Ga naar inhoud

wat wordt er gevoerd?


daffbunny

Aanbevolen berichten

Hier is al een topic over:

http://www.bunnybunch.nl/community/algemene-vragen/6686-voeren-jullie-konijnen.html

En ik denk dat er nog meerdere zijn.

Hier krijgen ze hooi, aangevuld met groente's en gras (niet altijd, soms is hun ren helemaal kaal gegeten, en nu het winter is kan ik ze niet telkens verplaatsen, of we hebben niks meer...), en een héél klein beetje gemengd voer (ik weet dat biks beter is, maar moet ook mijn mama overhalen...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten voornamelijk veel hooi.

en 1 keer per dag een bakje gemengd voer dat bestaat uit geplette mais, extra vital - care plus en hope farms rabbit super (is inprincipe gewoon biks)

ik doe dit al onwijs lang, klinkt misschien een beetje vreemd, maar ik meng deze 3 dingen altijd door elkaar heen in een grote ton.

Omdat ze hier een niet al te groot bakje per dag krijgen eten ze altijd álles op. moet zeggen dat ze het biks ook niet laten staan ook.

(hun portie groenten krijgen ze natuurlijk ook)

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen mijn nijnen er pas waren gaf ik gemegd voer... daar aten ze eerst alle gekleurde dingetjes tussen uit en lieten de biks korrel liggen.. doordat ik het bakje maar lang genoeg liet staan aten ze die uiteindwelijk ook wel op.

ik ben toen overgestapt op de biks korrel van science selective. die vonden ze vanaf begin af aan heel lekker en daar doen ze het ook prima op! er zit alles in wat ze nodig hebben en niets overbodigs

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen mijn nijnen er pas waren gaf ik gemegd voer... daar aten ze eerst alle gekleurde dingetjes tussen uit en lieten de biks korrel liggen.. doordat ik het bakje maar lang genoeg liet staan aten ze die uiteindwelijk ook wel op.

ik ben toen overgestapt op de biks korrel van science selective. die vonden ze vanaf begin af aan heel lekker en daar doen ze het ook prima op! er zit alles in wat ze nodig hebben en niets overbodigs

buiten de biks krijgen de mannen ook dagelijks een grote honden voerbak vol aan groen( peterselie, basillicum, munt, ruccola, witlof, andijvi, tomaat, paprika enz....) en af en toe een stukje brood.

ook een rzijntje op zijn tijd!

dierenwinkel snoepjes krijgen ze niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rogéke krijgt gemengde korrels, 1wortel en 2 radijsjes per dag... en dan natuurlijk was snoepjes om hem te belonen of gewoon lekker te verwenne. Nee hoor! rogéke is niet te dik, hij is perfect voor zijn grote

Ik wil je niet dadelijk ongerust maken ofzo hoor...maar euh...ik heb begrepen dat jij nog een jong konijntje hebt? Die moeten groeien en worden zelden te dik... Ik weet niet hoeveel snoepjes en gemengd voer je geeft natuurlijk... Het is misschien interessant om het artikel over voeding hier eens na te lezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

misty eet alles op van dr meng voer

ik wist dat ze groot zal worden dat hadden ze bij de dierenwinkel verteld omdat ze was gefokt met een groot ras

ik durf geen groen te geven ik ben bang dat ze ziek wordt mijn vorige konijn is ook doodgegaan omdat ze ziek was dus als jullie goed groenvoer weten voor een 1 jarig dierenwinkel nijntje zeg het me alsjeblieft

ik geef ook elke dag hooi maar als het op is (zoals vorige week) gaat ze sielig doen

ik zal nog wel een foto dr op zetten van haar die eet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef Cuni Nature van Prestige. Ze zijn er dol op! Verder geef ik onbeperkt hooi (munthooi daar ze niets anders willen eten) en elke avond groenvoer, wortelloof, witlof, worteltje, peterselie, paksoi, tijm, ... Af en toe en stukje banaan of ander fruit als ik het net aan het eten ben.

@daffbunny : volgens mij mag jouw 1-jarige dierenwinkel nijntje al wel wat aan groenvoer hebben hoor! Mijn 4 maanden dierenwinkel nijntje eet al het bovenstaande! Je moet het wel rustig opbouwen natuurlijk, begin met wat peterselie en wortelloof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ daffbunny...

Groen is het beste, naast hooi, at je je konijntj ekunt geven!! groen is vele malen beter en gezonder dan vast voer zoals biks of meng of wat dan ook!

ik ebn mijn konijntjes groen beginnen geven van dat ze tien weken waren.

ik ebn beginnen op te bouwen met van alles één plakje of een klein stukje te grootte van 1 bij 1 cm.... en nu eten ze samen een grote hondevoer bak leeg! dagelijks!

als je je houd aan de lijst met veilige dingen, die hierop BB gepubliceerd staat. én daarbij rustig opbouwt, én nog eens goed in de gaten houd hie de ontlasting van je konijntje is!

je geeft iets en als daarna de ontlasting van je konijn zacht is weet je dat het teveel was en geef je de volgende dag weer wat minder!

Groenvoer bevorderd net een goede darmflora!! onthoud je konijn dit niet

!! bouw het rustig op en bgine gewoon met twee of drie producten!

bijvoorbeeld... stukje witlof ter grote van een postzegel,, paar blaadjes ruccola, een stengeltje peterselie! gaat dit goed... geef je de dag erna een beetje meer.... zo langzaam kun je je assortiment uit gaan breiden!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje. ik leesde hier net van iemand dat ze haar konijn nooit snoepjes van de dierenwinkel geeft. zijn er zo nog anderen die dit niet doen? en wat is dan de reden? want ik geef mijn deugeniet elke dag snoepjes van de dierenwinkel.:$

Ikke...

Reden?

Snoep is niet goed voor konijnen, het zit vol suikers en vetten, wat helemaal niet goed is voor konijnen.

Als ik mijn konijnen eens wil verwennen geef ik hen eens een lekker stukje peer of banaan (maar ook niet te vaak, omdat daar ook veel suiker in zit).

Of een soort groente wat ze niet vaak krijgen.

Snoepjes zijn in mijn ogen niet goed.Ze zijn eigenlijk alleen maar goed voor de portomonee van de fabrikant.(Hetzelfde voor knaagstenen, als je die hebt zou ik die direct weg doen, zijn heel slecht).

Op konijnen.nl heb ik eens twee artikels gelezen over snoep.

Zal ze even zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik geef mijn konijnen inderdaa geen dierneiwnkel snoepjes!

deze bevatten alleen maar suikers en zijn verschrikkelijk slecht en ongezond.

ook de groenten granen knaagsticks zijn heel ongezond. deze worden in een oven gebakken waardoor er een zeer schadelijek stof ontstaat!

bovendien heeft je konijn ent zo graag, of nog wel liever een lekker stukje groen, of een takje kruiden of een rozijntje!

je kunt je konijn net zo goed verwennen met dit soort dingen!

zonnebloem pitjes, rozijntjes, kruiden, fruit! veel gezonder en net zo lekker!

je hebt niet toevallig ook een knaagsteen uit de dierenwinkel in de kooi van je konijn hangen??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snoep

Hoe meer het konijn stijgt in populariteit als huisdier, hoe meer snoep voor konijnen in de winkels verkrijgbaar is. Praktisch alle voerfabrikanten fabriceren snoep, in doosjes, zakjes, plastic verpakking, rond, vierkant, langwerpig. En natuurlijk wilt u toch het beste voor uw dier, dus koopt u snoep om het te verwennen. Immers staat op de verpakking te lezen dat het allemaal erg goed en gezond is en dat het snoep uw konijn zelfs in betere conditie brengt. In feite wordt u door de tekst op de verpakking op een dwaalspoor gezet want praktisch alle soorten snoep zijn een regelrechte aanslag op de gezondheid van uw konijn, en alleen gezond voor de portemonnee van de fabrikant. U kunt hieronder lezen welk snoep beslist af te raden is, en welk snoep meer verantwoord is. Voor alle soorten lekkernijen geldt altijd, wat er ook op de verpakking staat, dat ze zeer, zeer matig gegeven dienen te worden.

Yoghurt drops en vruchtenmix snoepjes

Yoghurtsnoepjes klinken gezond, maar zijn het beslist niet! In Yoghurtdrops zit maar liefst 41,7% aan toegevoegde suikers! Vruchtenmixdrops hebben ook een hoog percentage toegevoegde suikers: 38,6%. Toegevoegd suiker is voor een konijn geen energieverstrekker, maar kan blindedarmvergiftiging veroorzaken. Dit soort snoep dus beter zeer, zeer matig geven.

Grignote Rolls

Ingrediënten: granen, plantaardige bijproducten, groente en mineralen.

- 12,0% ruw eiwit

- 3,0% ruw vet

- 58,5% koolhydraten

- 13,0% ruwe vezel

- 5,0% ruwe as

- 9,0% vocht

- 0,60% calcium- vitaminen, mineralen.

NB. Eerder werd aangenomen dat dit gezonde snoepjes zijn met de samenstelling van verantwoord voer. Echter, toen was het percentage koolhydraten niet bekend, die staat namelijk, heel misleidend, niet op de Nederlandse analyse vermeld. Het percentage koolhydraten is erg hoog, deze snoepjes mogen slechts zeer matig gegeven worden om problemen met de blindedarmflora, en daaruit voortvloeiend andere kwalen, te voorkomen.

Carotties.

Ingrediënten: granen, groenten (4% worteltjes), mineralen.

- eiwitten, 15,0%

- ruw vet, 3,0%

- ruwe vezel 4,0%,

- ruwe as 4,0%,

- koolhydraten 64,0%

Ook dit snoep kan de gezondheid van uw konijn bedreigen door het hoge gehalte aan koolhydraten. Geef liever per keer een klein stukje en geen heel staafje.

Knaag- of knabbelstangen

Dit snoep bevat heel veel koolhydraten (soms tot 60%!) en vetten. Het is echt niet gezond, ook al staat op de verpakking van wel. Krijgt een konijn dat dit snoep eet, als gevolg van de hoeveelheid koolhydraten, darm- of vooral blindedarmproblemen, misschien op de lange termijn, dan is dat niet meer dan logisch. Hier komt nog bij dat sommige van deze staven uit gebakken graan bestaan, en gebakken graan bevat acrylamide, dit is een kankerverwekkende stof. Acrylamide wordt voor mensen de grootste voedselramp van de laatste jaren genoemd en er is op het ogenblik veel om te doen. Proefdieren zijn erg gevoelig gebleken voor acrylamide. Dit snoep is sterk af te raden.

Wortelbroodjes

De vreemde felle kleuren geven al aan dat hier kwistig met kunstmatige kleurstoffen is gewerkt. Verder is het een zeer groot stuk snoep. Wanneer een konijn dit eet, gaat het ten koste van het gezonde voer en hooi, waar het dier dan geen trek meer in heeft. Zo heeft een wortelbroodje een dubbel slechte werking. Sterk af te raden dus!

Soepstengels en crackers

Soepstengels en soorten crackers zijn af te raden, vanwege het zetmeel en de suikers die daarin verwerkt zijn.

Knaag- of likstenen

Deze stenen bevatten een hoog percentage toegevoegde calcium. Konijnen hebben een afwijkend calciummetabolisme, waardoor een te veel aan ingenomen calcium direct voor blaasproblemen kan gaan zorgen. Een teveel aan calcium wordt niet door het lichaam opgenomen maar direct via de urine uitgescheiden, en slaat vaak op de blaaswand neer als een soort zand. Dit blaasdrab kan al voor grote problemen zorgen (niet kunnen plassen etc.) Ook kunnen zich stenen vormen die pijn bij het plassen veroorzaken, en voor blaasinfectie kunnen zorgen. Regelmatig moet bij konijnen een blaasoperatie uitgevoerd worden om blaasdrab of stenen, door voeding gevormd, te verwijderen. Knaag- of likstenen zijn daarom TABOE voor konijnen.

Spinach jummies

Een redelijk gezond soort snoep, wat de konijnen ook nog erg lekker vinden, zijn de Bogena spinach yummies.

Ingredienten: groenten, granen.

Gemiddelde analyse:

- ruw eiwit 11,4 %

- ruwe celstof 11,0 %

- vocht 7,4%

- ruwe as: 4,1%

- ruw vet: 1,0%

NB. Zeer matig geven. Het percentage koolhydraten wordt niet gemeten door de fabrikant, maar zal waarschijnlijk 65% bedragen!

Rozijntjes

Het ene konijn lust ze niet, het andere doet er een moord voor. Het konijn dat ze lekker vindt mag er maar een paar per dag, vanwege het hoge suikergehalte. Dit geldt voor alle soorten gedroogd fruit.

Brood

Een klein stukje hard brood per dag is ook feest voor een konijn.

Banaan

Een stukje banaan, of een gedroogd banaanschijfje, vinden de meeste konijnen ook lekker. Banaan zeer matig geven, maximaal een paar keer per week een plakje vanwege het kalium- en suikergehalte. Biologische banaan kan met schil en al gegeven worden, de schil levert goede vezels (in de schil van gewone bananen zit te veel gif).

NB. In de natuur eten konijnen geen snoep! Het is altijd het beste uw konijn zo weinig mogelijk snoep te geven, of in plaats daarvan een gezonde lekkerij. Ook een plak wortel kan een verwennerij zijn voor uw konijn. Meer dan de lekkernij zelf telt namelijk de aandacht, die uw konijn op dat moment krijgt!

Bron:konijnen

Konijnensnoep: Feiten en Fouten

Door Susan Smith, DVM

vertaald door Monique van Iersel

Dat schattige vragende snoetje is moeilijk te negeren, vooral als je konijntje op zijn achterpootjes zit en dat speciale snoepje zo lijkt te verdienen. En dierenwinkels verkopen een heleboel konijnensnoepjes die supergezond zijn voor jouw lieveling. Toch?

FOUT! De meeste zogenoemde konijnensnoepjes zijn het equivalent van het meenemen van je konijn naar McDonald's, zodat hij niet-voedzaam junkfood binnenkrijgt, wat schadelijk kan zijn.

Verwarrend is dat veel van deze producten aangeprezen worden op een manier die de koper laat geloven dat het product gezond is: "aanvullend voer", "goed voor het dier", "natuurlijke voedingsgewoonten", "voor een afwisselende voeding", "de beste ingrediënten". De toevoeging van "voedingsinstructies" en een "gegarandeerde analyse" leiden tot een toon van autoriteit.

Commerciële konijnensnoepjes zijn te verdelen in verschillende categorieën: pellets, grofgemalen granen, muesli-mix (gedroogde zaden, fruit en groentemixen), granen/groentenmixen en snoepjes/suikers.

Pellets (= biks, vert.)

Pellets werden besproken in het "House Rabbit Journal", deel lll, #4. Ik ga hier verder niet uitgebreid op in; wel zal ik de richtlijnen nog eens herhalen. Kies een pellet met een hoog vezelgehalte (20-25%) en een laag eiwit- (14-15%) en calciumgehalte (minder dan 1%). Beperk het voeren van pellets volgens de richtlijnen van de HRS, en geef onbeperkt hooi en veilige, verse groenten. Koop geen gemengd voer dat zaden, noten of koolhydraatrijke grofgemalen granen bevat (zie hieronder).

Grofgemalen granen

Deze variëren van "Crunchy Puffs" tot mooigevormde producten, gemaakt ter vervanging van pellets. Soms zijn deze granen gemengd met pellets. Sommige soorten bevatten dure extra's die niets goeds doen voor je konijn, zoals planten- of kruidenextracten en gevriesdroogde bacteriën. Een soort bevat minder dan de aanbevolen hoeveelheid calcium. Een andere soort heeft een kaassmaak! Deze grove granen hebben meestal een lager vezelgehalte en een hoger vetgehalte dan pellets. Ook zijn ze ontzettend duur, en worden er voedingsadviezen gegeven die bij een gecastreerd of gesteriliseerd huiskonijn zwaarlijvigheid zouden veroorzaken. De grote variëteit in vormen en kleuren zijn er meer voor het oog van de menselijke koper dan voor het konijn. Verse groenten, een beperkte hoeveelheid vezelrijke pellets en onbeperkt hooi zijn gezonder voor je konijn én voor je portemonnee.

Muesli-producten

Dit zijn mixen die gemaakt zijn van zaden en granen. Ze worden op de markt gebracht met kreten als "verrijkt met vitamines en mineralen", een "heerlijke energieleverancier" of "versterkt". Ze worden gemaakt van koolhydraat- en vetrijke zaden en granen, zoals haver, (gepofte) maïs, zonnebloempitten, aardappelen, pinda's, cornflakes en gedroogd fruit. Vaak wordt dit alles bij elkaar gehouden in sticks, met honing en andere suikers, en ze worden verkocht onder het motto dat ze nodige energie verstrekken, en dat ze in een normaal konijnenmenu thuishoren.

Zaden bevatten veel vet, en zijn prima voor vogels en overwinterende dieren. Je huiskonijn heeft deze behoeften niet; hij zou volgens de National Research Counsil niet meer dan 1,5% van zijn calorieën als vetten binnen moeten krijgen; het vetgehalte van zaden is veel hoger. De etiketten op deze muesli producten vermelden een minimaal vetgehalte van 4,5%; de echte waarde is waarschijnlijk nog hoger. Het konijnenmetabolisme is afgestemd op een dieet met een laag vetgehalte (ter vergelijking: het gemiddelde menselijke dieet bevat 35-40% vet!), en het overschot aan vetten wordt niet verbrand, maar opgeslagen als lichaamsvet. Konijnen lijken gevoeliger voor vet dan mensen, en naast de zwaarlijvigheid kan het vet zich ophopen in de lever en rond de slagaderen van je konijn (artiosclerose). Dierenartsen hebben melding gemaakt van een veel vaker voorkomen van een hepatische stenose (*obstructie van de lever) door vervetting bij konijnen die veel zaden te eten kregen; deze ziekte loopt vaak fataal af.

Deze zaden en granen zijn ook rijk aan zetmeel (*koolhydraten). Een deel hiervan wordt verteerd in de dunne darm, maar een groot deel van het zetmeel wordt pas in de blindedarm verteerd. Daar wordt het zetmeel een voedingsbron voor de blindedarmbacteriën. Zetmeel wordt in de blindedarm snel vergist, en kan tot een overgroei van bacteriën leiden en daarmee tot een gastro-intestinale stasis. Vezels daarentegen vertragen het gistingsproces in de blindedarm

Fabrikanten zeggen dat zaden en granen de knaagbehoefte van konijnen bevredigen. Hoewel dit waar is, is het veel veiliger om deze knaagbehoefte te stillen met manden van wilgentakken, onbehandeld hout, en hooi of stro.

Granen/groentemixen

Dit zijn graanproducten, die toegevoegd kunnen zijn aan gedroogde groenten, in elke denkbare vorm gegoten die enigszins op een groenteproduct lijkt. Het hoge koolhydraatgehalte van deze snacks onthoudt je konijn vezels, en overlaadt hem met suikers. Deze producten trekken de aandacht door de toegevoegde vitamines: maar deze vitamines zijn voor het grootste deel verloren gegaan door het maken van het snoepje. Echte groenten bieden evenveel, zo niet meer vitamines, en kosten stukken minder.

Snoepjes/suikers

Deze categorie omvat een keur aan producten, van yoghurtsnoepjes tot gezoete papajatabletjes. Het ergste van deze traktaties zijn de hoge suikergehaltes. Veel konijnen zijn zoetekauwen, maar zoetigheid betekent veel suiker. Zoals al besproken is, wordt een teveel aan suiker omgezet in vet, of de suikers gaan naar de blindedarm, waar de bacteriën ze voor hun energietoevoer zullen gebruiken. Hierdoor zullen de bacteriën snel een overgroei vertonen, wat tot een bacteriële disbalans leidt waardoor zelfs gastro-intestinale stasis (darmimmobiliteit) kan ontstaan. Hetzelfde kan gebeuren na het voeren van teveel fruit. Geef je konijn liever geen eenvoudige suikers, maar liever voedzame lekkere hapjes als groenten en kruiden; geef maar heel af en toe een stukje verse ananas, verse papaja of appel.

Vitamine-supplementen

In twee woorden: NIET doen. Voor bijna alle konijnen is een voeding met voldoende verse groenten, een beperkte hoeveelheid pellets van een goede kwaliteit en onbeperkt hooi, rijk genoeg aan vitamines. Hoewel sommige specifieke aandoeningen om aanvullingen in de voeding kunnen vragen, kan dit het best gedaan worden na overleg met een dierenarts.

Je bent waarschijnlijk snel geneigd om je liefde voor je konijn aan hem te laten zien door hem snoepjes te geven. Als voedingsdeskundige sprekend, adviseer ik om alleen gezonde snacks te geven, zoals de groenten die door de HRS aanbevolen worden, vers alfalfahooi, en onbehandeld hout om op te kauwen. En geef hem een hoop knuffelbeurten, die natuurlijk gratis zijn!

Bron: konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .