Ga naar inhoud

wat wordt er gevoerd?


daffbunny

Aanbevolen berichten

Zoals ik al zei...misschie dit artikel aans nalezen:

Voeding van een konijn

Heel veel konijnen krijgen jammergenoeg de verkeerde voeding en worden te dik. Naast dat artikel vind je ook nog een aantal andere artikels mbt voeding en spijsvertering, die zullen je zeker helpen alles wat beter te begrijpen.

Het komt er eigenlijk op neer dat ongeveer 80% van wat ze aan "konijnenvoeding" verkopen in de dierenwinkel eigenlijk verschrikkelijk ongezond is...een beetje zoals elke dag nr MC Donalds gaan zeg maar... Sommige dingen zijn zelfs gevaarlijk, zoals knaagstenen...

Wat hoort een konijn te eten?

-hooi, hooi en nog eens hooi

-20-30gr biks per kilo lichaamsgewicht per dag

-veilig groenvoer (zie lijst op BB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei... ik zal sterk moeten gaan afbouwen met het snoepjes voeren aan mijn lieverd :blink: Jeetje, wist niet dat het zo slecht was... dan volg ik jullie raad op en geef ik haar gewoon optijd een lekker stukje fruit en wat groen... Voor radijsjes staat hij altijd de springen :bounce:

afbpuwen si niet nodg hoor!!! je kunt er gewoon meteen helemaal mee stoppen!!! je geeft hem veel beter zo u en dan een rozijntje of stukje fruit of zonne pitje als "snoepje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hoort een konijn te eten?

-hooi, hooi en nog eens hooi

-20-30gr biks per kilo lichaamsgewicht per dag

-veilig groenvoer (zie lijst op BB)

uhhh onthou wel 20-30gr. biks per kilo lichaamsgewicht per dag dat dat geld voor het volwassen gewicht!! dus niet dezelfde fout als mij maken en dat geven per hoeveel je konijntje nu weegt, maar wat ie moet wegen als hij uitgegroeid is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkgroen wel en niet geschikt is kun je opzoeken op de lijst met veilige groentes hier op de site!

daarbij zou ik... als je nooit tot niet vaak groentes geeft dit niet allemaal in een keer gaan geven!

sowieso van alles met mate geven.

1

ik zou dan ook beginnen met een veilige groente zoals andijvi, witlof of ruccola!

ook het groen wat aan wortels zit vinden ze heerlijk en heeft weinig risico's

-de prei en de kiwi zou ik maar meteen van je lijstje schrappen!

-de fruit soorten zou ikbewaren als beloning/ snoepje. geef hiervan ook maar een stukje -ter groote van een postzegel. verwijder velletjes en pitjes!

-de bloemkool, voorzichtig mee zijn. kolen veroorzaken nogal snel gas.

- komkommer ook plakje omdat deze veel water bevat wat ok op de darmen kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond ergens iets over konijnenenvoer en zo kompleet met foto's

Wat geef ik mijn konijn te eten?

Het is in de eerste plaats belangrijk dat uw konijn altijd eet. Als hij of zij een dag niet eet, is dat meestal een teken van ziekte en is het verstandig contact op te nemen met onze kliniek en een afspraak te maken.

Het beste kunt u uw konijn een basis van onbeperkt vers hooi (of gras) geven. Daarin zitten de vezels, die het maagdarmkanaal van uw konijn zo hard nodig heeft. Verder geeft u een goed pelletvoer (alleen biks), ongeveer 20 tot 30 gram per kilogram lichaamsgewicht van uw konijn. Verder mag u uw konijn een gevarieerd maar beperkt aanbod van groenvoer en verse kruiden geven. Wees voorzichtig met sappige groenten, koolsoorten en spinazie. Een konijn kan u beter geen peulvruchten, aardappelen, uien of prei geven. Fruit en brood mag u wel geven, maar beperkt. Knaagstenen geeft u niet, omdat deze blaasgruis en blaasstenen tot gevolg kunnen hebben.

Is het erg als mijn konijn 1 dag niet eet?

Ja, konijnen moeten de hele dag door vezelrijke voeding hebben om het maagdarmkanaal te stimuleren. Een stilliggend maagdarmkanaal is ook weer een reden om niet te eten; het konijn komt in een vicieuze cirkel terecht. Bovendien kunnen ze ook snel een daling van het glucose gehalte in het bloed krijgen als ze niet eten. Daarom mag een konijn ook niet vasten voor een narcose. Dus als uw konijn een dag niet eet en/of geen keutels produceert, is het verstandig te bellen met onze kliniek voor een afspraak.

Mag ik mijn konijn meenemen naar het buitenland?

Ja, maar er zijn wel regels waaraan u zich moet houden. Er zijn nog geen afspraken binnen de EU gemaakt zoals bij honden, katten en fretten. In veel gevallen is het voldoende in bezit te zijn van een Europees dierenpaspoort met hierin een door de dierenarts ondertekende gezondheidsverklaring. Voor specifieke informatie kunt u het beste informeren bij de ambassade van het land van bestemming.

1.jpg Olifantstanden door scheve stand 2.jpg3.jpg

Normale snijtanden bij het konijn

Komen er vaak gebitsproblemen voor bij konijnen?

Ja, helaas wel. Iedereen heeft wel eens van olifantstanden gehoord bij het konijn. Door een verkeerde stand van de voortanden groeien ze door en gaan ze scheef staan. Maar er komen veel meer problemen voor, die je vaak aan de buitenkant niet ziet.

De kiezen en tanden van een konijn groeien het hele leven door en blijven op lengte doordat ze continu afslijten door kauwbewegingen. Het is van belang dat een konijn de hele dag eet, en als een konijn niet eet, kan een gebitsprobleem de oorzaak zijn. Voldoende ruwvoer aan je konijn geven is belangrijk!

Olifantstanden door scheve stand

Maar ook goede samenstelling van het droogvoer is belangrijk. Door een verkeerde verhouding van calcium en fosfor (NB ook voldoende zonlicht en daardoor de aanmaak van vitamine D is hierin belangrijk!) kan het kaakbot op lange termijn oplossen, zodat de kiezen los en scheef komen te staan. Dan kunnen ze niet meer optimaal afslijten, zodat er bijvoorbeeld haakjes op de kiezen komen. Deze haakjes zijn scherp en prikken in de tong (meestal onderkaak) of in het wangslijmvlies (meestal bovenkaak).

De kiezen kunnen ook abnormaal afslijten doordat er sprake is van kieswortel en/of kaakabcessen; helaas zijn de bacteriën die hierbij een rol spelen moeilijk te bestrijden.

Wat merkt u aan uw konijn? Door pijn wil het konijn niet eten. Voordat het zover is ziet u misschien dat hij wat knoeit, kwijlt of alleen zacht voer wil eten. Of dat u wat minder en wat kleinere keuteltjes of diarree ziet. Uiteindelijk vermagert en verhongert uw konijn.

Normale snijtanden bij het konijn

Door onze ervaring en goede instrumenten kunnen we in de meeste gevallen zonder narcose haakjes van de kiezen knippen en/of snijtanden knippen. In enkele gevallen is het nodig uw konijn onder narcose te brengen en kunnen we met professionele tandheelkundige apparatuur de tanden en/of kiezen afslijpen. Indien alleen de snijtanden een probleem zijn en de kiezen bij herhaalde controle goed zijn, kunnen we overwegen alle 4 de snijtanden te trekken.

De prognose van gebitsproblemen is over het algemeen goed. Soms is het nodig de eerste dagen speciale vloeibare en vezelrijke voeding (supreme science recovery of critical care) te geven om uw konijn weer op weg te helpen wat betreft eten en keutelen. De prognose van kaak- en kieswortelabcessen is minder goed, omdat antibiotica moeilijk in het kaakbot kunnen doordringen.

4.jpg5.jpg6.jpg Röntgenfoto van de schedel van een konijn met normale snijtanden en kiezen.Te lange kieswortels bij het konijn die in neusholte en oogkas terecht komen.Haken op de keizen ontstaan bij de kiezen in de bovenkaak aan de wangzijde en bij de kiezen in de onderkaak aan de tongzijde.

Snijtanden slijpen bij een konijn

snijtanden-slijpen-1.jpgsnijtanden-slijpen-2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je de Yoghurt drops snoepjes? Die geef ik zelf liever niet maar mijn schoonmoeder koopt ze wel altijd. In de Yoghurt drops zit 41,7% aan toegevoegde suikers. Er zijn genoeg andere gezonde lekkere dingen zoals: een stukje Mandarijn, Kiwi, Appel, Aardbei, Banaan, Rozijntjes. Groente is ook een vewennerij voor je konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

en hier krijgen ze elke dag hun geone portie korrels ,

zoveel hooi als ze willen ,

en iedere dag peterselie en wat rucola sla

oja en onze loge (rena) die krijgt af en toe een stuk gedroogd brood ,niet meer zoveel als ze gewend is denk ik ,maar kreeg volgens mij wel erg veel brood ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .