Ga naar inhoud

Zorgenkindje Romeo


Smantt

Aanbevolen berichten

Mijn ram van bijna 3 is zo ongeveer mijn zorgenkindje geworden. Elk jaar moet ik wel naar de DA voor het een of ander. Hij heeft twee keer darmproblemen gehad (elk jaar in mei!), een keer een soort snotneus gehad en de laatste keer een soort schimmel in zijn vacht. Hiervoor moest ik zijn vacht verzorgen met een kuurtje 'douche'. (Vloeibaar spul mengen met water en hem hiermee insoppen.)

Vanochtend was hij nog speels en rende hij achter de bal met voer aan. 
Nu vanavond kom ik thuis en gedroeg hij zich anders. Hij bleef liggen op zijn plek, zelfs als ik met brokken rammelde. 

Ik besloot hem nog eens extra aandacht te geven en alvast te onderzoeken naar die (waarschijnlijk weer) darmproblemen. Het zou natuurlijk ook de kiezen kunnen zijn, maar aangezien het al 2x is voorgekomen ben ik bang voor de darmen. Zijn buik voelt niet echt opgeblazen, maar zijn gedrag is abnormaal.
Daarnaast zag ik helaas tijdens het kammen wéér schilfertjes. Zou hij nou echt beide problemen kunnen hebben en komt het vaker voor dat zulke dingen zich jaarlijks herhalen?
Iemand hier ervaring mee? Natuurlijk ben ik gehecht aan hem, maar het uitzicht dat deze dingen zich nog flink wat jaren zullen herhalen is niet fijn voor hem of mij. Ik vraag me af of dit te voorkomen is op een of andere manier.

Nu weet ik ook niet of ik steeds naar de DA moet gaan (elk jaar zijn dat dan toch weer flink wat kosten met al die herhaaldelijke problemen), of gewoon beginnen met de kuurtjes en dwangvoer.

Er zijn trouwens geen dingen veranderd zoals verhuizing, eetpatroon oid. Zijn vriendinnetje heeft nergens last van, ook niet gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan het dat jouw konijn gevoelig is en de klachten terug komen. Ik heb ook een konijn die al meerdere keren voor gas is behandeld. 

Die neem dan naar binnen, ik behandel hem en masseer zijn buikje. Ik weet nu wat ik moet doen maar overleg wel telefonisch met de da. Als hij binnen de afgesproken tijd niet opknapt, gaat hij alsnog naar de dierenarts. Ik ga er 's nachts uit om bij hem te kijken en hem te voeren, plus medicatie, en te masseren.

Vervelend om zorgen te hebben om je diertje, maar dat hoort er jammer genoeg toch een beetje bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke medicatie krijgt jouw konijn dan? Zover ik me nog kan herinneren was hier alleen dwangvoer genoeg, maar kan me er ook in vergissen.
Ik heb hem inderdaad even binnen en gemasseerd. Via een pipetje heb ik hem al wat water gegeven. Dwangvoer lijkt me niet verkeerd om al te geven toch?
Ik kan inderdaad maandag met de DA bellen en hopelijk is telefonisch advies al voldoende. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kreeg, als ík me goed herinner, Infacol om de darmpjes op gang te houden. Dat koop je bij de drogist of supermarkt, is voor babybuikkrampjes. Check dit wel even he, of dit voor de klachten van jouw konijn geschikt is.

Ook kreeg hij een pijnstiller, omdat een konijn met pijn het op kan geven. 

Masseren deed ik het buikje, soms kwam er dan ineens een geluidje (= beweging!).

Fijn dat je hem binnen hebt. Dan kan je hem goed in de gaten houden. Poept ie wel? 

Je kan hem lekkere hapjes aanbieden, als hij zelf eet hoeft hij geen dwangvoer. Als hij niet zelf wil eten, zou ik het wel alvast starten. Het is belangrijk dat boel op gang blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen wat voor douche jij je konijn gaf? Mijn konijn heeft vorige week een blaassteenoperatie gehad. Na 5 dagen bij de da mocht ik hem maandagavond mee naar huis nemen en op dinsdagavond merkte ik dat hij zich de hele dag niet bewogen had (achterhand beweegt niet) en zichzelf helemaal had ondergeplast. Ik heb hem naar binnen gehaald en sindsdien badder ik hem tweemaal daags, krijgt hij carprofen en eurologist. Hij eet prima wortelloof, nat hooi en andijvie. Ook munt en citroenmelisse gaan er goed in. Poepen doet hij ook maar vraag me af of hij niet meer zou moeten poepen met de hoeveelheden die hij eet.

Donderdagmiddag met hem naar de da geweest en zij zei dat als hij niet snel opknapt hij beter een spuitje kan krijgen, dit ook vanwege urinebrand en smetplekken. Op vrijdag heb ik nogmaals gebeld met de vraag of het misschien EC zou kunnen zijn en assistente zou dit aan de da voorleggen en terugbellen. Ik ben niet gebeld. Op zaterdagochtend was ik bij dierenwinkel en heb panacur gekocht. Ik dacht baat het niet dan schaad het niet. Hij heeft nu vier doses gehad en ik zie hem soms zichzelf al wat oprichten. Daa waar ik eerst dacht dat hij zichzelf goed verzorgt (likken na badderen) zag ik gisteren een soort spruwachtige laag op zijn buik verschijnen :-( ik vrees dat hij gewoon jeuk heeft waardoor hij zich wast. Ik smeer nu ook  Canesten maar ik kom daarmee alleen op zijn kale buik (operatie)  maar niet goed op de huid van zijn behaarde pootjes, staart, en buik. 

Dacht er al aan om de Canesten te verdunnen met water maar als er een andere manier is dan liever dat. 

Pff, wat een gedoe een ziek beestje, vraag me af of ik er wel goed aan doe en of ik er nog langer mee moet blijven hannessen. Weet niet zo goed wat de graadmeter is ;-( hij eet nog steeds goed en kijkt weer helder uit zijn ogen. Wel moet ik steeds warme kruiken naast hem leggen en ligt hij onder en op een fleece. Als ik dat niet doe koelt hij erg snel af.

 

overigens is de diagnose EC niet gesteld, volgens assistente aan de twlefoon tolde hij niet dus kon het dat niet zijn? Alleen een verlamde achterhand is geen EC?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@louise1 Ik zou als ik jou was een second opinion vragen bij een andere dierenarts. Dat hij maar snel op moet knappen en anders een spuitje, vind ik persoonlijk een vreemde reactie. Zomaar Canesten smeren zou ik ook mee stoppen. Je weet niet wat het doet als hij het per ongeluk binnenkrijgt en of het überhaupt wel een huidschimmel is. Het kan ook een vorm van urinebrand zijn, wat niet gek is in zijn situatie. En dan doet Canesten niets. En EC is een hele vage ziekte. Het heeft ontzettend veel symptomen en niet elk konijn hoeft elk symptoom te krijgen. Het komt tot uiting na stress, wat het kan verklaren waarom hij er nu last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig was dwangvoer niet nodig. Diezelfde avond heb ik hem gemasseerd wat al voldoende was. Toen ik even later bij hem ging kijken at hij weer en poepte meteen goed. 

Ik heb wel nog telefonisch overlegd over de schilfertjes en hoogstwaarschijnlijk is dat ook hetzelfde wat hij al gehad heeft.  Consult was niet nodig, alleen nieuw flesje imaverol halen en hem hiermee behandelen.

Mocht ook dit jaarlijks terugkeren, vind ik telefonisch overleg en korte kuur (nu is het alleen zn 'schaamstreek') wel prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze tijd zijn konijnen flink aan het verharen. Ze verzorgen hun vacht met hun mond en krijgen zo veel haren binnen. Een kat spuugt haarballen, maar een konijn kan niet spugen en al deze haren gaan dus via de darmen naar buiten. Als je keutels uit elkaar haalt, zul je veel haren zien. Ketting keutels kunnen ook voor komen.

 

Mijn Ram heeft gevoelige darmen. Het kleinste stukje appel of banaan geeft gas. De verharing was voor hem ook een groot probleem.

Al zeker 4 jaar los ik dit darm-haren probleem op door mijn Ram te helpen met zijn vacht (losse haren plukken) en tijdens de verharing elke dag een theelepeltje gedroogde papaya door zijn brokjes.

Verder geef ik veel kruiden en af en toe groente. Biks met mate, hooi onbeperkt en 1x pw iets met wilgentakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .