Ga naar inhoud

Bijten tot bloedends toe


melissjj

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Ik heb sinds kort een voedster van 8 maanden. Ze is als ik haar beet heb rustig en voelt zich al erg op haar gemak bij ons thuis. (Ligt altijd op haar vaste plekje lang uit te slapen naast de bank) We zijn op zoek naar een gecastreerd vriendje voor haar, maar tot die tijd zit ze nu even alleen. Ze mag bijna heel de dag los lopen, alleen snachts zit ze in haar kooi. 

Nu is het probleem wanneer ik mijn hand in haar kooi doe, om iets neer te zetten of iets te pakken ze erg agressief wordt, bijten tot ik soms bloed. Erg dominant dus

Nu is mijn vraag wat ik hier tegen kan doen? Moet ik haar straffen? Of laten steriliseren? 

Groetjes Melissa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij bij Sanne aan. 

Steriliseren zou kunnen maar is absoluut geen garantie dat het overgaat. 
Ik weet niet hoe jij straffen voor je ziet? Maar straffen heeft vaak een averechts effect. De kans dat ze dan vaker gaat bijten is natuurlijk groter omdat ze bang van je kan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk konijn heeft een "safe space" nodig. Voor je voedster is dat blijkbaar haar hok, want ze wil niet dat jij daar met je hand komt. Het kan zijn dat ze het associeert met oppakken, dat vinden konijnen vrijwel altijd vreselijk. Kun je haar op een andere manier in en uit haar hok laten? En is het een optie om niet meer met je handen in haar hok te komen? Dan weet ze dat ze daar niet hoeft te "verdedigen", zoals ze het nu doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kooi waar ze snachts in zit is niet super groot, 1,40x70, maar ze doet dit ook overdag wanneer de kooi open staat en ze overal heen kan. Verder is ze geen moeilijk konijn, is zindelijk, aaibaar en oogt niet bang. Een ren zou ik kunnen proberen, alleen is het wel een hoge springer, dus daar moet ik dan nog een oplossing voor bedenken.

@ Sonja, Ik bedoelde met straffen misschien op een harde toon nee zeggen, maar ik begrijp dat dit averechts kan werken.

@ Rian, ik pak haar nooit vanuit haar kooi op. Ze heeft altijd zelf de gelegenheid om in en uit haar kooi te gaan. Ik doe ook pas de kooi dicht als zij er zelf in is gegaan, wil haar namelijk niet opjagen oid. Ik heb afgelopen 2 dagen ook pas het etensbakje in haar kooi gezet wanneer ze er niet in zit, anders valt ze me namelijk aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een 3 jarige voedster opgevangen met hoknijd. Ze zat in een meterkooi eenzaam en alleen en mocht er daar nooit uit. Nu enkele maanden later zit ze met een vriendje uit de opvang in een buitenren (3m2). Er is van de hoknijd niets meer te bespeuren en nu eet ze zelf uit mijn hand en mag ik hasr aaien. De grootte van dekooi kan er dus mee te maken hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-2-2016 19:22:46 zei melissjj:

De kooi waar ze snachts in zit is niet super groot, 1,40x70, maar ze doet dit ook overdag wanneer de kooi open staat en ze overal heen kan. Verder is ze geen moeilijk konijn, is zindelijk, aaibaar en oogt niet bang. Een ren zou ik kunnen proberen, alleen is het wel een hoge springer, dus daar moet ik dan nog een oplossing voor bedenken.

@ Sonja, Ik bedoelde met straffen misschien op een harde toon nee zeggen, maar ik begrijp dat dit averechts kan werken.

@ Rian, ik pak haar nooit vanuit haar kooi op. Ze heeft altijd zelf de gelegenheid om in en uit haar kooi te gaan. Ik doe ook pas de kooi dicht als zij er zelf in is gegaan, wil haar namelijk niet opjagen oid. Ik heb afgelopen 2 dagen ook pas het etensbakje in haar kooi gezet wanneer ze er niet in zit, anders valt ze me namelijk aan.

Als ze echt goed hoog springt zou ik geen dierenwinkelren kopen, dan zit ze binnen no time aan de andere kant. Je zou kunnen kijken naar een hogere puppyren, een overdekte ren voor buiten of eigen renpanelen maken. 
Heb je naast de kooi ook andere plaatsen waar ze zich kan verschuilen? Voor konijnen is het belangrijk dat ze zich snel kunnen verstoppen op een plekje waar ze zich veilig voelen. Ik kan me voorstellen dat als jij in dat veilige plekje komt dat ze dan zichzelf wil verdedigen. Een doos met twee uitgangen of een goedkope kattentunnel van de Action vinden ze vaak al mooi genoeg. Mijn doos met drie uitgangen is de uitvalbasis van mijn koppeltje geworden.

Als je je hand in de kooi steekt blokkeer je dan ook de uitgang? Het kan zijn dat ze zich bedreigd voelt omdat ze niet meer kan ontsnappen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .