Ga naar inhoud

ziek konijn


Pascale1987

Aanbevolen berichten

goedenavond allemaal.

 

Mijn nieuw konijntje Browni zit niet lekker in haar vel.  Heb haar sinds 5-9-'15. 

Het viel me al vrij snel op dat ze haar blindedarm keutels laat liggen. Op een gegeven moment leek het plat gestampte poep op de grond. 

Dus op een gegeven moment alleen maar brok en hooi en niets extra's. Dat leek niet te werken. Ze kreeg een beetje diarree en ben gister op advies van de opvang alleen hooi gaan geven en geen brok. 
Maar vanmorgen kwam ik bij de ren en Darcy en Twix kwamen vrolijk naar me toe rennen maar Browni niet. En dat ben ik niet gewend. ZIj staat normaal vooraan om me te begroeten dus dat zinde me niet. 

Brokken gepakt en gekeken of ze toen wel kwam en wel wou eten. Gelukkig kwam ze uiteindelijk en nam ze het brokje ook aan. 

Ik had haar gelijk gewogen en zag dat ze ook nog eens was afgevallen. NIET GOED DUS!! 

Bij mij gingen alle alarmbellen rinkelen en had de DA gebeld en de opvang. 

 

Ik kon vanmiddag al vrij snel langs komen en ze werd na gekeken. Haar darmen bleken bijna leeg te zijn. Temp was wel goed maar gewicht dus niet. Morgen moet ik ontlasting langs gaan brengen om te kijken of het een paraciet is ofzo. Tanden en alles was verder wel goed en de darmen werkten ook nog wel. 
Browni liet gelijk zien dat ze wel hooi at ( lag in de bensch bij der) 

 

Nu moet ik haar binnen houden en gaan dwangvoeren, 4 tot 6 x per dag om er zeker van te zijn dat er wel wat binnen komt.  Daarnaast mag ze ook alleen maar hooi eten.( was een goed advies van de opvang) en verder helemaal niets. Als de keutels weer goed zijn mag ze naar buiten en over ongeveer een weekje mag ze weer voorzichtig aan met brokken beginnen. Moet dan rustig opbouwen met SS en daarna rustig aan overgaan op eigen brokken. 

 

 

pfff heel verhaal en hoop zo dat ze snel weer beter is. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update en vraag van deze kant. 

 

De konijnen worden allemaal behandeld en het gaat goed. 
De ontlasting van Browni is weer goed en ze lopen weer met z'n allen buiten. 

Ze is weer vrolijk en levendig. 

Ook geef ik weer gewoon brok en geen dwangvoer meer. Beestje wou zooo graag weer eten, merkte dat ze er weer aan toe was. 

 

Maar nu het volgende: ze was iets aangekomen en nu weer afgevallen. Ze eet weer brok en hoop dat ze weer goed aankomt. 

Ze eet ook goed hooi en brok krijgt ze uit de hand. Ik heb een proefzakje SS gehad en dat krijgt ze nu. Ze mag ook een beetje HSFT maar dat neemt ze niet meer aan. 

 

Wie heeft er tips om haar aan te laten komen? Dus echt op zoek naar de dikmakertjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst eens kijken of ze niet vanzelf weer aankomt nu ze behandeld wordt. Het is een gebruikelijk symptoom van wormen en coccidiose dat ze vermageren. Als ze met gewoon eten weer aan komt weet je dat het goed zit. Over een week of 2 zou ze dan alweer wat dikker moeten zijn. Je kan eventueel iets meer biks geven maar meer dan dat zou ik nog even niet doen. Dit ook omdat in de dikmakers juist de dingen zitten die niet goed zijn voor de darmen. Ik zou zeggen laat de darmen eerst maar eens tot rust komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer moet ze niet af gaan vallen. ze weegt nog maar ongeveer 850 gr. dus ja jullie snappen wel dat er niet meer af kan. 


zal morgen nog een x extra wegen kijken of het goed is gegaan. Nu was het in de ren op het hok. staat niet helemaal recht. Misschien dat dat invloed heeft. geen idee. 


 


ik zal haar gewoon brokken geven en eens kijken naar die erwtenvlokken, 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel ze normaal weegt en hoeveel ze afgevallen is. Maar je weegschaal moet helemaal waterpas staan anders klopt er inderdaad niks van. Dus hoeveel ze weegt op een weegschaal die scheef staat zegt niet zoveel. Ik wil best geloven dat er niets meer af mag, ze kunnen er echt graatmager van worden op hele korte tijd, maar als je haar extra brokjes voert (een beetje erwtenvlokken kan ook inderdaad, en SS junior kan ook) ze eet goed en de ontlasting is goed dan komt dat ook wel weer goed. :) konijnen kunnen echt schrikbarend mager worden van zoiets maar je hebt dikmakers zoals brood, wortels, snoepjes met suiker en dat zijn nou net de dingen die ik juist niet zou geven aan een konijn wat net een flinke klap heeft gehad op de darmen en waarvan juist de spijsvertering en de darmflora weer in evenwicht moet komen.

Wordt ze ondertussen steeds magerder dan is er iets anders aan de hand. Dus wel goed in de gaten houden, maar in principe zou het met extra biks en goed eten weer bergopwaarts moeten gaan.

Het is ook een jong konijntje of niet? Aangezien je haar pas zo kort hebt? Indien ze echt nog heel jong is zou ik ook oppassen met SS Junior en eventueel mixen met de gewone SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .