Ga naar inhoud

Genezeingsproces na maden


neskevdb

Aanbevolen berichten

Hallo


 


Heb al een aantal topics gezien van maden, maar ik zou willen weten hoe lang het duurt vooraleer de huid zicht terug herstelt.


 


Vorige week zijn er bij het konijn van mijn zus maden geconstateerd. De DA is lang bezig geweest met deze allemaal te verwijderen. Ze heeft BIBI wel even onder narcose moeten brengen.


 


Mijn zus is op vakantie vertrokken, dus het konijn zit hier ter verzorging. Ik verschoot wel even van de schade dat die vieze beesten hadden aangericht.


Haar achterkant was redelijk aangevreten :s.


 


Ze heeft een antibioticakuur moeten ondergaan, ze krijgt dagelijks nog 2x baytrill. Iedere dag ontsmet ik de wonden met Chlorhexidini en nadien smeer ik er honingzalf op.


Ook wordt haar kooi iedere dag gedesinfecteerd. Ik gebruik voor de moment plasdoeken zodat ik ook haar stoelgang kan in het oog houden. BIBI had namelijk veel last van diarree voor het madenprobleem.


 


De huid is op deze moment wat korsterig en de korsten zijn aan het loskomen. Laat ik de korsten er vanzelf afkomen, of probeer ik de dode stukjes er zelf wat af te wrijven?


 


Voor de rest keutelt ze goed en veel :). Heb haar voedingspatroon aangepast waardoor ze geen diarree meer heeft. Drinken doet ze ook goed en ze is levendig.


 


 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Aiaiai, wat een nare situatie. Gelukkig maar dat jullie er nog op tijd bij waren! En fijn dat je zo goed voor het beestje zorgt en ze geen diarree meer heeft. Daar begint die maden-ellende immers mee.


Persoonlijk zou ik de korsten laten zitten. Het lichaam regelt dat zelf prima. Korstvorming is een gedeelte van het totale genezingsproces, daar heeft het lichaam goed over nagedacht zal ik maar zeggen ;-) Haal je het eraf, dan moet het lichaam weer iets nieuws verzinnen om die plekjes te beschermen. Wellicht duurt het dan allemaal wat langer.


Als de DA het advies heeft gegeven om te blijven ontsmetten met chloorhexidine vooral blijven doen, indien niet, dan zou ik dat vanaf nu niet meer doen. Je haalt hiermee ook de goede bacterien in de wond/korst/littekenvorming weg, en dat maakt dat het in totaal ook weer wat langer kan duren en zelfs kwetsbaarder is. Dat is mijn visie, vanuit mijn achtergrond in het dagelijks leven.


Veel beterschap en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze zelf niet gezien aangezien het konijn van mijn zus is, maar kan me best inbeelden dat het geen prettig zicht is.


Controleer mijn 2 bunnies ook iedere dag omdat met het warme weer er wel wat vliegen binnenshuis zitten.


 


ben blij dat het beestje goed herstelt is. :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .