Ga naar inhoud

Lange termijn effect narcose/roesje


femmeke

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Afgelopen weekend was het al weer eens zo ver met Otje, ze had weer haakjes op haar kiesjes en moest dus weer naar de DA om daar aan geholpen te worden. Otje wordt hiervoor iedere keer in een roesje gebracht, waarna ze direct na de behandeling een anti-narcosemiddel krijgt, op een warmtematje wordt gezet en extra zuurstof krijgt. Alles wordt dus eigenlijk gedaan wat nodig is. Ik ben ook zeer blij dat mijn DA weet wat hij doet. Alleen zit ik nu zelf met een vraag. Wat is nu eigenlijk het effect op de lange termijn? Ik merk zelf bijvoorbeeld dat ze er steeds meer moeite mee heeft om weer snel up and running te zijn. Toen dit alles ruim 2-2,5 jaar geleden begon was ze binnen no time weer zichzelf. Ondertussen is ze echt al ontelbare keren in slaap gebracht voor haar gebitje. Eerst kon het nog om de 3 maanden, later werd dit preventief om de 8 weken, daarna 7 en op een bepaald moment zelfs om de 5,5 week. Ik ben toen overgestapt op eerst trovet, maar dat maakte het alleen maar erger (5,5 week tussen de behandelingen in) en van daaruit door naar Beaphar care +. Daar doet ze het nu echt ontzettend goed op eigenlijk, de laatste 3x heeft steeds een half jaar tussen gezeten.

Alleen maak ik me dus echt zorgen om de effecten van de narcose. Afgelopen vrijdag is ze rond half 3 in slaap gebracht, ik mocht gewoon erbij zijn, tegen kwart over 3/half 4 was ze weer redelijk goed bij en was haar temperatuur weer omhoog aan het komen. Gezien het behoorlijk warm was en mijn DA erop vertrouwde dat ik haar wel verder warm zou houden, mocht ze dus naar huis met een temperatuur van 37C (haar temperatuur steeg iedere 5-10 minuten met ruim 1 graad). Eenmaal thuis begon ze gelijk te drinken en zelfs een beetje te eten. Ik had dus goede hoop en had dus zeker niet verwacht dat ik de hele nacht zou op zitten met een slap konijn dat weer een lage temperatuur begon te krijgen. Naast het slap zijn en de lage temperatuur was ze 's avonds tegen 11 uur nog steeds wat wappie van het roesje en wou ze niet meer eten. Ik had al eerder met de DA overlegd dat, mocht ze nu toch moeilijk gaan doen, ik gewoon de medicijnen kon geven die ik in huis heb en toch verder kon gaan met dwangvoeren, de normale procedure aldus mijn DA. Daar ben ik dus ook gewoon mee verder gegaan. Nadat ze zeker 3 uur op mn buik heeft gelegen met een kruik ernaast, is ze vroeg in de ochtend toch enigszins opgeknapt en was haar temperatuur weer normaal. Ze scharrelde weer rond, sprong weer op de bank en liet haar plasjes niet overal meer lopen maar ging netjes op het wctje. Uiteindelijk heeft het tot zaterdag nacht geduurd voordat ze echt weer helemaal zichzelf was en weer goed en zelfstandig at.

Ik heb op internet gezocht maar kan niet echt een duidelijk artikel vinden over de lange termijn effecten. Wel een hele boel informatie over hoe je een konijn het beste onder narcose kunt brengen. Hier zit echt wel een heel nuttig artikel bij dat ik toch aan mijn DA wil voorleggen (gaat om dit artikel van Wilhelminapark). Mijn vraag is dus wat zijn jullie ervaringen met narcose op de lange termijn, heeft iemand misschien nog tips (heb ergens gelezen dat ik haar anders voordat ze naar de DA gaat nog goed flink moet dwangvoeren, maar ik ben een beetje huiverig voor te veel dwangvoer) of wat zijn jullie ervaringen?

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje moest ook geregeld voor haakjes onder narcose. Ik merkte na verloop van tijd dat het steeds langer duurde voordat hij weer de oude was. Kon soms wel een paar dagen duren. Ik vroeg me toen ook wel eens af of dit kwam doordat hij zo vaak onder narcose moest of dat het door zijn leeftijd kwam. Mijn da kon me daar toen niet zo goed antwoord op geven (is al wel een paar jaar geleden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Rakker moest ook vaak onder narcose ivm haakjes. Dit is bijna altijd bij Wilhelminapark gedaan, en ik kreeg Rakker altijd na een paar uur al weer vrij goed wakker mee. Afgelopen keer had Rakker helaas weer een haak en omdat Evert-Jan van Wilhelminapark op vakantie was heb ik het door een andere dierenarts (konijnkundig) in de buurt laten weghalen. Deze dierenarts gebruikt niet de narcose zoals deze door Wilhelminapark gebruikt wordt. En dat heb ik gemerkt ook. Ik kreeg Rakker na 4 uur meer dood dan levend mee. Ik vreesde die avond of hij nog wel goed wakker zou worden. Dit dus nooit meer.

Omdat Rakker telkens bij dezelfde kies haken had, hebben ze uiteindelijk bij Wilhelminapark een wortelkanaalbehandeling gedaan. Perfect, op deze kies zijn geen haakjes meer gekomen. Een andere kies rommelt ook, wel minder dan de kies waar uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling bij is gedaan, maar deze zal de volgende keer ook een wortelkanaalbehandeling krijgen. De dierenarts, die Rakker de laatste keer aan de haakjes geholpen heeft, had hier nog nooit van gehoord. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@StamperPluis Mijn dierenarts doet ook aan een andere vorm van narcose, maar vandaar dat ik ze wel het artikel van Wilhelminapark ga laten zien, kijken of ze daar iets mee willen doen.

Wortelkanaalbehandeling is bij Otje helaas geen optie omdat zij echt puur door te snel kauwen niet juist kauwt en daardoor op alle kiezen haakjes krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .