Ga naar inhoud

Wat zal ik doen...


Springkonijn

Aanbevolen berichten

Doedoe, mijn hangoordame van ruim 2.5, at vandaag ineens niet. Ze was ook niet haar normale zelf, maar bleef stil in een hoekje zitten. Niet echt ineengedoken of 'bol', maar het klopte niet. Uiteindelijk heb ik haar dus naar binnen gehaald en in de grote kooi gezet die hier als ziekenboeg dient. In de eerste instantie at ze hier binnen ook niet, maar intussen lijkt er een spontane genezing te zijn en heeft ze gegeten, zich gewassen, flink met haar biksbakje gesmeten (ik vermoed zelfs dat ze de biks heeft opgegeten toen ik even weg was want ik zie niets tussen de houten bodemkorrels liggen). Daar graaft ze ook de hele tijd in. Kortom, ze doet het weer. :)

Fijn, want ik was helemaal bedacht op dwangvoeren en morgen naar de weekenddierenarts, ik heb zelfs al gekeken wie er dienst heeft in de buurt (geen auto). Voor Doedoe ook veel fijner zo natuurlijk.

Maar ik vraag me af wat nu te doen. Misschien was ze gewoon van de rit van het vuurwerk dat hier gisteren de hele middag tot halverwege de nacht knalde met hier en daar af en toe een flinke bom. Zal ik haar een paar dagen binnen houden tot ze vergeten is dat ze in de ren zo bang was (als dat het was)? Of kan ze morgen als ze goed blijft eten, gewoon weer naar buiten? Zij en haar geliefde Pluisje zitten nu gescheiden en Doedoe stampt hier binnen af en toe flink, dus heel leuk vindt ze dit kennelijk ook niet. Maar ik ben natuurlijk bang dat ze buiten morgenmiddag weer terugvalt. Als het beter is dat ze binnen blijft zet ik Pluisje erbij. Ze hebben dan alleen even erg weinig ruimte en ze zijn gewend aan een grote ren en urenlang door de tuin hopsen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe reageerde ze zelf toen je kwam? Was ze slap toen je haar meenam? Hoe was je ram op dat moment, zijn gedrag etcetera?
Het kan door het vuurwerk komen, maar ik neem aan dat je ze goed heb afgeschermd voor het vuurwerk. Ik zou het voor vandaag zeker nog in de gaten houden. Als ze blijft eten en normaal is zou ze morgenmiddag terug kunnen. Maar dat ligt aan je eigen observaties. Zelf heb ik wel meegemaakt dat 1 van mijn konijnen weleens minder eetlust had naar krachtvoer, eten dan wel hooi. Het liefst de hele dag wilde slapen en de andere dag zijn ze enorm druk.

In ieder geval een goede reactie om haar naar binnen te nemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meneertje reageerde heel normaal. Die at ook gewoon en ging lekker tegen zijn geliefde aan zitten, die dat toestond maar er niet blij van werd.

Nee, Doedoe was niet slapjes toen mijn dochter en ik haar vingen. Wel liet ze zich gemakkelijker vangen dan we gewend zijn, want tam hebben we ons tweetal niet gekregen. Geeft verder niet, ze vinden ons wel lief als we maar niet aan ze zitten. En ze zijn gek op elkaar.

Ik kan het hok een beetje afschermen, maar tegen de bommen en granaten hier begin je niets. Het huis staat te trillen af en toe. In de wijde omgeving is er geen prullenbak meer heel. Dat is 'nu eenmaal' zo hier rond de jaarwisseling en het was een rustige dag wat dat betreft. Het is echt wel eens erger geweest. Rustig buurtje behalve met oudjaar. ;)

Ik ga haar natuurlijk heel goed in de gaten houden en als ze morgen normaal lijkt, ga ik haar weer in de ren buiten zetten. Voor nu ben ik ontzettend opgelucht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik heel goed dat je opgelucht bent! Ook mooi dat je ram niet anders deed :). Lijkt een beetje op mijn 2 konijnen, die laten zich alleen aaien en oppakken als ze het zelf willen haha.

Hopen dat ze zo blijft en dat ze zich weer veilig voelt :). Kan ze zich morgen weer mooi uitleven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je dit nu weer eens hebben en ze gaan niet weer zo snel uit zichzelf eten enzo, bel dan ajb diezelfde dag de dierenarts nog en wacht niet tot de volgende dag. Nu ging het gelukkig vanzelf weer goed, maar het kan ook zijn dat dat niet lukt en dan wordt het een spoedgeval. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal ik zeker doen. :) Binnen hoeveel tijd niet eten moet je het beste bellen? 12 uur? Ik ben cavia's gewend, maar ik zou me kunnen voorstellen dat konijnen nog gevoeliger zijn voor een darmstop. Caafs hebben van zichzelf nog wel enige darmperistaltiek, nijnen dacht ik helemaal niet. Klopt dat?

Gelukkig gaat het inderdaad weer goed. Ze heeft goed gegeten en is weer naar buiten. Ze huppelt weer als vanouds door de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker geen 12 uur wachten maar gewoon als je ziet dat ze niet eten en je hebt diverse dingen geprobeerd te voeren. Ik heb een keer gehad dat een konijn om 4 uur nog vrolijk at, om 6 uur niet meer, omdat ik zeker wist dat hij vlak daarvoor nog vrolijk at en omdat hij verder nog levendig was en niets aan hem te merken was nog heel even aangekeken, om 9 uur belde ik de dierenarts en daar was ik om 10 uur en toen bleken de darmen al volledig stil te liggen. Er was helemaal niets mis met de spijsvertering ook nog eens, was puur door pijn vanwege een blaasontsteking waar ik toen pas achter ben gekomen. Maar dat weet je van te voren niet dus helemaal als er al sprake is van bijvoorbeeld gas kan het nog veel harder gaan. Er zijn hier ook mensen op het forum die hun konijn hebben verloren die direct binnen enkele uren bij de dierenarts stonden en toch te laat waren. Niet eten is gewoon altijd spoed, zeker bij een konijn wat ook nog eens stil in een hoekje zit. Goed dat je haar binnen hebt gezet, warm houden is heel belangrijk bij een ziek dier en een konijn wat niet eet krijgt makkelijk ondertemperatuur en zal dan daardoor ook weer niet gaan eten. Gelukkig dat ze weer beter is, hopelijk blijft het prima gaan en was het stress van het vuurwerk of zo, maar mocht het toch weer gebeuren dan weet je nu wat belangrijk is en wat je kunt doen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik bang voor was toen ik haar naar binnen haalde, was dat het binnen te warm zou zijn. Nu is het bepaald nog geen winter en kan ik ook zien dat hun vachten nog niet op volle wintersterkte zijn. Ook stook ik het maximaal 18 graden. Dus het verschil was niet zo groot. Gelukkig maar dat ik het toch gedaan heb, maar ik zat daar ook over in twijfel. Stel dat ik dit bij de hand heb en het is wel serieus koud buiten. Kan ik een konijn dan naar binnen halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .