Ga naar inhoud

dipsy


Dipsy

Aanbevolen berichten

Na het lezen van een aantal onderwerpen hier ben ik toch weer benieuwd naar wat dingen. Dipsy is nu een week of 12/13 en ze is een voedster.

Dipsy komt van de dierenwinkel dus ik hoef jullie niet te vertellen hoe dat daar ging en wat ze me verteld hebben. Gelukkig weet ik nu beter maar ik had dus nog geen idee toen ik haar ging halen.

Nu zou dipsy in de carnavals vakantie gekoppeld gaan worden maar ik twijfel nu toch weer over de " ellende" die ik me misschien op de hals ga halen.

Ik wil haar best wel een keer castreren maar nu nog niet. Ze is zwak en veel te jong bij mij gekomen.

Gelukkig gaat het nu goed met haar maar als ik er een ex ram bij zet dan heb ik grote kans op schijn zwangerschappen en noem het maar op.

ik lees dus nu dat sommige voedsters ook gaan bijten en op de ram gaan rijden in de pubertijd. Dat heb ik dus niet als ik wacht tot na haar pubertijd?

Is het dus niet beter om te wachten tot na haar pubertijd???

Ik wil haar hoe dan ook voorlopig nog niet castreren.

Graag meningen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het valt allemaal wel mee hoor. ;)

Sommige voedsters worden helemaal niet schijnzwanger, zoals Bindi. Anderen wel. Dit wilt niet zeggen dat ze perse gaan grommen en aanvallen. Puk is regelmatig schijnzwanger geweest. Hierbij heeft ze nog nooit naar mij gegromd, gebeten, gekrabt, etc. Mijn andere voedster (ik heb een viertal) kon ze dan wel af en toe wegjagen, maar op zich viel het allemaal wel mee.

Ik zou het daarvoor zeker niet laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee joh, maak je daar geen zorgen over. Sommige voedsters zijn zo extreem hormonaal dat ze zulk gedrag gaan vertonen, maar een normale voedster heeft zo eens per jaar een paar dagen dat ze schijnzwanger is en een nestje gaat bouwen, en thats it. Echt niet bang zijn dat ze dan ook bijt of zo. Waar je nu bang voor bent is extreem gedrag, daar hebben weinig voedsters last van hoor.

Sowieso is castratie bij een voedster absoluut niet aan te bevelen voordat het konijn een half jaar oud is, en de belangrijkste reden waarom dit gedaan wordt is om baarmoederkanker op latere leeftijd te voorkomen. Mocht je dat willen dan kun je haar prima laten castreren als ze tussen de 1 en de 2 is hoor. Ideale leeftijd ervoor, maar het is aan jou of je die keuze maakt. Sommige mensen vinden het een prettig idee dat ze dat in ieder geval niet kan overkomen, anderen zijn niet happig op het idee in een gezond dier te snijden.

Maar nu 2 jaar gaan zitten wachten en haar dan pas castreren en een mannetje erbij, omdat ze misschien eens een keer een dagje knorrig kan zijn tegen het rammetje lijkt me echt wel heel onnodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar gewoon zo snel mogelijk een vriendje geven. Niet alle voedsters krijgen zo'n last van de hormonen. Af en toe rijden is normaal konijnen gedrag, dus daar hoef je je niet zo druk om te maken.

Ik zou het gewoon lekker proberen en mocht ze in de puberteit last krijgen van hormonen kun je haar altijd nog laten helpen, maar dat is lang niet altijd nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf een voedster die vaak knorrig is en af en toe schijnzwanger, die heeft weleens last van haar hormonen. Dat had ze ook al voordat ze een vriendje kreeg, maar tegen hem heeft ze nog nooit knorrig of agressief gedaan, ook niet hem gebeten of iets dergelijks.

Het is even afwachten totdat ze gaat puberen dan merk je snel genoeg of ze veel last van hormonen heeft, ik had ook een voedster (dochter van de andere voedster) die nergens last van had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendin van mij heeft nu ook een voedstertje die alleen zit ( voorlopig tot manlief zijn nootjes eraf zijn ) en zij is nu 3 maand en begint ook te grommen en bijten... Kan ze iets doen om tegen te gaan ? En komt het ook door het puberen? Vraag het hier even omdat het net over een puberend konijntje gaat... 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt inderdaad als hormonaal gedrag. Maar wat je er tegen kan doen, ik weet niet niet. Zou met eten geven, schoonmaken, aaien etc. altijd eerst met haar beginnen. Zo draag je de minste geur bij je van manlief. Zitten ze eigenlijk in elkaars zicht of kunnen ze elkaar goed ruiken? Dat zijn allemaal dingen die kunnen frustreren.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft geen hormonaal gedrag te zijn, dan zul je eerst andere dingen uit moeten sluiten. Bijvoorbeeld, hoe groot is de ruimte waarin ze zit? Konijnen die in een hok opgesloten zitten ontwikkelen dit gedrag bijvoorbeeld regelmatig. De oplossing is dan veel ruimte, veel afleiding (mogelijkheden om te spelen, scheuren, knagen, graven) en een maatje wat op karakter is uitgezocht (en dus al gecastreerd is want anders kunnen ze niet bij elkaar gezet worden om te zien of het wel klikt).

Inderdaad ook uitsluiten dat het andere konijn ver uit de buurt zit en ze elkaar niet kunnen ruiken, zoals Kolino zegt.

Dit zijn dingen die dit gedrag kunnen veroorzaken wat allemaal puur enorme frustratie is door het op de verkeerde manier houden van konijnen.

Pas als in alle basisbehoeften voldaan is en het konijn is voorzien in alle natuurlijke behoeften en vrij van oorzaken die stress kunnen opleveren, en het gedrag blijft, dan zou het ook hormonaal kunnen zijn. Maar meestal zie je daar andere dingen bij dan alleen grommen en bijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .