Ga naar inhoud

Voedster is schrikachtig en eet daardoor minder


EstherR

Aanbevolen berichten

Hoi!

We hebben een (geholpen) ram, Pieter Konijn van 4,5 kg en een (geholpen) voedster, Lily van 2 kg. Ze zitten allebei buiten in een 10m2 grote ren. We voeren ze naar hun gewicht, maar omdat ze zo van gewicht verschillen hebben ze allebei een eigen bak. Lily schrikt echter snel van allerlei geluidjes en dingen die ze ziet, en gaat dan weg bij haar voerbak. Pieter heeft echter nergens last van, en begint natuurlijk als zijn bak leeg is aan die van Lily. Hierdoor eet Lily minder. We verhuizen de bak soms met haar mee (ze eet dus meestal in het hok, maar anders zet ik de bak buiten), maar ook dan laat ze het soms staan. 

Heeft iemand tips hoe we haar voldoende kunnen laten eten? Als ik haar groenten geef valt ze trouwens gewoon aan en eet ze alles op. Ook hooi eet ze prima.

Dank alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voeren naar gewicht is meer een maximum grens dan een minimum. Het is niet erg als ze minder biks krijgen dan aanbevolen, tenzij je natuurlijk het idee hebt dat ze erg vermagerd en verzwakt. 

Als ze wel genoeg hooi en groente binnen krijgt zou ik me er niet te druk om maken dat ze minder biks eet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat iedere konijnenhouder er tegenaan loopt dat je als je konijnen in een koppel of groep houd, altijd een "vreetzakje" hebt zitten. Hier is joris ook veel sneller met eten, terwijl hij wel een brokje minder zou mogen. Binky is een langzame eter en zou wel wat meer mogen hebben. Het is altijd een beetje zoeken naar een goede middenweg die voor beide konijntjes werkt. Zoals sanne al zegt, het voeren naar gewicht is een richtlijn. Is lily ook echt mager of doet ze het prima op minder brokjes? Als dat laatste zo is, dan zou je inderdaad gewoon wat minder kunnen voeren. Misschien eet ze wel liever hooi dan brokjes (dat zou een slim konijn zijn dan! ;) ) en komt ze toch aan voldoende voeding om een gezond gewicht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh thanks voor de tips! Lily heeft geen ondergewicht oid, dus dat zit goed. Maar als ik erbij blijf en eet ze wel heel haar bak leeg. 

Ik zal morgen eens strooien, kijken wat dat doet. 

Ze schrikt gewoon zo snel van dingen dat ze afgeleid is van haar eten, en dan pakt Pieter dat moment om het weg te bietsen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen best wat biks missen hoor, dat is niet zo belangrijk. Ik heb ook een konijn gehad wat wel eens een portie miste omdat ze iets had gehoord of geroken of gezien wat eng was (er hoefde maar een kat in de verte te lopen en ze kwam de eerste uren niet meer tevoorschijn). Als ze maar hooi eten. Ik gaf ook wel eens een paar biksjes in het hok maar toen ik er eenmaal aan gewend was dat dat nu eenmaal was hoe dat beestje in elkaar stak heb ik me er eigenlijk nooit zorgen over gemaakt. Uiteindelijk kwam ze altijd wel weer een keer over haar schrik heen en kwam ze weer naar buiten en ging ze gewoon hooi eten. Dat konijn had heel lang in de natuur geleefd dus was alleen maar slim van haar dat ze veiligheid boven eten stelde. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .