Ga naar inhoud

Wormen.. :(


LuneSolaire

Aanbevolen berichten

Ontzettend balen. Een van mijn recent geadopteerde vrouwtjes heeft wormen. 


Ik baal zo dat ik dit niet eerder gezien heb. Want het kan bijna niet van hier bij mij binnen zitten zijn. Grmbl..had ik haar maar beter gecontroleerd. Of misschien had ze het toen toch niet en is het pas later zichtbaar geworden. Hoe dan ook: ze heeft wormpjes. Die kleine lange witte pinwormen. Bah.


 


Net vanavond ontdekt, heb de hele ren afgezet en schoongemaakt, maar ik wilde het vrouwtje ook niet alleen apart zetten, dus de hele groep moet nu preventief behandeld worden.. :(( (zij zit vaak met een ander mannetje, dus hopelijk zijn het er maar twee, heb ze nu even samen in een hok gezet vanwege het excessieve schoonmaken, maar toch doe ik ze allemaal). (er vanuitgaande dat dat het advies is van de DA morgenochtend).


 


Wat ik kan herinneren van vroeger is dat het 'niet zoveel voorstelt' mits je er vroeg bij bent, alles goed schoonmaakt en het konijntje met panacur behandelde, maar wat zijn jullie ervaringen? Ik ben er -vrees ik- een beetje uit, want ik heb dit in jaren niet meegemaakt. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zeker weet welke wormen het zijn kun je hierop (evt samen met DA) je wormmiddel op uitzoeken.

Verder als je andere konijnen in aanraking zijn gekomen met iets van het andere konijn, deze ook meebehandelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat was ik inderdaad al van plan, ze allemaal preventief te behandelen. Ik was sowieso ook van plan naar de DA te gaan voor een algehele checkup, maar ik weet wel zeker welke soort worm het is en welk middel er voor nodig is (panacur, 0,8% p.k. voor zover ik kon herrineren). Helaas :(


 


En alles in de was gooien qua dekentjes etc waar ze op gelegen hebben. 


 


Ik lees ook dat sommige mensen de konijntjes wassen. (Ik/de DA zal hun kontjes wel allemaal extra controleren, maar voor zover ik nu zag was er niets aan de hand). Dit lijkt mij heel erg overdreven, dat hebben wij vroeger nooit gedaan. Of zijn er mensen met andere ervaringen?Vergeet ik iets of ben ik te nonchalant op dit moment?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij pinwormen wordt inderdaad panacur (fenbendazol) 2 weken aaneengesloten geven. De dosis is 20 mg per kilo gewicht en dat is in suspensievorm 0,8 ml per kilo gewicht. Qua kosten zou ik het niet laten om ze allemaal te behandelen, je bent ongeveer 5 euro per konijn kwijt voor die 2 weken. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik baal zo :(


Niet omdat ik ze nu allemaal moet doen, maar omdat ik het vrouwtje waarschijnlijk niet goed gecheckt heb, waardoor ze nu allemaal onnodig ziek kunnen worden :(


 


Maargoed. Die panacur kan dan ook weer preventief tegen E.cuniculi werken zeggen ze, dus misschien al goed ook.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt er nu niks meer aan doen. Soms zie je ook niet aan een konijn of ie besmet is. Vaak zitten ze in de BD-keutels. Als het konijn die op blijft eten... een goede baas die dan kan ruiken dat er iets mis is. Maar goed een konijn kan er behoorlijke darmproblemen van krijgen, dus ergens snap ik wel dat je even van jezelf baalt. 


Weet niet of panacur echt preventief werkt voor EC, maar goed hoeveel konijnen er wel niet besmet zijn... kwaad kan een kuurtje gelukkig niet :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .