Ga naar inhoud

Panacur als preventie tegen EC


Caroline

Aanbevolen berichten

Dit is misschien wel interessant om weten...

Een ontworming met Panacur zou ook de mogelijk aanwezige bacteriën (dat zijn het toch hé?) die EC veroorzaken doden of onder controle houden.

Zoals jullie misschien wel weten dragen veel konijnen dit in zich, maar het komt niet altijd tot uiting en het kan later doorbreken.

Een preventieve kuur met Panacur zou dit risico dus serieus verminderen of zelfs wegnemen.

Ik heb deze info uit Engeland, daar staan ze iets verder ivm konijnengeneeskunde en daar ontwormen ze dus preventief met panacur, niet tegen de wormen waar wij het hier al over hadden, maar dus om EC te voorkomen. De opvangen daar behandelen blijkbaar elk konijn wat binnenkomt onmiddellijk. Er is nu trouwens ook een versie van Panacur speciaal voor konijnen op de markt.

(neen ,ik heb geen aandelen van het bedrijf dat dit produceert :lol: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn geen bacteriën die EC veroorzaken, maar een eencellige parasiet, nl. Encephalitozoön (vandaar de E) cuniculi. Die kunnen inderdaad wel onder controle worden gehouden, maar nooit definitief uitgeschakeld. Omdat het géén bacteriën zijn, reageren ze ook niet op antibiotica, maar zijn andere middelen nodig.

Ik heb het met Inge Thas destijds gehad over preventief behandelen met Panacur of Albendazole (verwant aan Panacur), toen Toendra ingeënt werd, kort na de aanvallen van vorig jaar. Ik heb daar toen voor gekozen om haar een week Albendazole te geven na de enting. Maar zij raadde het af van dat langer te doen, omdat deze medicatie het ruggemerg aantast, waardoor de weerstand ook afneemt (aangezien er dan minder witte bloedcellen worden geproduceerd).

Het is dus een beetje een vicieuze cirkel : verzwakte weerstand kan voor een opstoot van EC zorgen, maar preventief behandelen met Panacur of Albendazole verzwakt de weerstand.

Zelf ben ik dus niet erg voorstander van lange preventieve behandelingen, omdat het risico hetzelfde zou blijven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .