Ga naar inhoud

Coccidiose - niet echt ziek


Waku

Aanbevolen berichten

Drie weken geleden hebben we onze twee konijntjes naar een pension gebracht omdat we 2 weken op vakantie gingen. Daar zeiden ze direct dat één van onze konijntjes te mager is en dat ze waarschijnlijk coccidiose heeft.


Terwijl we op vakantie waren, zijn ze naar de dierenarts geweest en hebben ze een behandeling gehad met Baycox.


 


Nu ze terug thuis zijn weet ik niet zo goed wat ik moet doen, waar ik op moet letten etc. Ik hoop dat hier mensen zijn met ervaring en tips..


 


Het rare is dat ik totaal niet door had dat onze konijntjes ziek waren want:


 


- ze eten goed


- ze drinken goed


- ze hebben meestal normale keutels (heel af en toe wat te kleine en heeel zelden beetje plakkerig)


- ze zijn levendig, enthousiast en volgens mij tevreden


 


Het was me wel opgevallen dat onze voedster wat mager is al sinds we haar hebben (nov 2014 uit opvang, ze zijn nu bijna 1 jaar oud), maar we zijn een hele tijd geleden bij DA geweest en die zij dat dat normaal was en vanzelf zou weggaan als ze ouder werd (vreemd advies dus achteraf).


 


Bij het pension werd gezegd dat ik moet opletten of ze bijkomen in gewicht, en dat onze voedster ongeveer 200-300 gram moet bijkomen.


Na één week is ze 40 gram bijgekomen, is dat al noemenswaardig in een week, of stelt het niks voor?


 


Waar moet ik verder nog op letten/alert voor zijn?


 


Ik heb wel vanalles gelezen hier en via google, maar dat gaat meestal over konijnen die duidelijk ziek zijn en waar je dus ook gemakkelijk verbetering/verslechtering kunt opmerken..


Sowieso zullen we ze over een tijdje opnieuw laten onderzoeken.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn had ook coccidiose en het enige wat er aan hem te zien was was dat hij heel mager was geworden op korte tijd (op paar weken nadat ik hem uit de opvang had).

Ik heb hem toen ook 1x per week en zo 3x behandeld en hij is terug goed bijgekomen nu.

Ik heb vooral opgelet dat het niet erger werd, diarree bv, maar verder kan je niet veel doen.

Bayox ken ik niet, maar vindt het wel top dat je opvang zo snel handelde want dat is belangrijk bij coccidiose.

Je kan idd binnenkort de ontlasting nog eens laten nakijken maar ik dacht dat coccidiose iets was dat altijd in de darmen aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ja weeg haar nu regelmatig en let (zoals altijd eigenlijk) goed op eten/keutels. Gaat eigenlijk goed.


 


Baycox is volgens mij de merknaam voor toltraluzil.


 


Maar het rare is dat ze al mager was toen we haar uit de opvang haalden in november vorig jaar.. Was er paar maanden geleden al voor naar DA geweest en die zei dat het vanzelf wel zou verbeteren als ze wat ouder zou worden. Ik heb haar de afgelopen maanden ook een klein beetje bijgevoerd met bijv. zonnebloempitjes en erwtenvlokken. Ik had ook het gevoel dat ze een beetje bijgekomen is ipv afgevallen in de afgelopen maanden.


 


Nu ja 40 gram zou in ieder geval niets zeggen, aangezien het gewicht van een konijn per dag zo'n 50 gram kan schommelen.


 


Ja ben ook suuuperblij dat ze het bij de opvang zo snel gezien hebben en gehandeld hebben, want zelf was ik waarschijnlijk te laat erachter gekomen, vooral omdat onze DA gezegd had dat we ons geen zorgen hoefden te maken en dat ze gezond was.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose zou sowieso in de darmen aanwezig kunnen zijn maar als een konijn er echt last van heeft dan zie je veel cocciden in de darmen en na een kuur Baycox zouden die toch eigenlijk weg moeten zijn.

Cocciden zijn niet bij alle konijnen altijd aanwezig hoor. Ik had een konijn met coccidiose (pas 3 maanden oud destijds en ook echt doodziek ervan) en toen heb ik de ontlasting van haar maatje laten onderzoeken om te zien of het zinnig was hem mee te behandelen maar bij hem zaten er geen cocciden in de ontlasting.

Het is goed dat ze nu wat aankomt, als dat niet binnen enkele weken goed komt dan zou je kunnen overwegen verder te zoeken.

EC kan bijvoorbeeld ook vermagering geven.

Maar sommige konijnen hebben ook gewoon meer eten nodig dus wellicht helpt het om haar structureel een klein beetje meer te voeren. Als ze dan wel op gewicht blijft is het natuurlijk ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heeft ze opeens diarree.. Voor het eerst. Ze heeft al eerder zachte poep gehad, maar nu is het zo zacht dat het niet meer echt rond is. Begin me nu wel beetje zorgen te maken :/


Ze eet wel gewoon goed brokjes en hooi en gedraagt zich heel normaal.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee geen medicijnen meer, sinds een week..

Vanavond waren er weer betere keutels, nog beetje donker maar wel rond.. Morgen goed opletten en anders naar DA. Weet niet of dit normaal is in het "genezingsproces"

Denk niet dat ze opnieuw behandeld kan worden zo snel? Kan de DA dan wel iets doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja denk dat we vandaag naar de DA gaan. Ben alleen niet zo zeker van onze dierenarts, omdat zij de vorige keer juist zei dat er niks aan de hand was (paar maanden geleden). Staat wel in lijst hier op forum.


 


De DA van de opvang is nogal ver weg en wil ze niet nog eens de stress geven van zo lang te reizen.


 


Ik heb ook nog even contact gehad met de opvang, en volgens hen zijn platte en stinkende keutels nog wel normaal in deze periode en moet ik het tijd gunnen. Als er echt geen vorm meer inzit is er meer aan de hand. Maar ik vind het moeilijk te beoordelen want als ze er in gaat staan heeft een zachte keutel ook geen vorm meer, en ik zie ze natuurlijk niet altijd "vers van de pers" :/ Meestal zijn ze nog wel rond/plat en soms meerdere zachte op een hoopje (maar geen bdk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, zag haar net hooi eten en toen ze klaar was lagen er 15 grote ronde droge keutels (yn)


 


Ja ze zijn toen terwijl wij weg waren onderzocht door de dierenarts en er is ontlastingsonderzoek gedaan.


Goed idee, als ze inderdaad niet mee hoeven scheelt dat wel.


 


Ik ga straks al eens bellen in elk geval.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update, keutels zijn weer normaal, af en toe een paar zachte (maar is schijnbaar normaal dat darmen nog niet helemaal in orde zijn), maar iedere dag ook een heleboel goede :)

Alleen nu heb ik vanochtend onze ram gewogen en hij zou sinds 2 weken 200 gram zijn afgevallen.. Maar dat zou je toch moeten zien of niet?

Hij is juist degene die niet mager is, en gezonder dan zij.. Heb echt niet het gevoel dat hij is afgevallen.. Misschien een rekenfout toen we hem 2 weken geleden gewogen hebben, hij zit dan in het reismandje en dan trekken we het gewicht van het lege reismandje eraf..

Of zou 200 gram niet opvallen? Hij weegt nu 1600 gram.

Ik hoopte juist dat ze zouden bijkomen zodat we er vanuit kunnen gaan dat ze beter worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij niet mager is en er gezond uit ziet zou ik uit gaan van een rekenfout. Sommige goedkopere digitale weegschalen doen ook nog wel eens flauw en dan is iets de ene keer zwaarder dan de andere keer.

Bij zo'n klein konijn zou je 200 gram wel zien denk ik. Bij een konijn van 7 kilo is dat naar verhouding toch een stuk minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En onze voedster zou 200 gram zijn bijgekomen, nu snap ik het helemaal niet meer  (ze zijn zeker niet omgewisseld want vorige week heb ik haar alleen gewogen en rammetje niet). Zij is nu van 1590 naar 1850 gegaan..


Zij ziet er overigens ook niet dikker uit, maar volgens de opvang kan het lang duren voordat je het echt gaat zien omdat er ook nog spiermassa opgebouwd moet worden. Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?


 


Ik denk dat er met ons rammetje een rekenfout geweest is, want hij ziet er echt niet magerder uit. Ik zal het in ieder geval goed in de gaten houden..


 


Of we hebben een hele slechte weegschaal, het is een bagageweegschaal, waar je bijv. je koffer aan kan hangen. Ze gaan dan in het reismandje en dat hang ik aan die weegschaal (hangt wel stil en weeg steeds meerdere keren met zelfde resultaat).


Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb een weegschaal die dan meerdere keren achter elkaar hetzelfde aangeeft en dan een uur later iets anders dus op zich kan dat toch nog.

Zo'n bagageweegschaal is vaak toch ook tot op de eenheden nauwkeurig? Want als je een weegschaal hebt tot op de tientallen of zelfs honderdtallen dan is die vaak al nauwkeuriger.

Ik heb maar 1 konijn met coccidiose gehad maar die woog ik niet, ze was graatmager toen, echt doodziek geweest, daarna ging ze heel goed eten en ze kreeg zoveel als ze wilde en dat was na een week of 2 aardig bij aan het trekken en na 3 weken weer redelijk tegen de normaal aan. Dat ging best snel allemaal. Ging binnen een dag of 3 a 4 van een mager konijn naar een skeletje, en toen weer naar normaal in een week of 3.

Ik weet dus niet precies hoeveel ze afviel of aan kwam in die tijd maar ik denk dat er toch zeker meer dan een kilo vanaf was. Ze woog gezond 2,8 kilo. Meer dan een derde van haar gewicht zeker wel en meer richting ongeveer de helft van haar gewicht dus wat er zo snel af ging en weer aan kwam maar ze was ook bijna dood toen, eigenlijk meer dood dan levend dus dat moet dan ook geen weken duren.

Maar goed ik zou zeggen kijk gewoon op het oog, en op gevoel, goed is goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja dat lijkt me echt verschrikkelijk! Ben blij dat het goed gekomen is.


 


Hier zijn ze allebei nooit echt ziek geweest, vandaar dat het ook moeilijk is te zeggen wanneer het beter gaat.. Maar voorlopig lijkt alles ok te zijn en als ze echt 200 gram is bijgekomen is dat heel goed nieuws :) Ze is ook niet graatmager maar je voelt goed de schouderbladen en ruggengraat.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ja weeg haar nu regelmatig en let (zoals altijd eigenlijk) goed op eten/keutels. Gaat eigenlijk goed.

 

Baycox is volgens mij de merknaam voor toltraluzil.

 

Maar het rare is dat ze al mager was toen we haar uit de opvang haalden in november vorig jaar.. Was er paar maanden geleden al voor naar DA geweest en die zei dat het vanzelf wel zou verbeteren als ze wat ouder zou worden. Ik heb haar de afgelopen maanden ook een klein beetje bijgevoerd met bijv. zonnebloempitjes en erwtenvlokken. Ik had ook het gevoel dat ze een beetje bijgekomen is ipv afgevallen in de afgelopen maanden.

 

Nu ja 40 gram zou in ieder geval niets zeggen, aangezien het gewicht van een konijn per dag zo'n 50 gram kan schommelen.

 

Ja ben ook suuuperblij dat ze het bij de opvang zo snel gezien hebben en gehandeld hebben, want zelf was ik waarschijnlijk te laat erachter gekomen, vooral omdat onze DA gezegd had dat we ons geen zorgen hoefden te maken en dat ze gezond was.

Erwten mag je konijn geloof ik niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .