Ga naar inhoud

Konijn niest


Jill85

Aanbevolen berichten

Mijn laatste konijn van de opvang is nu een week bij ons en het is mij opgevallen dat hij dikwijls niest. Hij heeft geen snot aan zijn neus en ook geen uitvloeiingen. Hij ziet er niet ziek uit en gedraagd zich heel vrolijk. Bij de opvang hebben ze gezegd dat dit geen kwaad kan zolang er geen snot aan zijn neus hangt. Kan hij mss allergisch zijn? Ze zitten met 4 buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik lees hier even mee, want zit met hetzelfde probleem. Alleen niest mijn konijn al langer en pruttelt hij er ook bij als een koffiezetapparaatje. Verder gedraagt hij zich normaal. Dierenarts heeft 'm onderzocht, geluisterd naar longen en hij vertoont geen tekenen van snot verder. Alleen maak ik me ook zorgen om het niezen en gepruttel. Momenteel spoel ik zijn neusje 2x daags met een oplossing, 7 dagen lang, om te kijken of er niet iets ergens vast zit. Maar vooralsnog geen verbetering.

Heb altijd zo'n hekel aan dit soort dingen, niet wetende wat het nou exact is. Bij niezen en pruttelen denk ik zelf toch al snel aan snot, maar ik zie geen snot of viezigheid aan pootjes oid. En zijn longen klinken ook school. AB kuur hielp ook voor geen meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is exact wat Jonas hier ook heeft Snoef. In de winter wordt het heel erg, het snot wordt dan geel/groen en hij eet dan nauwelijks meer, dan moeten we hem een kuur AB geven, daar knapt hij wat van op. Totdat het voorjaar wordt blijft hij aanklooien. Sinds deze week begint hij langzaamaan weer wat meer te pruttelen.

Het zou zomaar te maken kunnen hebben met zijn bouw. Zo'n klein beestje met zo'n klein kopje, dat neusje en alle anatomie daarachter zijn door dat stomme gefok waarschijnlijk helemaal in de knoop geraakt om het maar even zo te zeggen.

Het is nou eenmaal zo, niks aan te doen. Ik wacht ook op DE oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, ik ben super benieuwd of Emre dit dan ook gaat vertonen. Het wordt nu inderdaad langzaamaan steeds erger, het genies en gepruttel. Maar vooralsnog dus geen snot nog bij hem kunnen ontdekken.

Heb je al eens duplocilline injecties geprobeerd? Ik neig er namelijk naar om dat bij de DA te vragen als de neusspoeling niet werkt en ze wat nauwkeuriger onderzoek hebben gedaan. Dat had toentertijd bij Mickey wel het gewenste effect, itt orale AB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt snot is, is het theoretisch gezien echt besmettelijk. Maar ik heb ook jarenlang een konijntje gehad dat snot had (werd steeds erger) en de overige 3 die bij haar zaten op de kamer, kregen niks. Misschien dat het inderdaad ook met kwetsbaarheid, weerstand, genen te maken heeft of een konijn het makkelijk krijgt. Ik zou het wel goed in de gaten houden en op tijd ingrijpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf goede ervaringen met Draxxin maar je moet soms meerderde dingen proberen.

Heel veel konijnen dragen de pasteurella bacterie bij zich of andere bacteriën maar die krijgen pas de overhand op een momentje met mindere weerstand zoals stress. Dus daar kan in de opvang dan helemaal niets van te merken zijn omdat de bacterie toen in rust was. Jouw eigen konijnen kunnen net zo goed dat bij zich dragen. Ieder konijn. Daar valt weinig aan na te kijken op het moment dat het er niet merkbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .