Ga naar inhoud

Calcium opname verminderen, welke groenten en hoeveel biks?


ShinLi

Aanbevolen berichten

Bij één van mijn konijnen, Freya, heb ik eergisteren ontdekt dat ze last heeft van blaasgruis. Haar plasje droogde op als een dikke drap op de handdoek. Na een vraag op EHBO konijnen FB pagina kwam ik erachter dat dit blaasgruis is en besloten om de calcium inname van Freya te verminderen. Maar veel info is tegenstrijdig, ik kreeg een link die zei dat er in broccoli niet veel calcium zit (behalve in de blaadjes) maar hier op Bunnybunch staat weer het tegenovergestelde, en ook radijs werd hier genoemd als waar veel calcium inzat, terwijl dit op de link wel als veilig werd genoemd. Ik zou graag een lijst samenstellen van groenten, die veilig zijn voor konijnen, waar weinig calcium inzit zodat ik het voerplan voor Freya wat kan aanpassen. Wie kan mij hier meer info over verschaffen of links geven?


 


Ook moet denk ik de hoeveelheid biks terug die ze krijgt. Ze weegt ongeveer 2,2 kilo en krijgt een mix van normale en adult SS (ze is 6,5 jaar oud ongeveer). Wat zou jullie advies zijn in hoeveelheid per dag biks die ze dan mag krijgen? 


 


Haar voerschema is als volgt: sochtends biks, savonds groenten (rond 18:00 uur), onbeperkt hooi, (om de 2 dagen kregen ze normaal ook kruiden, maar die zijn even op op dit moment, geen idee hoe kruiden staan in verhouding met het verminderen van calcium inname). 


 


Ze krijgt ook tijdelijk spa blauw in haar drinkfles xD. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit er in Trovet minder calcium dan in Science Selective. En Timothy hooi schijnt ook goed te zijn voor calciumpatientjes.


 


Voor de rest weet ik het niet zo goed.. Ik probeer voor mijn 7 nijnen sowieso calciumarm te voeren, maar zij hebben weinig problemen met of van calcium.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik klink misschien wat negatief, maar mijn konijn vond het Timothy hooi echt niet te vreten..... ook dat speciale voer van Sience wat je bij de dierenarts kan bestellen viel niet in goede aarde. Ergens heb ik dat filmpje nog wel, meneer gooide alles opzij om de paar SSjes die hij er dan bij kreeg, op te eten. Ik merkte dat hij dusdanig weinig at dat zijn keutels een heel stuk kleiner werden. Dat leek mij geen goede oplossing. 


Uiteindelijk heb ik ook gekeken naar het water en Spa en Montcalm (laatste bij de Jumbo te verkrijgen in 5 liter flessen) bevatten het minste calcium. 


Qua kruiden weet ik dat paardenbloem enorm veel calcium bevat en dat je die beter dus niet kan geven. Geloof dat brandnetel en weegbree wel konden. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, ik wil ook niet rigoureus alle voeding over de kop gooien. Minder SS voeren heeft bij mij de voorkeur dan een andere merk te kiezen. Als ze minder SS eet zal ze meer hooi eten en iets meer groenten. Waardoor ze dan ook weer meer vocht binnenkrijgt. Het is niet zo dat ze calciumarm hoeft, het moet gewoon even minder om haar blaas weer schonen te krijgen en erger te voorkomen. Heb nu besloten haar op ongeveer 20gram SS te zetten, dat is eigelijk meer dan 2x zo weinig als aanbevolen na wat zoekwerk hier op het forum. En dan krijgt ze savonds nog 2 losse brokjes voor het slapengaan. Ik denk zowieso dat ze teveel brok heeft gekregen de afgelopen maanden. Ze staat nu sinds einde winter binnen en m'n moeder wil haar nog weleens wat teveel verwennen. Dus voor alle 6 konijnen weer doorgevoerd dat ze zich moet houden aan het afmeetbakje wat ik heb en niet meer mag geven dan dat xD. 


 


Las ook dat vers geplukt gras erg goed moet zijn. 


 


Groenten zoals broccoli, chinese kool en appel vermijden we nu eerst voor Freya en voor de anderen minderen we dat. Paardenbloem zit wel veel calcium in in verhouding tot andere groente maar werkt dan wel weer drinklustopwekkend xD. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: nog even als toevoeging, m'n moeder geeft vaak m'n konijnen sochtends eten, wanneer ze dus biks krijgen. Ikzelf heb hier soms te weinig tijd voor... of ik kom pas na 9en uit bed XD. Ben heel blij dat m'n moeder zoveel voor mij en m'n konijnen doet, don't get me wrong. Maar soms vergeet ze bepaalde 'richtlijnen' in de loop der tijd haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik klink misschien wat negatief, maar mijn konijn vond het Timothy hooi echt niet te vreten..... ook dat speciale voer van Sience wat je bij de dierenarts kan bestellen viel niet in goede aarde. Ergens heb ik dat filmpje nog wel, meneer gooide alles opzij om de paar SSjes die hij er dan bij kreeg, op te eten. Ik merkte dat hij dusdanig weinig at dat zijn keutels een heel stuk kleiner werden. Dat leek mij geen goede oplossing.

Uiteindelijk heb ik ook gekeken naar het water en Spa en Montcalm (laatste bij de Jumbo te verkrijgen in 5 liter flessen) bevatten het minste calcium.

Qua kruiden weet ik dat paardenbloem enorm veel calcium bevat en dat je die beter dus niet kan geven. Geloof dat brandnetel en weegbree wel konden.

Je hebt verschillende soorten timothy hooi. Die van Beaphar is heel kruimig. Maar je hebt bijv. Ook van nature's best geloof ik timothy hooi... Lekker groen en grof. Vinden ze bij mij heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eens beginnen met kijken of je konijn wel last heeft van blaasgruis. Het is namelijk zo dat een konijn het teveel aan calcium gewoon uit hoort te scheiden dus als je konijn een keer wat calciumrijker eet en dan zo'n plasje heeft werkt alles zoals het hoort. Blaasgruis kan door de dierenarts als kristallen in de urine gezien worden, onder de microscoop, maar hiervoor moet je dus eerst de urine laten onderzoeken.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .