Ga naar inhoud

Verschil schapenhooi/paardenhooi


Shivaya

Aanbevolen berichten

hoihoi!


 


Ik wil nu al heel lang aan hooi van de boer beginnen voor mijn konijnen, tot die tijd ben ik op mountain hay van nature's best over gegaan..ook heel fijn maar nog steeds in verhouding duur.


 


Probleem is een beetje dat ik geen auto heb en het nogal lastig vind om een afspraak te maken met een boer voor wanneer mijn vriend daar naartoe kan rijden om het te halen. Nu hebben mijn ouders sinds kort een aantal geiten en al doende leren ze. Ze hebben hulp van een schapenboer die er wel verstand van heeft. In ieder geval: mijn moeder wil hooi gaan bijvoeren aan de geiten en ze kan via de schapenboer goedkoop tot gratis balen hooi krijgen. Eventueel kan ik daar dus ook op meeliften en mooi bij mijn ouders balen hooi ophalen. Ideaal leek me. Alleen het is dan wel hooi voor schapen en niet voor paarden.


 


Ik had altijd begrepen dat hooi voor paarden het beste was om te halen voor konijnen omdat konijnen en paarden qua giftige planten vrijwel gelijk zijn. Ook begreep ik dat schapenhooi te veel eiwitten bevatte.


 


Toen vroeg mijn moeder zich af: Maakt  een boer dan echt onderscheidt van dit hooi is voor paarden en dit is voor schapen? Maakt dat echt uit? Of is hooi gewoon hooi? Ik twijfel nu want het zou wel heel makkelijk zijn via mijn ouders.  Maar ik had overal gelezen dat schapenhooi niet goed was, het gekke is dat ik die artikelen nu alleen niet meer terug kan vinden en op andere fora lees (via google) dat zij hun konijnen JUIST schapenhooi geven omdat het zachter is dan paardenhooi. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt aan de soort hooi die de boer voert. Ik heb stage gelopen bij een schapenboer en die gaf kuil. Poos terug een baal gehaald bij een schapenboer en dat was mooi hooi. Ik vraag altijd of het geschikt is voor paarden. (en dus konijnen) Ik zet het ook altijd in de mail.

Hooi is gewoon hooi. Het is niet zo dat mensen met schapen ineens altijd giftige planten in het hooi hebben zitten.

Andersom werd er laatst bij de vogelopvang wel door een particulier paardenhooi gebracht waar jacobs kruiskruid in zat. Het is ook gewoon zelf opletten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee mijn ouders hebben nog geen balen gehaald. Maar ik moet gewoon laten weten of ik ook wil zegmaar. Ik neem aan dat het geen kuil is want dat is toch iets heel anders dan hooi heb ik altijd begrepen. (kuil voeren ze ook aan paarden). Dus eigenlijk gaat het er om dat het écht hooi is en evt. kan ik erbij vragen of het geschikt is voor paarden? 


 


In marktplaats advertenties zetten ze ook altijd neer waar het hooi geschikt voor is en soms zie je ook dat het voor zowel schapen als paarden geschikt is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als je het zo benoemd zou ik denken dat dat hooi dus minder eiwitten heeft dan 'gewoon' schapenhok. Maar voor paardenhooi als nog een eiwitrijk hooi is. Wat voor sommige paarden prima gevoerd kan worden. Het wordt wel een beetje hoger wiskunde zo. Ik zou het geven geven en kijken of ze het lekker vinden en ze gezond blijven.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt aan het gras waar het van gemaakt wordt :P 


 


Meer-maagdigen (herkauwers) hebben veel eiwitrijkere "zachte" grassoorten in hun mix dan paarden, die drogere, minder eiwit-rijk stengelige "harde" grassen hebben ;) De hoeveelheid eiwit in deze "koeiengrassen" ligt veel hoger, maar wordt naarmate het gras droger wordt (van kuil naar hooi) minder. Niet zo "weinig" als paardengras zogezegd, maar binnen aannemelijke marges om te zeggen "het kan niet echt kwaad". Omdat koeien (en schapen en geiten) veel melk geven/vlees kweken naarmate ze veel eitwit krijgen wordt het gras zo vers mogelijk (kuil) gevoerd. 


 


Vandaar dat sobere rassen (zoals de IJslander, Shetlander, bepaalde Fjorden en Haflingerstammen ed) op "koeiengras" heel snel dik worden en de kans op hoefschade en -bevangenheid aanzienlijk toeneemt en het de investering waard kan zijn om het weiland te spitten en in te zaaien met "paardengras". 


 


Dat is dus het hele verschil ^^ Nu hebben de boeren daar hun kans schoongezien en zijn "paardenhooi" gaan produceren (het zal naar alle redelijkheid meer paard-geschikte kruiden en minder eiwit bevatten, maar jaren en jaren is "koeienhooi" zonder problemen gevoerd), terwijl eigenlijk het kuil "gevaarlijk" kan zijn. Het enige dat kan gebeuren is dat je konijntjes een beetje uitdijen van "herkauwershooi" en dat je meer bdk's gaat vinden, maar "dodelijk" is het dus niet ^^ 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .