Ga naar inhoud

�Veel vragen over:( boerenhooi):altijd zo scherp?! 😄


Djohn

Aanbevolen berichten

  • Reacties 87
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nee dat wordt het niet.

Ik zou me niet zo druk maken, dat hooi wordt door allerlei dieren gegeten en die mankeren nooit iets wat veroorzaakt werd door het hooi.

Als je boerenhooi wil hebben, kijk dan wel naar hooi wat geschikt is voor paarden. Daarin zitten geen giftige planten, paarden en konijnen zijn daarin gelijk.

Vertrouw je het niet, zou ik gewoon datgeen uit de winkel halen. Maar zoals Lonja zegt komt dat ook gewoon van het land en is dat dus hetzelfde verhaal als hooi van de boer. Maar dat laatste is vaak veel beter en wordt veel beter gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nee kuilvoer dat hooi mogen ze niet want Kuilvoer is te nat. Dat gaat gisten In de buik en daar worden ze ziek van. Hoorde ik van me schoonzus die zelf Franse hangoren hobby fokater is en heeft zelf ook een paard dus dat zou wel kloppen lijkt me

Wat voor soorten hooi zijn er eigenlijks nog meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop geen hooi meer in een baal(of zoals jullie het noemen boerenhooi)want ik heb nu al meerdere malen een hele baal moeten weggooien.Dan zat er weer veel schimmel binnen in,en dan aten ze het weer niet en dan zaten wij dus met 20 kilo hooi dat ze weigeren te eten.En het schone hooi gaven we dan maar weg aan de buren en het beschimmelde moesten we naar de gemeente brengen want dat was te veel voor de kliko.Nu voeren we inmiddels al een hele poos Mountain Hay van de Welkoop en dat vinden de konijnen echt geweldig lekker.Het is wel duurder maar makkelijker in opslag en als het eens niet gegeten word dan is het maar een beetje wat we weg hoeven te gooien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

*MiCheLle* Dankjewel voor je reactie!  Oh dat is echt balen dat je die hooibalen moest weggooien door schimmel!!! zonde van het geld zeg!  Kon je geen nieuwe krijgen van de boer omdat de kwaliteit zo waardeloos was?  Heb je andere hooi balen bij andere boeren gehaald? 


 


Mountenhay van de welkoop goede tip!!! Dankjewel! :) 


 


@ iedereen : is het niet handig om het hooi niet in zo grote kliko zak te doen?  zodat alles bij elkaar blijft enzo?  moet ik het hooi dan ook nog ergens in doen of is dat niet  handig omdat het dan eerder zou kunnen schimmelen?


 


@ Ricksem! FIjn dat je het even omschrijft dan krijg ik er een beeld bij! :)   Ik begin steeds meer te overwegen om het hooi van de welkoop te gaan kopen!  Maar zat daar in dat hooi niet heel veel Lupine? 


 


@Iedereen mogen konijnen ook:GRASZAADHOOI/GEDORST HOOI?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee we kochten het bij een groothandel in veevoer.Verder durf ik echt niet zomaar bij een boer aan te bellen voor een baaltje.We hebben het in totaal zo'n 3-4 x geprobeerd maar echt geweldig vonden mijn konijnen het niet.En eerlijk is eerlijk het hooi van de Welkoop is wel lekker makkelijk,geen grote opslagruimte nodig en het zit in zakken.Het is natuurlijk wel duurder dan een baal hooi maar ja dat weggooien was toch een probleem,dus we nemen het risico maar niet meer.Je vraag over graszaadhooi durf ik geen antwoord op te geven omdat ik dat niet ken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, Djohn, schimmel zie je er wel op en dat komt niet zo heel vaak voor omdat de boer dat ook uitselecteert. Er komen tenslotte ook paardenmensen halen die vaak voor een halfjaar hooi meenemen (een paard eet, laten we zeggen, 4 plakken hooi per dag) dus die boer kijkt daar echt wel mee uit. Ik zou kijken naar gewone 20 kg balen wat niet uit een soort gras bestaat want dat vinden ze vaak niet zo lekker. Ik zal morgen wel een foto plaatsen van het hooi wat ik heb. Veilig, verschillende grassen, kruiden, plantjes, etc. Dan weet je een beetje waar je op moet letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de schimmel had gezien hadden we natuurlijk de baal niet gekocht ;) Het probleem is dat de buitenkant er mooi uitziet en als je de baal uit elkaar trekt je de schimmel ziet en ruikt en het stoft dan ook erg.De balen zijn dan van binnen uit gaan schimmelen door vocht oid.Dat gebeurd ook wel eens bij balen stro,want die koop ik wel nog steeds in balen en daar is het heel af en toe ook bij.Best vervelend maar van de buitenkant kun je dat echt niet zien.


Link naar reactie
Delen op andere sites

@ michelie hoe heet die groothandel??? Heet die toevallig fouragehandel?

Heb je geen garantie erop? Dat je een nieuwe baal krijgt omdat het verschimmeld is?

Want in de winkel is dat wel zo!

@ Neegewoonniet ik hoor oh fijn om te horen dat de boeren het ook selecteren!

Oh ok dus 1 soort gras eten ze minder goed oh. Ben super benieuwd naar die foto van jou baalhooi en wat voor plantjes erin zitten!

@ allen

Ik heb ook nog iets gehoord over boerenkruiden hooi. Weet iemand wat daar inzit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ michelie hoe heet die groothandel??? Heet die toevallig fouragehandel?

Heb je geen garantie erop? Dat je een nieuwe baal krijgt omdat het verschimmeld is?

Want in de winkel is dat wel zo!

 

Nee het heet Diervoeders maar ze verkopen alles voor koeien,paarden,schapen,kippen,honden,katten enz.Zit gewoon hier in het dorp.Als we er wat van zouden zeggen dan hadden we vast wel een nieuwe baal gekregen,de eigenaar is een aardige man maar we hebben het nooit gemeld,dus bedrijf heeft er geen schuld aan het is gewoon iets wat wel eens kan gebeuren met een natuurproduct.En voor die 4 euro wilde we ook niet gaan klagen.Het probleem voor ons is om weer van zo'n baal af te komen als het niet goed is of als ze het niet willen eten.Dus hebben we het naar de gemeente gebracht maar dat is weer zo'n gedoe.Ik hou het nu maar op Mountain hay dat vinden ze lekker en ze eten er goed van het is wel goed zo.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit beschimmeld hooi gehad in een baal, dus daar zou ik me niet al te druk om maken. Ik heb wel af en toe een baal die niet heel lekker gevonden wordt. Dan eten ze er maar weinig van en laten de rest liggen, maar dat gebeurt met een pak hooi uit de winkel ook wel eens. Geeft niks, het kost zo weinig dat ik dat niet erg vind. Ik woon op het platteland dus voor mij is overtollig hooi niet erg. Ik gooi dat gewoon bij de akker naast het huis, die akker is van mijn huisbaas en die ploegt het dan gewoon onder, die is blij met alle groenafval wat hij onder kan ploegen. Of ik gooi het verspreid bij de sloot in de berm als er gewassen op de akker staan. Dat doet iedereen hier eigenlijk met tuinafval. Alleen grof tuinafval zoals grote takken niet natuurlijk maar dat mag je opstoken in maart en november, dan is het vrij stoken hier. Ik kan me voorstellen dat je in de stad met enkel een groencontainer wel een probleem hebt. Maar dan zou ik vragen aan de boer waar je het haalt of je het terug mag brengen omdat je het niet kwijt kan. Groenafval is op het platteland niet zo'n probleem. Maar goed dat zal zelden tot nooit gebeuren eigenlijk. Daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.

Je koopt gewoon iets bij een particulier, voor weinig geld, en er zijn geen regels over of je je geld terug krijgt of niet. Je zult zelf gewoon iets moeten overleggen met degene waar je je hooi koopt als er iets is.

Wat ik meestal wel doe als ik op een nieuwe plek hooi koop is vragen of ik eerst een beetje mag kopen, een zakje van de supermarkt vol, voordat ik een hele baal haal om te zien of ze het wel lusten. Tot nu toe kreeg ik dan altijd zo'n zakje gratis mee. Ook als een boer verschillende soorten heeft kun je zo kijken welke het beste in de smaak valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .