Ga naar inhoud

Maden allemaal weg?


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen :) 
Bij mijn konijn zijn dagelijkse kambeurt (in de zomer is dit nodig wegens zooooooovéél haarverlies) zagen we plots maden. Niet heel veel, de dag voordien had hij nog een badje gehad dus we waren er op tijd bij. We zijn meteen naar de DA gegaan en zij vertelde ons dat de wond nog oppervlakkig was, er zaten nog geen gaatjes in zijn huid. Zij dacht alle maden eruit gehaald te hebben maar dit was niet het geval, thuis namelijk toch nog wat gevonden tussen zijn balletjes...
Nu heb ik al een dag niets meer gevonden en krijgt hij al drie dagen antibiotica/pijnstillers en honingzalf. Maar hoe weet ik nu zeker dat er echt geen maden meer zitten? Tussen zijn balletjes waren ze zo klein... ben bang dat ik er over het hoofd gezien heb en ze nu binnen zitten (zijn balletjes bloeden toen ook op sommige plekken). 
Hij eet normaal, is vrij actief (hij is wel al oud maar niet minder actief dan anders)... Toch ben ik nog zo bang.. Kan het kwaad als er nog 2 à 3 zouden inzitten en hoe krijg je die dan weg? De DA was er vrij gerust in maar weet het toch niet.. Werkt die antibiotica ook doden voor de maden? 
Sorry voor alle vragen maar ben nog altijd een beetje in paniek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is belangrijk dat je je konijn dagelijks blijft controleren op de maden en wassen. De vliegen leggen eitjes in je konijn en de maden komen niet allemaal tegelijk uit, het is niet onmogelijk dat er nog meer zijn die nog uit moeten komen en dat kan zeker kwaad voor je konijn.

De antibiotica werkt niet tegen de maden, maar tegen de bacteriën die via de wondjes naar binnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik controleer hem echt zeer veel, zou niet willen dat hij pijn lijdt.. Ben gewoon zo bang dat ze via de kleine spleetjes in zijn balzakken naar binnenkruipen en ik ze dus eigenlijk niet kan zien..          De DA vertelde me dat er geen dodende middelen bestaan, dus buiten de pijnstillers en antibiotica en de goede zorgen valt er eigenlijk niets aan te doen. Het zal dus bang afwachten worden :( 
Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit ervaring weet ik dat er zeker wel een middel is die de maden doodt.

Ik had ook een konijn met maden, ik heb er toen gelijk Antimyasis van Beaphar opgespoten en de maden zijn daarvan dood gegaan. Dit bleek nl ook bij de controle bij de dierenarts. De maden die door hem nog gevonden werden waren allemaal dood gegaan. Ook mijn dierenarts wist niet dat dit middel een dodende werking had, en was zeer blij met deze ervaring. Het is trouwens ook zo dat dit product ervoor zorgt dat de eitjes die er nog zitten ook niet uitkomen.

Beterschap voor je konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik vergeten erbij te zetten. Dit middel mag niet op wondjes gebruikt worden. Bij mijn konijn was de ellende van de maden net aan de gang en waren er nog niet veel bijtwondjes. Ik heb het toen ook gewoon gebruikt, en mijn konijn heeft daar niets aan overgehouden. Begrijpelijk is wel dat als de wond groter is dat je het dan niet mag gebruiken.

Dit spul werkt ook preventief, dus hier worden nu de nijnen preventief gesprayd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik, maar dit:


"Bij mijn konijn zijn dagelijkse kambeurt (in de zomer is dit nodig wegens zooooooovéél haarverlies) zagen we plots maden. Niet heel veel, de dag voordien had hij nog een badje gehad dus we waren er op tijd bij." 


 


Klinkt alsof het niet in bad was voor de maden


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan zijn eigen keutels niet meer opeten dus moet hij regelmatig in bad, we drogen hem hierna altijd zeer goed af! Hij loopt binnen en buiten en willen inderdaad niet dat hij nat naar buiten loopt, dus denk niet dat de maden hierop afgekomen zijn.. In elk geval, nu gaat het goed! Hij is zeer actief, eet en drinkt goed en ik zie geen maden meer. Wonde lijkt ook goed te genezen dus ik ben blij. Hij zit wel de hele dag door zielig uit het raam te kijken maar achja, liever dat dan dat er bacterieën in zijn wonde zouden kruipen. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .