Ga naar inhoud

Afvallen


marjanx

Aanbevolen berichten

Mijn ouders hebben een konijn, Snuf. 3 of 4 jaar oud. Ze is een heel leuk konijn, alleen erg aan de dikke kant. Zo erg, dat ze zichzelf niet meer schoon kan houden, en mijn moeder dus bijna elke avond bezig is met het schoonmaken van het konijn.

Ik heb al eens gelezen over beweging en het eten niet voor de neus houden, ze moet er voor werken. Dit hebben we allemaal uitgeprobeerd. Ooit heeft ze in een ander hok gezeten waarbij de ruif van het hooi erg hoog zat, maar mevrouw weigert om op haar achterpoten te gaan staan om het te pakken. Ook groenten e.d. komt ze niet voor omhoog. Beweging zit er ook niet in; ze krijgt de hele woonkamer en zit alleen achter de bank. Evenals met buiten lopen in de ren of aan de riem. Ze loopt drie stappen en gaat er bij liggen.

Qua gewicht weet ik niet precies wat ze weegt, ik weet alleen wel dat ongeveer 2 kilo normaal is, en zij zeker over de 2,5 kilo zit.

Is er iemand die hier een oplossing voor weet? Ze krijgt al minder groenvoer en brokken dan wat ze mag hebben, en snoepjes krijgt ze ook niet. Alleen hooi heeft ze altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien haar biksjes in een snackbal doen? Dan moet ze in ieder geval iets doen. 

Het is moeilijk vind ik, het is hier met Leyla ook altijd een gevecht geweest. Mij lukte het nooit en de opvang waar ze een week zat had het zo voor elkaar. 

Je zou nog wat minder biks kunnen proberen, weet niet hoeveel ze krijgt natuurlijk. 

Ley ging pas meer bewegen nadat ze was afgevallen. Eerst lag ze voornamelijk languit maar sinds ze is afgevallen rent ze de hele tuin hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk ook lastig om zo'n groot lichaam mee te slepen. Als ik even kijk naar ons mensen, zie je ook dat de meeste mensen met overgewicht ook een slechte conditie hebben.

De trimster van mijn teddy heb ik ook om advies gevraagd, maar zij zei net dat we het konijn op hooi-rantsoen moeten zetten. Dit vind ik zo zielig klinken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me inderdaad niet prettig voor haar om te bewegen. 

Heeft ze een vriend? Anders kan ze misschien gekoppeld met een wat actiever konijn. 

En ik zou haar meenemen naar nieuwe plekken, misschien dat dan haar nieuwsgierigheid de overhand neemt.. Dus in de schuur, in een andere kamer enzo. 
Even een hooirantsoen lijkt me helemaal niet verkeerd. Ik zou de andere voertjes wel even afbouwen. Maar een dik konijn is veel zieliger hoor ;) Hou je daar maar aan vast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig om haar niet meer achter de bank te laten komen, aangezien de bank vrij hoog is van onderen en ze er gewoon onder door kan lopen.

Nieuwe plekken maakt haar ook niks uit, volgens mij is ze totaal niet nieuwsgierig. Ze heeft sowieso ook nooit veel gelopen, ook niet toen ze netjes op gewicht was.

Iets lekkers wat ze nooit krijgt is ook geen optie, omdat ze nogal eigenzinnig is en voor alles haar neus optrekt (behalve wortel, bleekselderij, andijvie en witlof).

Welk ras ze is weet ik niet, we hebben haar destijds gekocht bij een gezin in de buurt dat per ongeluk een nestje had en de konijntjes gratis weg gaf.

Op onderstaande foto gaat het om het witte konijn. Een betere foto heb ik zo niet van haar. Dit is wel een hele oude foto, toen had ze nog niet echt overgewicht.

Konijntjes.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En momenteel is ze nog een stuk dikker dan? Ze leek me toen ook al niet mager.

Ik zou haar enkel hooi geven op dit moment. Een konijn kan daar perfect op overleven. 

Je kan haar ook laten 'werken' voor hooi te eten. Hooi hoog ophangen aan een hooibal, in een snackbal steken, in een wc-rolletje, ... . Als zij geen ander eten krijgt, zal ze toch echt wel moeite doen denk ik (uiteraard hou je goed in het oog of ze eet voor haar gezondheid). 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel brok krijgt ze precies per dag en welk merk en soort? 

Heeft ze dag en nacht beschikbaar tot de woonkamer? Zo niet, hoe groot is haar permanente verblijf? Konijnen zijn schemerdieren en zijn dus overdag minder actief. 

Wist je dat tuigjes eigenlijk heel gevaarlijk zijn voor konijnen? Als ze bijvoorbeeld ergens van schrikken, of een dolle blije bui krijgen, kunnen ze opeens opzij springen en dan kunnen ze hun rug breken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Lienappelsien:

Hoeveel brok krijgt ze precies per dag en welk merk en soort? 

Heeft ze dag en nacht beschikbaar tot de woonkamer? Zo niet, hoe groot is haar permanente verblijf? Konijnen zijn schemerdieren en zijn dus overdag minder actief. 

Wist je dat tuigjes eigenlijk heel gevaarlijk zijn voor konijnen? Als ze bijvoorbeeld ergens van schrikken, of een dolle blije bui krijgen, kunnen ze opeens opzij springen en dan kunnen ze hun rug breken. 

Welke brokken ze precies krijgt weet ik niet. Ik weet wel dat het bix is, van de Welkoop. Ze heeft niet dag en nacht beschikking tot de woonkamer, ze zit in een vrij groot hok wat op poten staat, geen benedenverdieping.

Ik heb gisteren met mijn moeder gebeld en ze was wel al 0,1 kg afgevallen.Zit nu nog op 2,3. Het hooi-dieet heb ik doorgegeven, natuurlijk dat het wel afgebouwd moet worden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik dacht, even een update. Ik ben op vakantie geweest en toen ik terug kwam en mijn ouders (en de konijnen) weer zag, was Snuf al een heel stuk afgevallen! Omdat zij ook op vakantie waren is ze niet gewogen, maar je kon heel duidelijk zien dat ze al een stuk dunner was! 

Dus gelukkig gaat het de goede kant op met haar gewicht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .