Ga naar inhoud

Max plotseling ziek


Amélie

Aanbevolen berichten

Ik ben een tijdje niet meer hier geweest, druk met vanalles en met Max en Liza ging alles prima. Ze zijn gek op elkaar en zijn onafscheidelijk.

Maar vanmiddag rond half vijf ging ik de konijnenren schoonvegen en de plasbak verschonen. Daarna legde ik nog wat lekkers neer en alleen Liza kwam er enthousiast op af. Normaal struikel ik zowat over Max zodra ik buitenkom en is hij altijd als eerste bij me om te eten en kijken wat ik ga doen. Nu bleef hij stil liggen tegen de garagemuur. Toen ik hem wat eten voor zijn neus hield wilde hij niks, nog nooit meegemaakt. Hij ging de ren in en bleef daar weer liggen.

Dierenarts gebeld en gelukkig kon ik in de avond terecht. Hij heeft Max gecontroleerd en zei dat hij gasvorming heeft. Max kreeg 3 spuitjes en ik heb 2 drankjes meegekregen die ik morgen moet geven. Normaal leven Max en Liza buiten maar de dierenarts zei dat ik ze beter iets warmer kon zetten. Ze staan nu in de hal, heb daar de verwarming uitgedraaid zodat ze niet teveel aan de binnentemperatuur wennen.

De dierenarts hoopt dat hij morgen weer gaat eten maar anders moeten de darmen uiterlijk zondag weer op gang komen. Max is nu gelukkig wel weer wat actiever, Liza zit de hele tijd erbij om hem te wassen en dat doet hem goed maar ik heb hem nog niet zien eten. Ik ben best geschrokken, heb dit nog nooit meegemaakt. Hoop zo dat hij het gaat redden, hij is pas anderhalf jaar.

Is er misschien nog iets wat ik voor hem kan doen zodat hij zich snel weer beter voelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou goed zijn temperatuur in de gaten houden. Een ziek konijn kan moeite hebben zich warm te houden, en kan snel onderkoeld raken. En dan zal hij ook niet eten. Als hij te koud wordt is het prioriteit dat hij weer beter wordt, dat wennen aan de temperatuur gaat niet zo snel, de wintervacht gaat pas na een week of 2 à 3 uitvallen. Als het goed is is hij niet zo lang ziek! Temperatuur goed houden heeft nu prioriteit over hoe het daarna verder moet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet zo best, hij ligt alleen maar en eet nog steeds niet. Heeft vanochtend zijn medicijnen gehad, dat ging wel goed. Ik lees op internet dat je een konijn dat niet eet moet gaan dwangvoeren maar daar heeft de dierenarts het niet over gehad? Op deze manier zie ik er geen verbetering in komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had net een wortelhapje in huis gehaald om te dwangvoeren en ineens sprong hij in de bak met hooi en begon te eten. Heeft er zeker 10 minuten ingezeten en geknabbeld, daarna nog wat gedronken. Nu zit hij weer in zijn vertrouwde opgepofte houding, zou het dan toch goedkomen? Ben zo opgelucht dat hij wat heeft gegeten. Maar hoe moet ik het nu verder aanpakken? Kijken wanneer hij weer gaat poepen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahhh gelukkig! Kijk aan! Ja nu eerst weer helemaal de oude laten worden, kan goed zijn dat hij bijvoorbeeld nog geen biks wil hoor. Eerst weer alles normaal en keutels weer goed, dan is alles weer goed op gang en ik weet niet wat voor medicijnen je mee hebt gekregen maar wellicht heeft de dierenarts je ook aangeraden die sowieso nog een paar dagen te blijven geven ook al lijkt het weer goed te gaan. Als alles goed gaat en hij is helemaal hersteld dan weer naar buiten. Niet te snel mee willen zijn.

Probeer ook te bedenken wat de oorzaak geweest kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de dokter heb ik metacloral drops meegekregen en loxicom druppels, dat laatste is volgens mij na vandaag al zo goed als op. Hij zit nu eigenlijk voortdurend in de hooibak te eten, met bics geven wacht ik nog maar even tot ik keutels van hem zie.

Ik weet niet waarom hij ineens zo ziek werd. We hebben geen bloemen of planten in de tuin, alleen tegels en een klein grasveldje. Hij zou eventueel aan speelgoed van de kinderen geknaagd kunnen hebben maar normaal eet hij dat niet op dus dat lijkt me sterk.

Ze zijn ook in de rui. Vorig jaar zat hij binnen dus dit is de eerste keer dat hij echt verhaart. Volgens de dierenarts kan hij ook teveel haren binnengekregen hebben. Zou ik dat met iedere dag even borstelen kunnen voorkomen? En kan ik Max straks dan wel weer in de onverwarmde hal zetten? Want Liza heeft het volgens mij erg warm nu, heeft ook een erg dikke vacht. In de hal is het niet steenkoud maar ook geen 20 graden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja als hij weer gewoon eet en doet dan kunnen ze wel weer naar de hal, ook niet fijn voor haar, die warmte. Wel even in zijn nek voelen of hij warm voelt in dat kuiltje maar dat zal wel als hij weer eet en een normale houding heeft.

Een gezond konijn met korte haren en een goed werkende spijsvertering zou geen last moeten hebben van de haren. Als de haren niet goed eruit komen is er al iets anders niet goed in de spijsvertering.

Ik weet natuurlijk niet wat ze te eten krijgen maar daarnaast, als ze los in de tuin lopen dan moet je je ook bedenken dat het herfst is, hier in de tuin liggen dan ook bladeren van van alles en nog wat uit de buurt van planten en bomen waarvan ook ongetwijfeld dingen die niet goed zijn voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ilovenijntje: leuk dat je her en der advies rond strooit, maar meestal klopt er niet veel van wat je zegt. Het is onzinnig om konijnen die een aantal dagen binnen hebben gezeten, waarvan 12 uur bij 20 graden (nota bene in oktober, het vriest niet! ) een half jaar lang binnen te gaan houden. Je zegt maar wat, terwijl je eigenlijk niet weet waar je het over hebt. Het is vast vriendelijk bedoeld maar bedenk je ook dat mensen niet zoveel opschieten met verkeerd advies en konijnen al helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lonja: Sorry aangezien ik pas 10 ben en dus niet zoveel over konijnen weet als jullie weet ik ook niet echt wat zou kunnen ofzo.


Mijn konijn zit al zijn hele leven binnen dus ik kan er niet echt over meepraten. Ik probeer zoveel mogenlijk advies te geven maar als dit verkeerd is zou ik het fijn vinden als je dan even zegt wat wel juist is. Het was helemaal niet mijn bedoeling om verkeerd advies te geven, sorry daarvoor.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de adviezen, nu Max zich weer een beetje normaal gedraagt heb ik er ook weer wat meer vertrouwen in. Gisteravond voelde hij koud aan dus ik ben blij dat ik hier de tip kreeg om hem lekker warm in de woonkamer te zetten. Als het moet dan hou ik ze de hele winter binnen maar ik heb ze liever buiten want daar kan ik ze veel meer bewegingsvrijheid bieden, ze vinden het heerlijk om rond te rennen in de tuin. 


 


Ik geloof niet dat er veel in onze tuin waait, de buurman heeft wel een witte rozenstruik en die blaadjes vallen in onze tuin en dat eten ze wel op maar ik had opgezocht dat dit geen kwaad kon? Voor zover ik gezien heb liggen er geen vreemde blaadjes in de tuin dus geen idee waarom hij dan zo'n last kreeg. Ik geef ze alleen hun voer en groentes zoals witlof, wortels, stukje appel, klein knapperig toastje (zou dat het zijn dan? ze krijgen dat wel al heel lang en hebben er nooit last van, is ook echt maar een heel klein stukje). Maar eigenlijk eten ze vooral heel veel hooi en gras. Heb geen nieuwe dingen uitgeprobeerd dus dat kan het ook niet zijn. Maar ik ga nog eens goed zoeken/nadenken wat het dan zou kunnen zijn en het speelgoed dat nog buiten staat even controleren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ilovenijntje: ontzettend lief dat je zo meedenkt maar je kunt misschien beter even wat meer lezen voordat je ook adviezen geeft :) ? Als het niet klopt dan raken mensen in de war. Want ik dacht na jouw reactie wel even: Huh? Waarom hele winter binnen houden? Uit jouw schrijven had ik totaal niet in de gaten dat je pas 10 jaar bent (dus je schrijft wel goed ;) ). Ik ben 3x zo oud als jij en ben toch ook nog altijd voorzichtig met adviseren, want ik vind mezelf ook nog geen echte konijnenkenner.


 


Voor zover ik weet kunnen konijnen heel goed buiten leven (doen ze in de natuur tenslotte ook) maar ze moeten dan wel de tijd krijgen om een wintervacht op te bouwen dus liefst al in de zomer buiten staan of anders uiterlijk in september wennen aan de buitentemperatuur. Maar hoe dat zit als ze even binnen hebben gestaan weet ik dus ook niet precies. Maar ik zal ze eerst weer in de hal zetten en daarna pas weer naar buiten. Ze staan daar trouwens ook onder de overkapping dus toch beschut van regen en wind. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor die paar dagen maakt dat niks uit. Bovendien valt het qua kou best mee dit jaar. Alleen nu is warm houden belangrijk. Mijn 2 binnenkonijnen hebben coccidiose en Cassie viel af omdat de kachel 's nachts niet aanstond. Nu wel en ze valt niet meer af gelukkig. Blijkbaar maken die 5 graden nu veel verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als het een buitenkonijn is en heeft tot een paar dagen geleden buiten gezeten dan lijkt het me niet verstandig om hem dan in een keer bijna een halfjaar binnen te laten. Hij heeft dan al z'n wintervacht aangemaakt. Kan nu geen kwaad om hem naar buiten te brengen als ie weer goed beter is. Het is toch ook hun vaste verblijfplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk het even aan, eerst nog even in de hal. Maar daar is niet zoveel plek dus is meer een noodoplossing. Anders kan ik ze van de week altijd nog even in de garage zetten als overgang. Maar volgens mij scheelt dat niet eens zoveel omdat ze vlak naast ons huis onder de overkapping toch al beschut staan. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .