu Luna-proef (gelukkig). ik geef haar elke dag een leuke uitdaging en dit helpt heel erg.. zo leg ik een kleedje op een stoel, ik verplaats wat dingen in de ren of zet een nieuw object neer. Ze heeft dan elke dag een leuke uitdaging die haar bezighoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .