Ga naar inhoud

steeds weer buikpijn


MandyChi

Aanbevolen berichten

Afgelopen halfjaar heeft mijn konijn gas in zijn maagje gehad.. het hele weekend in de weer met DA en medicijnen en daar is hij toen goed vanaf gekomen. Daarna is het nog een paar keer voorgevallen. Soms zag ik aan hem dat hij weer last had en dan ging het vanzelf weer over. Maar ook ben ik vaak genoeg nog in de weer met DA en laxeer en pijnstilling etc. Ik probeer een beetje de oorzaak te vinden omdat wij binnenkort 3 weken op vakantie gaan... gisteravond heeft hij een klein blaadje spinazie op.. en nu is het dus weer zover. Zielig in zijn hokje en niet eten etc.

Moet ik hem nu nooit meer groenvoer geven? Want hier lijkt het dus wel door te komen. Voorheen dacht ik het al maar wist het niet 100% zeker. Of moet ik hem toch maar helemaal na laten kijken? Kan een konijn uberhaupt zonder groenvoer? Qua vitamines.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou is spinazie ook wel echt een groente waarbij snel problemen komen bij konijnen die hier gevoelig voor zijn. Ik vraag me af of je dagelijks dezelfde groente geeft en of je dan dus altijd spinazie geeft.

In dat geval zou ik het anders aanpakken. Veilige groente geven zoals andijvie, gras, paardebloem, witlof, alles 1 voor 1 rustig opbouwen en zodra het met een extra toevoeging niet goed gaat stoppen daarmee.

Juist geen dingen geven die lastiger zijn zoals kool, sla, spinazie.

En niet continu switchen van groente natuurlijk. Altijd groentes combineren na het opbouwen en van alles kleine beetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste mandy chi


 


wat vervelend dat dit probleem zich steeds weer voordoet. mag ik vragen wat voor merk biks je geeft?


bij mijn konijn was het namelijk zo dat hij steeds problemen had met zijn buik door de biks hij at science selective korrels en waarschijnlijk at hij deze te snel waardoor hij teveel lucht of zo naar binnen kreeg.


hij ben ik naar heel veel maanden achter gekomen dankzij iemand hier op het forum.


sindsdien is hij over gegaan op ander voer en heb ik geen problemen meer met hem gehad.


spinazie is inderdaad een groente die snel voor problemen kan zorgen dus dit kan natuurlijk ook de reden zijn.


misschien heb je iets aan mijn verhaaltje, hoe dan ook ik hoop dat je konijn snel weer opknapt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet Beaphar Care+ dit kreeg hij in de dierenwinkel al. Ik hou het nu goed in de gaten.. sowieso krijgt hij nu geen groenten meer. Ook ben ik nu huiverig geworden in het geven van brood/snoepjes. Dus het is nu alleen nog maar hooi, water en brokjes. Mocht het toch weer zo ver zijn, ga ik naar de DA. En dan zal het misschien toch aan die brokjes kunnen liggen? In ieder geval bedankt voor je info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen al zeker  2,5 jaar geen verse groente/fruit en zijn kern gezond.Ik gaf nog wel gedroogde kruiden en gedroogde groentes maar omdat ze hun SS lieten staan ben ik daar ook mee gestopt.Ze krijgen bij mij dus ook alleen Hooi,SS en water en ze zijn kerngezond.Snoep en brood hebben wij nog nooit gegeven.Een konijn kan best zonder groente in brok en hooi zit alles wat ze nodig hebben om voldoende vitamines binnen te krijgen.Wat wij ook nog wel doen is veel verschillende soorten/merken hooi voeren dan hebben ze toch een beetje soort van afwisseling in hun menu.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook ooit een konijn gehad die daar erg snel last van had. 1 hapje groente en zijn halve buik en darmstelsel was van slag. Uiteindelijk kreeg hij een heel klein beetje biks, veel hooi en water. Verder niks. Per ongeluk een klein beetje meer biks en het kon al mis gaan. Zelfs kruiden kon hij niet verdragen. Heeft wat uitproberen gekost, maar toen de juiste balans gevonden was heeft hij er nog maar heel zelden last van gehad en is hij er oud mee geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen ook echt niet elke dag groente en op de dagen dat ze het wel krijgen, moeten ze het doen met loof en 1 wortel per konijn of een halve witlof per konijn. Vergeleken met de complete saladebars die ik hier wel eens voorbij zie komen ;), valt dat dus echt wel mee qua hoeveelheid. Meer moet ik ook niet doen, want dan gaat de hooiproductie heel sterk naar beneden.


 


Ik zou in ieder geval geen spinazie meer geven. En de rest heel voorzichtig opbouwen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .