Ga naar inhoud

Konijnen actiever maken, overgewicht?!


LIH

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb 2 dwergkonijntjes van 2 jaar oud. Ze mogen 24/7 los rondlopen in huis want alle kabels en snoeren zijn weggewerkt.  

Nu is het zo dat ze niet van het kleine vloerkleed afkomen. Eigenlijk liggen ze de hele dag op het vloerkleed en gaan ze alleen het hok in om te eten of als toiletbezoek. 

De laatste keer dat ik bij de dierenarts was bleek weer dat ze een beetje aan de zware kant zijn. Ik ben ze al minder eten aan het geven (maximaal. 1 x per dag voer en onbeperkt hooi). 

Het lijkt me goed voor m'n konijntjes als ze wat meer in beweging zouden komen. Ik heb al allerlei speelgoed en dozen staan en zoals ik al zie mogen ze de hele kamer door. 

Hebben jullie tips om ze wat actiever te maken? Ook tips om ze iets aanhaliger te maken zijn van harte welkom! Ze zijn niet bang (lopen vaak genoeg in de weg) maar zodra ik m'n hand ook maar uitsteekt rennen ze weg... 

Hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan ze misschien wat minder 'handschuw' maken door ze af en toe wat brokjes uit de hand te voeren? (en om te voorkomen dat ze dik worden dat van de hoeveelheid brokjes die ze per dag krijgen aftrekken?). Misschien is een voerbal een idee, dat ze wat meer moeten bewegen voor hun brokjes? Het enige nadeel is dat het dan lastiger in de gaten te houden is of er niet een konijn is die alle brokjes rooft...Mijn konijnen krijgen wel eens wat extra brokjes uit de voerbal en ze vinden het helemaal geweldig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo'n voerbal kwam ik inderdaad al tegen! Die ga ik eens proberen! 

Voeren uit mn hand werkt niet..  tenzij het iets heeeeel lekkers is zoals crackers ofzo, dan likt 1 van de konijntjes mn hand helemaal af op zoek naar kruimels.. 

Maar hoe voeren jullie ze dan? Ze hebben bij mij namelijk altijd een bakje voer staan, dus uit de hand is ook niet aantrekkelijk.. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen hebben maar 20 gram biks nodig per kilo. dus als je konijn 2 kilo weegt, mag hij 40 gram. 

als je daar twee keer de helft van voert hebben ze dat binnen een kwartiertje op. 

je kunt het dan ook door de kamer strooien,  dan moeten ze bewegen voor hun eten. 

ik denk dat het qua overgewicht heel veel scheelt als je ze minder biks voert. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet wat voor vloer je verder hebt buiten het kleedje waar ze op liggen. Een gladde vloer vinden ze misschien ook wel spannend. Ik heb zelf laminaat en zeil en dat is beide erg spannend. Heb nu een pad gemaakt met handdoek van kleed naar kleed en er wordt weer gerend. Het hele huis blijft beschikbaar, maar er wordt echt alleen gebruik gemaakt van de stukken vloer waar wat op ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Ikka:

Weet niet wat voor vloer je verder hebt buiten het kleedje waar ze op liggen. Een gladde vloer vinden ze misschien ook wel spannend. Ik heb zelf laminaat en zeil en dat is beide erg spannend. Heb nu een pad gemaakt met handdoek van kleed naar kleed en er wordt weer gerend. Het hele huis blijft beschikbaar, maar er wordt echt alleen gebruik gemaakt van de stukken vloer waar wat op ligt.

Er ligt een soort van zeil op de vloed, mag ik helaas niet veranderen.  

Maar ik denk zelf inderdaad ook dat ze de vloer te koud of te glad vinden! Helaas heb ik geen mogelijkheid om een nog groter kleed of meer kleden neer te leggen.. :) 

Maar ook op het vloerkleed en in het hok liggen ze alleen maar te luieren haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Ikka:

 

Wat betreft voer weer ik niet precies hoeveel gram ik ze geef maar geef ze dagelijks een half bakje ongeveer dus denk ongeveer 80 gram (voor 2 konijntjes). Maar ze eten het niet direct op dan, ze eten een beetje en gaan weer liggen en eten later weer een beetje! 

Maar ik zal een proberen om het eten rond te strooien of te verstoppen ofzo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet vervelend bedoelt maar is er wat te doen voor ze? Want ik kan me voorstellen als ze alleen op het kleed durven dat ze ook niks gaan doen verder want wat is er nu eenmaal enkel op een kleed te beleven?

Misschien vinden ze een kartonnen doos leuk op z'n kop met een gat er in die ze kunnen slopen? Een tunnel, voerspelletjes? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-1-2016 13:10:01 zei Anjo:

Niet vervelend bedoelt maar is er wat te doen voor ze? Want ik kan me voorstellen als ze alleen op het kleed durven dat ze ook niks gaan doen verder want wat is er nu eenmaal enkel op een kleed te beleven?

Misschien vinden ze een kartonnen doos leuk op z'n kop met een gat er in die ze kunnen slopen? Een tunnel, voerspelletjes? 

Ik begrijp je vraag hoor Anjo, had het er niet bij gezet. Maar heb genoeg speelgoed voor ze liggen. Kartonnen doos vinden ze inderdaad erg leuk, ligt er ook. Alleen dat vinden ze 2 dagen leuk en dan zijn ze er weer zat van. Verder hebben ze: een grote kattenbal met belletje, matje van kranten, hondenspeeltjes, houten tunnels en houten buigbare 'trappetjes' en dat wissel ik een beetje af.  En sinds vandaag heb ik nog zo'n hondenvoer bal liggen :) 

Als je verder nog tips hebt voor leuke speeltjes hoor ik het graag! 

 

Op 16-1-2016 21:31:27 zei Bart lover:

Als je je konijnen weegt dan weet je hoeveel biks ze precies nodig hebben. Als je dan ook het biks weegt (kijken hoeveel het is en een streepje zetten in een bakje) geef je ze precies de goede hoeveelheid brokjes. Het kan zijn dat je ze iets te veel geeft. 

Oke, ga ik dat even doen! ze moeten binnenkort weer naar de dierenarts dus dan weet ik precies hoeveel ze wegen (volgens mij 1,5 en 2 kilo). Zal dan ook het eten af gaan meten. Dankjewel!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .