Ga naar inhoud

Dieet zonder brok?


Mndy

Aanbevolen berichten

In hooi/gras zit niks?? Waarom denk je dat als ik vragen mag? Konijnen in het wild eten bijna niet anders, want zoveel verschillende kruiden eten die nou ook weer niet, zeker niet in de winter want dan groeit het er haast niet.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/114/voedingswaarde-ruwvoer

Verder geef ik ze ook veel groente, onkruid, takken etc. etc. (dingen die ook in biks zitten verwerkt :P ) en eten ze uiteraard hun vitaminebommetjes (bd keutels) ook altijd netjes op.

Waarom denken mensen dat commercieel voer zo geweldig is eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef biks omdat ik de tijd niet heb om iedere dag honderd soorten gras/kruiden/planten te zoeken/geven. En ik wil toch dat ze aan hun voedingsstoffen komen. Hooi en wat groen lijkt me echt niet voldoende. Ik heb het geprobeerd, zonder biks, met gedroogde kruiden etc erbij, maar ze reageerden er niet goed op. 

Ik zeg nergens dat biks geweldig is. Ik zeg dat ze het nodig hebben. Of nouja, ik vind dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen in het wild worden dan ook niet zo oud. Te weinig voedsel? Dan is het afgelopen. En natuurlijk ligt dat niet alleen aan het voedsel, dat lijkt me logisch. Het speelt zeker wel een grote rol lijkt me.

Ik denk echt dat het niet zozeer een kwestie is van "de geweldigheid der commercieel voedsel", maar eerder de onderbouwing van de samenstelling van biks waarmee je je dieren ook nog eens, om het jezelf makkelijk te maken, snel en handig van alles kunt voorzien. Als mensen geen biks willen geven en op een andere manier aan de voedingsbehoefte willen voldoen, is dat toch ook prima? Ik moet er zelf niet aan denken, ik doe veel voor mijn dieren maar dat gaat mij te ver. Zo koop ik ook brood dat voor me gemaakt is, shampoo die gebruiksklaar is, melk die drinkklaar in een pak zit. Ik kan natuurlijk onder de koe gaan zitten, zelf tarwe en meel kneden en bakken en een scheikundig lab bouwen om shampoo te maken, maar daar heb ik geen tijd en geen zin in. En geen kennis voor.

Voila. Einde discussie? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat konijnen in het wild niet zo oud worden heeft inderdaad helemaal niks met hun dieet te maken, maar met schaarste, ziekte, roofdieren, mensen, verkeer etc etc.  Kijk maar in Australië hoe goed ze het doen (of deden tot myx/vhs er kwam). Dat argument heeft dus niks te maken met dit topic. Als je al die factoren weglaat dan denk ik dat konijnen heel oud worden omdat het hele efficiënte eters zijn, net als paarden. 

Verder moet je de fabrikant maar op z'n mooie blauwe ogen geloven dat het voer voldoet aan de voedingsbehoeften van een konijn. Hoe weet je dat? Dat weet je niet. Een fabrikant zelf weet nog niet eens wat de exacte voedingsbehoeften zijn van konijnen/dieren. Die willen alleen dat hun product verkocht wordt. Fabrikanten van supermarktvoer zeggen ook dat het compleet is, toch is de meerderheid op dit forum het er over eens dat supermarktvoer niet het beste is om te geven. Dat bedoelde ik met mijn eerdere opmerking...en ik richtte dat tegen niemand specifiek overigens, maar in het algemeen. Als ik zeg dat ik mijn katten rauw voer, krijg ik dezelfde kreet te horen "maar krijgen ze dan wel alle voedingsstoffen binnen?", word daar zo moe van. Je ziet aan je dieren of ze het goed doen of niet.

Ik ben van mening dat als je konijnen goed gevarieerd voert (gras, groente, onkruid, takken, kruiden, eventueel granen) samen met goede kwaliteit hooi dat ze prima zonder biks kunnen en dat was ook de vraag van de TS. In de winter geef ik ze er ook biks bij, zou het anders op kunnen lossen, maar daar heb ik de tijd niet voor om dat uit te zoeken (ooit mee begonnen maar er is weinig over bekend). In de lente/zomer vind ik het vrij makkelijk om aan hun voerbehoefte te voldoen. Ieder z'n keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Hilde, ieder zijn keuze, dat probeerde ik in mijn vorige post ook duidelijk te maken, ik respecteer jouw keuze verder ook zoals ik al zei, alleen voelt het voor mij alsof jij biks-voerders een beetje uitmaakt voor jolige jokers die maar wat doen en dat vind ik niet zo leuk. Respecteer jij dan ook dat er mensen zijn die biks voeren en ga dat niet afkraken met "niet te vertrouwen" en andere wantrouwende uitspraken betreffende biks. Ik zie inderdaad aan mijn dieren dat ze het goed doen. Op biks.

Dank u.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei HildeR:

Dat konijnen in het wild niet zo oud worden heeft inderdaad helemaal niks met hun dieet te maken, maar met schaarste, ziekte, roofdieren, mensen, verkeer etc etc.  Kijk maar in Australië hoe goed ze het doen (of deden tot myx/vhs er kwam). Dat argument heeft dus niks te maken met dit topic. Als je al die factoren weglaat dan denk ik dat konijnen heel oud worden omdat het hele efficiënte eters zijn, net als paarden. 

Verder moet je de fabrikant maar op z'n mooie blauwe ogen geloven dat het voer voldoet aan de voedingsbehoeften van een konijn. Hoe weet je dat? Dat weet je niet. Een fabrikant zelf weet nog niet eens wat de exacte voedingsbehoeften zijn van konijnen/dieren.Die willen alleen dat hun product verkocht wordt. Fabrikanten van supermarktvoer zeggen ook dat het compleet is, toch is de meerderheid op dit forum het er over eens dat supermarktvoer niet het beste is om te geven. Dat bedoelde ik met mijn eerdere opmerking...en ik richtte dat tegen niemand specifiek overigens, maar in het algemeen. Als ik zeg dat ik mijn katten rauw voer, krijg ik dezelfde kreet te horen "maar krijgen ze dan wel alle voedingsstoffen binnen?", word daar zo moe van. Je ziet aan je dieren of ze het goed doen of niet.

Ik ben van mening dat als je konijnen goed gevarieerd voert (gras, groente, onkruid, takken, kruiden, eventueel granen) samen met goede kwaliteit hooi dat ze prima zonder biks kunnen en dat was ook de vraag van de TS. In de winter geef ik ze er ook biks bij, zou het anders op kunnen lossen, maar daar heb ik de tijd niet voor om dat uit te zoeken (ooit mee begonnen maar er is weinig over bekend). In de lente/zomer vind ik het vrij makkelijk om aan hun voerbehoefte te voldoen. Ieder z'n keuze.

1. Je spreekt jezelf tegen. Het ligt niet aan hun dieet maar aan schaarste. Van voedsel neem ik aan. Dat is ongeveer hetzelfde als wat Rian zegt

2. Over de fabrikant. Hoe weet je dat?

3. Hoe wil je, ook in de zomer en lente, voldoen aan die dingen als je ook een fulltime baan of school hebt? Geen tijd om te zoeken naar onkruiden etc. Althans, ik niet.

En inderdaad, jij eet dan ook niets uit de supermarkt begrijp ik? 

Ik bedoel dit verder niet aanvallend hoor, gewoon interesse in hoe en wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je geen andere dagbesteding meer hebt als met je konijnen bezig zijn als je ze op deze manier te eten wil geven, als je daar de tijd voor hebt dan is het natuurlijk helemaal je eigen keuze, maar ik vind het toch een stuk makkelijker om wat biks te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 28-11-2015 08:49:04 zei neegewoonniet:

1. Je spreekt jezelf tegen. Het ligt niet aan hun dieet maar aan schaarste. Van voedsel neem ik aan. Dat is ongeveer hetzelfde als wat Rian zegt

2. Over de fabrikant. Hoe weet je dat?

3. Hoe wil je, ook in de zomer en lente, voldoen aan die dingen als je ook een fulltime baan of school hebt? Geen tijd om te zoeken naar onkruiden etc. Althans, ik niet.

En inderdaad, jij eet dan ook niets uit de supermarkt begrijp ik? 

Ik bedoel dit verder niet aanvallend hoor, gewoon interesse in hoe en wat.

1. Ik spreek mezelf niet tegen. Door schaarste gaan ze dood ja, maar als er het hele jaar door genoeg te eten zou zijn dan zouden ze niet doodgaan dóór hun dieet, omdat hun dieet gewoon klopt. Daar zijn wetenschappelijke onderzoeken naar gedaan en ik heb die gelezen voor mijn thesis, super interessant. Bij interesse geef ik je graag de titels door. 

2. Een fabrikant maakt biks uit winstoogmerk, niet omdat ie nou zoveel om konijnen geeft. Heb je wel eens op de ingrediëntenlijst gekeken van bv Selective? "Luzerne, tarwe, tarwemeel, sojaschillen, erwtenvlokken, lijnzaad (min. 2%), sojaschroot, bietenpulp, sojaolie, zout, mineralen, L-lysine, DL-methionine." Veel dingen die een wild konijn dus echt niet eet. Sojaschillen en schroot zijn bv afvalproducten van de sojaolie industrie. Bietenpulp van de suikerindustrie. Fabrikanten van gemengd voer zeggen ook dat hun voer het beste is en volledig, ben je het daarmee eens? Gelukkig ben ik allang niet meer zo naïef om dat soort dingen te geloven.

3. Dat was de vraag helemaal niet van TS, maargoed...Als je geen tijd/zin/geld hebt om een dieet samen te stellen zonder biks, dan doe je dat toch lekker niet, maar dat wil nog niet zeggen dat biks "een levensbehoefte of noodzaak" is. Ik zeg toch dat ik zelf ook biks bij voer in de winter omdat ik er de tijd (en geld) niet voor heb? Dat is gemakszucht van mijn kant, want ik zou bv ook kunnen kijken of het met verse producten kan.

Waarom zou ik niks van de supermarkt eten? Heeft hier echt totaal niks mee te maken. Ik haal er tenslotte de groenten voor m'n konijnen :P

Maar ik kap met deze discussie want je blijft steeds hetzelfde vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou wel van dit soort discussies. Het is ook wel goed om te kijken naar wat je voert en je soms af te vragen waarom je voert wat je voert.

Dat zie je bij andere huisdieren al meer gebeuren dan bij konijnen.

Vaak worden deze discussies wel geleid door emoties, wat jammer is omdat het dan vaak al eindigt bij voor of tegen zijn.

Ik heb er ook wel een paar gedachten over die je niet altijd hoort in deze discussies.

 

(Nog even kort over brok , brokken zijn ooit bedacht voor vleeskonijnen om ze snel groot te krijgen.

Feitelijk gezien zitten in brok inderdaad juist veel ingrediënten die we bij los voeren juist proberen te vermijden.)

 

Maar in de discussie over voer zit nog een element waarover ik weinig hoor namelijk droge stof of verse plant.

Wilde konijnen krijgen een groot deel van hun vocht binnen via hun eten, juist dat vind ik een belangrijk gegeven.(Denk aan darmwerking) (Te weinig drinken is minder urine=meer kans op blaasgruis?)

In Amerika zie je zelfs een verandering juist vanuit de vleeskonijnen. Daar zit ongetwijfeld ook een financieel aspect aan maar bv ook een biologisch aspect.

Biologisch konijnenvlees wordt bv geproduceerd op 'Fodder' dat zijn kiemen van bv tarwe of gerst. In grote bakken ontkiemen ze dit tot het punt dat het plantje alles verbruikt heeft wat het aan voeding uit het graan heeft kunnen halen. Het wordt gevoerd met wortel en al omdat er geen aarde aan te pas komt.

Dit voedsel wordt gemaakt voor veel landbouw dieren ook voor kippen paarden koeien varkens enz

Misschien voldoet het meer aan de behoefte van een dier en de bouw van hun darmen dan bv alleen maar droog hooi en droge brokken voeren?!

Filmpje op youtube ;  https://youtu.be/0BUNJA9zWug Het voeren (niet kijken als je draadkooien zielig vindt)

Het maken ; https://youtu.be/kTT1EccmlzE

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen biks, hooi en water. Of liever gezegd: veel hooi, beetje biks en water. Af en toe trakteer ik ze op witlof of wortel met loof. Doen ze het meer dan prima op.

Die kant en klare knaagsticks, yoghurtsnoepjes, etc krijgen ze absoluut niet van mij. Ik vind dat niet gezond (wat een ander doet moeten ze zelf weten, ze gaan er nou ook niet dood van). Wel heb ik hier nog gedroogd spul liggen van toen Stamper en Cassie coccidiose hadden. Daar trakteer ik ze nog wel eens een keertje op. 

Beloning is een rozijntje of zonnepit. 

Sommigen zullen nu wel denken dat het best eenzijdig is, maar ze hebben tot nu toe geen gas of tandproblenen gehad en ogen ook levendig.

In de zomer is het wel meer hoor. Mijn kruiden groeien dan goed en dan deel ik wel eens wat uit. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .