Ga naar inhoud

Rammetje met oranje urine


Thams

Aanbevolen berichten

Haezeltje is nu ongeveer 3 jaar oud. Het is een ram en een binnenkonijn.
Altijd erg gezond geweest, tot nu, nu ik mijn twijfels krijg. 

 

2 dagen geleden, ongeveer 3 dagen lang, dronk hij verschrikkelijk veel. 1 heel flesje ging er per 24 uur doorheen. Hij kreeg toen veel hooi van mij, wat ik nooit eerder heb gehad (nieuw), het is één of andere grote baal, maar het leek alsof hij hier veel dorst van kreeg. Ik heb hem toen alleen even op biks gezet en de hooi uit het kooi gehaald. Het ontzettend vele drinken stopte en ging weer terug naar normaal. Het is nu nog steeds normaal. 

Nu zag ik vandaag in zijn rennetje (waar een oude dekbedhoes in ligt waar hij overheen huppelt) een hééééééél klein plasje urine, niet groter dan het topje van mijn duim. Maar de urine was oranje..achtig. Ik dacht gelijk: bloed. Maar ik weet het niet zeker. 
Ik heb nog één zo'n zelfde mini-plasje kunnen ontdekken in de overtrek. In zijn hok plast hij ook nog steeds, ook daar lijkt bloed te zitten. Het is niet super rood, maar een beetje.. ja... oranje achtig getint. 

 

Verder? Hij eet alles keurig netjes op (heeft ook veel eetlust), ligt vaak op z'n zij op z'n gemakje te liggen, is levendig (huppelt in het rond, begroeten als ik mijn kamer binnenkom), laat zich graag aaien en wast zichzelf meerdere malen per dag. Hij verstopt zich niet. Hij piept ook niet, knarst (voor zover ik weet) ook niet.

 

Misschien ben ik te overbezorgd.. maar ik schrok van de urine. Hij krijgt van mij geen verse groente dus een worteltje kan het niet geweest zijn (erg gevoelige darmpjes, vandaar geen fratsen). Ik ga in de tussentijd toch maar proberen een sample te nemen van de urine en het bij de DA onderzoeken.

 

Ik slaap nu niet. Ik ben ontzettend bezorgd. Vandaar de post midden in de nacht. 

 

Heeft iemand ondertussen een idee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel het hooi weer terug in het hok leggen! Konijnen horen absoluut niet zonder hooi te zitten, dat is erg belangrijk voor de darmwerking en voor het slijten van de tandjes. 


Als hij nu meer hooi eet, is het niet raar dat hij meer drinkt. En hooi meer hooi hij eet, hoe beter. ;)


 


Een oranje plasje is niet persé erg. Hier liggen ook wel eens oranje plasjes. Heb je hem een wilgentak gegeven?? Daar gaan ze namelijk ook oranje van plassen. 


Wel goed dat je het in de gaten houdt, en als je het niet vertrouwd even laten onderzoeken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad direct weer hooi geven, zo kan hij de hele dag eten en blijven zijn darmen in beweging wat belangrijk is voor konijnen. Zonder darmbeweging zal hij overlijden. Als je het echt niet vertrouwd zou ik naar de DA gaan inderdaad. Het eerste wat ik dacht was oh dat is van een wortel, maar dat kan dus niet in jouw geval.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hierboven al gezegd wordt;


Van veel hooi eten krijg je zeker veel dorst! Het is gedroogd en er zitten veel vezels in, dat heeft veel vocht nodig om weer uitgepoept te kunnen worden! Oranje plassen doen ze ook hier wel eens na bepaald voedsel, wortels idd of andere dingen. Veel drinken, daar kunnen ze hier ook wat van. Ik zou me geen zorgen maken als het beestje verder oke lijkt te zijn, maar als je je ongerust maakt bel je de DA even.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de rest.


 


Overigens zie je zeker wel het verschil tussen gekleurde urine en bloed in de urine, dan zie je heel duidelijk dat het bloed is. Konijnenurine heeft altijd een wat andere kleur, ik zou me eerder zorgen gaan maken als het helder is, want dan klopt er veelal iets niet.


 


Oranje/roodachtig plassen doen ze hier na wilgentakken, wortel, aardbei.. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een konijn heel veel drinkt kan dat wijzen op blaas/nierproblemen of EC als ik me niet vergis. Natuurlijk is veel drinken goed om het lichaam te spoelen (tenminste, dat is bij mensen zo) maar als het echt teveel wordt kan het zijn dat er wel iets mis is.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pleegkonijn met EC bijvoorbeeld dronk bijna een liter per dag. Het was een 1,5 kg konijntje, dus dat is erg veel.


Hier drinken ze verschillend, als ze meer groen krijgen drinken ze minder, als het warm is meer, etc. Dus het is niet zo dat als ze meer drinken dat ze gelijk ziek zijn hoor. Vaak kun je het wel afleiden van bijv de voeding.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij de rest.

 

Overigens zie je zeker wel het verschil tussen gekleurde urine en bloed in de urine, dan zie je heel duidelijk dat het bloed is. Konijnenurine heeft altijd een wat andere kleur, ik zou me eerder zorgen gaan maken als het helder is, want dan klopt er veelal iets niet.

 

Oranje/roodachtig plassen doen ze hier na wilgentakken, wortel, aardbei.. 

Je kunt niet met het blote oog zien of er bloed in de urine zit. 

konijn-bloed-in-urine.jpg

 

Overigens zou ik me in dit geval nergens zorgen over maken. Hooi gauw terug leggen en lekker water laten drinken. Juist weinig drinken en weinig hooi eten en alleen biks is niet gezond. Daar krijg je pas een konijn met blaasproblemen van :)

 

Mijn konijnen plassen ook vaak oranje, (ik heb laatst toevallig nog een konijn met een blaasontsteking gehad en heb halverwege de kuur antibiotica de urine nog eens laten testen om te zien of het wel aansloeg want de urine was nog steeds erg oranje, maar de blaasontsteking was wel over en er zat geen bloed meer in) maar natuurlijk kun je wel de urine voor de zekerheid laten onderzoeken. Als jouw konijn normaal gesproken enkel leeft op brokjes, weinig hooi eet, weinig groenvoer krijgt, weinig drinkt en daarbij nog nooit deze kleur urine heeft gehad dan kan ik me voorstellen dat het niet meer goed gaat op een gegeven moment. Volg je gevoel hierin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh? Dat zou dus betekenen dat de mijne al hun hele leven bloed in hun urine hebben? Want als ze dus wilgentakken, wortel oid op hebben ziet het er juist zo uit als op het eerste buisje?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dit is een voorbeeld van dat het niet zoveel zegt welke kleur de urine heeft. Er kán bloed in de urine zitten ook al is het maar licht verkleurd, de urine kán sterk verkleurd zijn zonder dat er bloed in zit. Dit kun je niet  altijd met het blote oog zien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem vannacht nog even in de gaten gehouden. Hij drinkt normaal. 
Ik heb het hooi de hele nacht weer teruggezet en het staat er nu nog steeds. Meneer begon rondjes te draaien van geluk toen hij het geritsel hoorde en viel direct aan. Hij at zijn buikje vol. 
De hele nacht heeft hij zitten eten. Vanochtend was meneer chagerijnig omdat het hooi niet meer goed loskwam. Dus nam hij het heft in eigen handen, sprong op de baal, en zat daar, op zijn troon lekker van het hooi te knagen. Want hij was ervan overtuigd dat het hooi aan de bovenkant wel los zat. (niet dus.. wat resulteerde in mama die moest helpen en een beteuterd gezicht waarna hij letterlijk van de baal afgleed).
Dus....... z'n bijdehante, vrolijke gedrag is er nog steeds. 

 

Vannacht was hij wel soms aan het knarsetanden. Best hard. En hij smakt soms een beetje. Maar dat doet hij zodra hij zijn plasser aan het wassen is en ik denk dat hij smakt omdat hij rechtstreeks zijn blindedarmkeutels zo opeet. (had ik ergens gelezen....) want zodra hij stopt met wassen smakt hij. 

 

Hij "ploft" meerdere malen per dag neer en ligt dan heerlijk te dutten. Of hij ligt op z'n zij. 

Hij plast niet zo veel... maar hij drinkt ook niet belachelijk veel meer... dus ik weet het echt niet meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update. De urine is nog steeds oranje achtig, maar er zitten ook gele plasjes bij. Het verschilt dus. 
Zijn gedrag is nog steeds exact hetzelfde. Begroeten, rondhupsen, lekker eten en drinken. 

Ik heb foto's bijgevoegd van de plasjes in de hoes, die in dezelfde week dus zijn gedaan. 
Hij plast, zoals jullie zien, dus redelijk veel. Het is een klein konijn (vermoedelijk wild konijn) van 1,5 kg. 

 

Oranje plas: 
http://imgur.com/SM3xY0G,FmmgUMm,yWsAGIr

Heldere, gele plasjes:
http://imgur.com/SM3xY0G,FmmgUMm,yWsAGIr#1
http://imgur.com/SM3xY0G,FmmgUMm,yWsAGIr#2

Er zijn meer heldere plasjes in het deken dan oranje plasjes. 
Misschien dat dit een beter beeld geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Haezeltje gekocht bij een dierenwinkel in Dordrecht. Maar hij ziet er niet uit als een tam konijn. 

Voor zijn eerste jaarlijke controle ging ik naar de dierenarts, en deze bevestigde dat hij óf helemaal wild is, óf een wilde vader of moeder heeft gehad. Desalniettemin is hij goed opgevoed en zijn gedrag is tam, al sinds ik hem kocht. 

Ik heb er dus geen invloed op of een dierenwinkel wel of geen wilde konijnen in de verkoop haalt. Ik zag hem, ik werd verliefd en nam hem mee naar huis. 

 

Doet de link van de foto het niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts bevestigde het wel. Ik denk dat deze er flink veel verstand van heeft. Er zit, heel dichtbij, iets wilds in. Dus of half, of helemaal. 
Haezel was ook helemaal alleen. De verkoopster zei dat niemand hem wilde hebben. (Ik vond hem schitterend, dus ik kan het me haast niet voorstellen), dus misschien dat ze hem gevonden heeft ergens ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal sowieso niet. Wilde konijnen zijn gewoon niet tam te maken en die verkopen ze niet in de DW.

half wild kan, maar ook hun zijn vaak lastig tam te maken, maar daarin zijn uitzonderingen. Het zijn atletische konijnen en meestal kei in ontsnappen.

Maar er zijn ook gewoon tamme konijnen die wild lijken. Helaas lijken veel dierenartsen konijnkundig terwijl ze het niet zijn. De DA waar ik ze ent is ook niet zo konijnkundig. Voor andere dingen ga ik dus naar een andere DA. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .