Ga naar inhoud

Nika wordt wild als ik haar in haar hokje wil doen


Timmy en Nika

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb een voedster die nu denk ik 3,5 maand oud is. Op het begin beet ze wel eens in mijn handen en vingers als ik haar op schoot had, maar nu is ze er aan gewend en bijt ze niet meer. Ze zit samen in een groot buitenhok met een gecastreerde ram, deze twee konijntjes gaan heel goed samen.

 Iedere keer dat ik Nika vast houd om haar terug te zetten in het hok, begint ze ontzettend te spartelen en krabben en gisteren zelfs (door)bijten. Ik heb haar al op verschillende manieren proberen terug te zetten, maar ze blijft zo reageren. De ene keer met haar neus naar mij toe, de andere keer in haar nekvel, etc. Als ik haar een tijdje stevig vasthoud wordt ze wel weer rustig, maar kort daarna begint ze opnieuw. Eigenlijk wordt ze al wild zodra we in de buurt zijn van haar hok. Is er misschien een reden voor dat ze zo raar doet? 

Ik zit inmiddels overal onder de krassen en tandafdrukken, dus ben het nu een beetje zat. Iemand een idee wat ik kan doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je haar niet zelf in het hok laten lopen door haar bijvoorbeeld te lokken met iets lekkers. De meeste konijnen houden niet van oppakken en als je dat blijft doen wordt dat alleen maar erger. Anders zou je haar met een transportmandje naar haar hok kunnen brengen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Logisch, konijnen zijn prooidieren dus de meeste houden niet van oppakken. Dat komt hetzelfde over als gegrepen worden van boven door een roofdier. 

Zou haar echt niet optillen tenzij het echt strikt noodzakelijk is. Als je een hok hebt, heb je ook een ren lijkt me want alleen een hok is nooit groot genoeg. En een ren zou ze toch zelf in moeten kunnen lopen lijkt me. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zou je adviseren om je konijnen alleen bij uitzondering op te tillen. Waarom moet je haar steeds oppakken? Ze hebben daar vaak een hekel aan en veel vinden het echt eng en kunnen dan uit angst bijten. Als je het dan ook nog eens vaak doet, weet hij op een gegeven moment al snel dat het weer zo ver is dat hij gepakt wordt. Ik werk zelf veel met sluisjes van panelenrennetjes om mijn konijnen bijvoorbeeld vanuit hun verblijf naar het grasveld te leiden. Zo lopen ze er zelf naar toe. Dit hebben ze heel snel door. En als het qua afstand niet te overbruggen is kun je inderdaad een reismandje gebruiken waar je hem met wat lekkers in lokt. Op de plaats van bestemming het deurtje open zetten en hem er zelf uit laten lopen. Hoewel veel konijnen niet dom zijn en daar niet steeds in trappen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ja ik heb dat met mijn andere konijntje (die is nu bijna 2) nooit zo ervaren. Mijn andere konijn vindt alles prima en hij vindt het juist fijn om opgepakt te worden (hij komt echt tegen je benen aan staan tot je hem oppakt). Ik heb mijn konijnenhok + ren helemaal gebarricadeerd, alle deurtjes zitten vast etc, omdat Timmy mega slim is en alles open kan krijgen of eroverheen springt. Dus zelf het hokje inlopen wordt lastig. 

Ik dacht juist dat het misschien zou werken als ik Nika wat vaker oppak (op schoot houd) zodat ze er meer aan went en wat tammer wordt, want ze is nog niet zo heel handtam. Maar als jullie aanraden om haar juist niet op te pakken, weet ik niet meer wat ik nou beter kan doen! Ik ben dan bang dat ze helemaal verwildert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hoeft niet per se nog wilder te worden. Ik pak mijn konijnen ook nooit op. Jip af en toe nog wel, want hij heeft een lange vacht die onderhouden moet worden. Maar mijn andere konijn niet. Als ik haar op zou willen pakken dan zou ze ook agressief worden, dus doe ik het niet tenzij het even niet anders kan. Zij heeft ook een keer doorgebeten toen ik dit wilde doen. Ik laat haar nu met alle pootjes op de grond en ik vind het prima zo. Ze is nog steeds erg aanhankelijk en komt graag bij me zitten als ik haar daar zelf de kans voor geef. Ik ervaar dat oppakken bij hen als stressvol en zie dat ze gewoon 'liever' zijn als ik ze met rust laat, ook naar mij toe. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er lekker bij gaat zitten komt xe misschien vanzelf wel bij je snuffelen. Mijn konijnen zijn dus ook niet van die schootbeestjes maar zodra ik ze roep komen ze eraan gerent en als ik bij de ren sta komen ze altijd even kijken. Tijdens het eten kunnen ze geaaid worden, Dollie houdt hier meer van dan wortel. Ik denk dat je dar even de tijd moet geven, lekker erbij zitten en aan je laten wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .