Ga naar inhoud

Konijn tollen en rollen door de kamer, oorontsteking of toch EC?


Eva93

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Vanmiddag rolde mijn konijn ineens van mijn schoot af. Op het ene moment was ze kusjes aan het geven, op het andere moment begon ze te rollen en te tollen en ging zo de woonkamer door. Haar snel geprobeerd te pakken, dit lukte gelukkig en haar tegen mij aangehouden. Ze bleef nog een tijdje met haar kopje schudden, dit werd langzaamaan steeds minder vaak. Daarna was ze weer helemaal zichzelf, toch snel de dierenarts gebeld en langsgegaan.

Haar oren waren beide een beetje rood van binnen en lichte korstvorming, ze heeft in beide oren een lichte oorontsteking. Ook had ze koorts. Daarvoor nu antibiotica gekregen en koortsremmer. Dit zou het plotselinge rollen en tollen veroorzaakt kunnen hebben.

Ik moest echter ook meteen aan EC denken, en heb dit ook voorgelegd aan mijn dierenarts. In overleg besloten om nu 9 dagen preventief panacur te geven. 

Zijn er hier meer mensen die dit van het ene op het andere moment hebben meegemaakt? En kan EC zich zo plotseling zo heftig openbaren? Ik heb zelf nog geen andere syptomen bij haar gezien van EC, dit was dus ook erg onverwacht en heftig. Als jullie dit al eens meegemaakt hebben en het was in dat geval EC, komt een volgende aanval dan weer snel of hoeft dat niet per se? En heeft iemand dit wel eens meegemaakt bij een oorontsteking? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, ik heb dit ook een keer meegemaakt bij een van onze konijnen. Vroeg in de ochtend werd ik wakker van stommel geluiden. Buiten lag een van de nijnen in het nachthok te schokken en om zijn eigen as te draaien. Schrok me rot. Hem meteen gepakt, tegen me aan gehouden. Zij ogen waren weggedraaid. Naar binnen gehaald en op bed gezet, daar begon hij opnieuw. Daarna werd hij rustig. Meteen dienstdoende dierenarts gebeld, mijn man reed en ik hield nijn op de achterbank van de auto in mijn armen tegen me aan, hij bleef rustig en at van de banaan die ik in de gauwigheid mee had gepakt (zonder ontbijt ga ik K.O.) Bij de dierenarts werd gezegd dat het een epileptische aanval was. Ik begon ook gelijk over EC maar daar vond de DA geen enkel ander symptoom van. Hij kreeg een vit B injectie en heeft nooit meer ergens last van gehad wat betreft EC symptomen. Later zei mijn eigen DA dat epilepsie bij konijnen heel zeldzaam is, tja bij zo'n dienstdoende weet je ook niet altijd hoe of wat. Bij hem was er geen sprake van oorontsteking.

als je preventief behandeld tegen EC moet je de Panacur wel 28 dagen aan een stuk geven. 9 dagen is te kort.

heb je iets aan mijn verhaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik zeker iets aan. Dan ga ik toch volgende week weer langs om een nieuwe dosis panacur te halen als het 28 dagen gegeven moet worden. 

Raar dat er nooit een oorzaak voor gevonden is, wel fijn dat je beestje er geen last meer van heeft gehad!

Ik lees veel dat konijnen die tollen minder eten of rustiger zijn, maar hier merk ik dus helemaal niks. Ze schooit nog net zo veel als wij zelf zitten te eten en duikt echt op haar eten af. Ze is ook een ons aangekomen de afgelopen 3 maanden, dus ik hoop dat het niet meer gebeurt en dat het misschien toch aan de oorontsteking heeft gelegen.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee inderdaad, hopelijk was dit de eerste en de laatste keer! Vond het inderdaad heel naar om dit zo te zien. Achteraf krabde  ze toch ook wel al een aantal dagen vaker aan haar oortjes, dit doet ze sinds gisteren een stuk minder. Duimen dat alles er weer goed uitziet bij de controle na 14 dagen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .