Ga naar inhoud

Slecht eten na kiezen slijpen


Nikkiiii90

Aanbevolen berichten

Ik zal ons eerst even voorstellen! Mijn naam is Nikki, 24 jaar. Mijn konijntje heet Ko. Is ongeveer 10 jaar. Hij is bij mij komen wonen toen hij ongeveer 3 jaar was. Geboortedatum onbekend helaas. Hij woont in de huiskamer en kan loslopen wanneer wij thuis zijn. Hij heeft een honden'vriendinnetje' Jet. Jet poetst graag zijn oren en ogen.  :)


 


Vorige week begon Ko wat slechter te eten. Daarom zijn we vrijdag even naar de dierenarts geweest om zijn kiezen te laten bekijken. Hij had aan beide kanten wat haakjes. Deze haakjes zijn gisteren weggehaald. Sindsdien eet hij nauwelijks. Hij heeft deze behandeling 2x eerder gehad en toen begon hij dezelfde avond/volgende ochtend weer lekker te eten. Het is sowieso geen grote eter, eet altijd vrij weinig hooi en brokjes. Groenvoer (andijvie, paksoi, wortel en af en toe witlof, meer lust hij niet) eet hij normaal wel altijd goed. Basilicum en peterselie vind hij ook erg lekker.


 


Hij heeft tegen de eventuele pijn Carporal drops. 2x daags 1 ml. 


 


Ik heb ook hooithee voor hem gemaakt, gisteravond vond hij dit wel lekker. Paar keer wat van gedronken, vandaag heeft hij daar nog niks van gedronken. Als ik hem dit met een spuitje wil geven laat hij het zo uit z'n bekkie lopen. 


 


Gisteren hebben ze hem in de kliniek alvast wat dwangvoeding gegeven. Royal Canin Convalescence support. Dit heb ik ook meegekregen en heb hem dit gisteravond nog 3x gegeven. 2x 12 ml en voor het slapen gaan nog een ml of 5. Bij de dierenarts had hij aan het eind van de middag ook 12 ml gehad. Vanmorgen heb ik eventjes afgewacht of hij na de pijnstilling zelf weer ging eten, op een paar sprietjes hooi en 1 brokje (Sciene Selective) kun je natuurlijk niet leven dus om 11.30u maar weer ruim 12 ml Convalescence support gegeven. Daarna even de dierenarts gebeld. En ik kon wat zakjes Trovet Recovery ophalen. Hier heeft hij rond 14.30u dik 15 ml van gehad. 


 


Hij vind de dwangvoeding wel lekker en smikkelt alles gelukkig zo naar binnen. Heb qua hooi 3 verschillende soorten kruidenhooi. Qua brok ook 3 soorten. Hope Farms SuperTrio, Science Selective en Fibafirst. Alleen van de SS heeft hij ietsje gegeten. Hou af en toe een snoepje voor z'n neus waar hij dan 1 muizenhapje van neemt.  


 


Hij begint nu langzaam aan wat meer hooi te eten en af en toe wil hij wat peterselie of 1 brokje SS Maar nog lang niet genoeg... Maar nu 'prop' ik hem natuurlijk steeds vol met dwangvoer, dus dan zal hij geen trek meer hebben in z'n gewone hooi en brokjes lijkt mij? 


 


Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe vaak per dag zal ik hem dwangvoeren? En hoe veel dagen? Gewoon totdat hij weer uit zichzelf gaat eten? Morgen moet ik weer werken, ik kan hem eventueel meenemen, maar aangezien hij nogal een stresskip is, zal hij dan waarschijnlijk niks uit zichzelf gaan eten. 


 


Alvast bedankt! :)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je ondertussen toch voor de zekerheid alweer naar de dierenarts geweest met Ko? Misschien hebben ze per ongeluk iets beschadigd en doet het hem zeer om te eten, aangezien hij het dwangvoer wel gelijk weg werkt? Ik zal hem inderdaad niet mee nemen naar je werk als het een stresskip is dan kan het zomaar dat hij morgen weer niet eet door de stress. Hoe gaat het met zachte dingetjes eten? Stukje witlof misschien? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik lees niet goed, je bent gisteren bij de DA geweest. Ik denk dat het tijd heeft om te genezen en dat eten nog erg gevoelig is. Er staat nog een topic over het verwijderen van kiezen bij een konijn van Laura 1984; http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/76279-kiezen-verwijderen/


Die vermeld ook dat ze inmiddels een week verder is en haar konijn nu pas redelijk kan eten dus de biks en hooi nog moeizaam gaan en ook op aanraden van de DA nog dwangvoer toedient. Wel vermeld ze dat zachte groentes wel direct gingen, probeer die er lekker in te houden want zo te lezen eet Ko zo af en toe een beetje peterselie. 


 


Hou het topic anders even in de gaten. Wat heeft je DA gezegd over het dwangvoer? Anders even vragen aan Laura 1984 wat die heeft gedaan met hoeveel en wanneer wat betreft het dwangvoer. Ik denk dat je het kan vergelijken met het verwijderen van verstandskiezen bij een mens, dat duurt ook wel even eer je weer lekker kan eten :)


 


Succes verder, maar dat komt allemaal vast wel goed. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vanmiddag even nagevraagd of er misschien niet iets beschadigd was gisteren bij de behandeling. Hij had wel iets gebloed dus er zal ergens een wondje zitten. Maar hier krijgt hij wel pijnstilling voor. 


 


Het topic over de kiezen verwijderen heb ik inderdaad al gelezen. Zachte groentes eet Ko inderdaad wel ietsje van. Andijvie en peterselie tot nu toe. Dit biedt ik hem zo vaak en vers mogelijk aan. Stukje witlof heb ik geprobeerd, dit is sowieso al niet zijn favoriete groente, hij moest er dan ook niks van weten. 


 


Ik moet dwangvoeren zolang nodig.. Maar dan zit ik een beetje met morgen, als ik moet werken. Ik werk van 8.00 tot 18.00 uur. Wellicht verstandig om tussen de middag even langs huis te gaan om hem te voeren? 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Verschil met mijn Nijn is dat de kiezen bij hem echt verwijderd zijn, en niet geslepen. Hij had dus echt wonden in zijn mond waar de kiezen gezeten hebben.


 


Een aantal jaar terug zijn bij Nijn ook 1x de kiezen geslepen, maar toen begon hij ook (wat jij al van de vorige 2x bij je konijn aangeeft) ook direct weer te eten. Ik heb verder met het slijpen van haken dus weinig ervaring.


 


Toen wij Nijn moesten dwangvoeren omdat hij niet at, deden we dat in principe 3x per dag (ochtend, middag en avond) 15ml, alleen waren er hier ook een aantal dagen bij dat wij moesten werken en dan deden we dat net voor het weg gaan (ochtend), direct bij thuiskomst (vroege avond) en nog een keer voor het slapen gaan.


 


Wat je nog zou kunnen proberen is de brokjes heel klein maken, dat hielp bij Nijn wel om zelf te eten. SS kun je bijv. heel makkelijk met een schaar kleiner knippen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad denk k dat het een behoorlijk verschil is of de haakjes verwijderd zijn of de kiezen getrokken en dat je dat ook niet zo kan vergelijken.

Ik zou wellicht niet zoveel convalescence support geven, naar mijn ervaring vult dit behoorlijk en het is puur vet en eiwit, daar zitten nul komma nul vezels in en niet heel bevorderlijk voor de spijsvertering tenzij gemengd met vezelrijke dwangvoeding (de recovery) wat je er later bij hebt gekregen. Ik ken de ingrediënten niet van trovet recovery maar ik neem aan dat dat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld critical care van Oxbow.

Het zal wel nodig zijn (was hij veel afgevallen?) en je konijn vindt het vast heerlijk maar ik zou om alles goed op gang te krijgen echt rustig aan doen met de convalescence support en naar verhouding meer vezelrijke voeding geven.

Je zal ook wel zien aan de keutels dat die erg klein zijn door de convalescence.

Dit moet allemaal weer goed op gang komen maar als hij daarna nog niet goed eet dan zou ik wel weer even contact opnemen met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is een heel verschil inderdaad. Dat heeft Ko 'gelukkig' niet. Alleen een wondje(s) van het slijpen.


 


Hij heeft alleen vanmorgen nog de convalescence gehad. Daarna heb ik de Trovet recovery opgehaald, en sindsdien heeft hij dat 2x gehad. 


 


http://www.medpets.nl/trovet+recovery+small+herbivores/


 


Ko is op 4 dagen 100 gram afgevallen. Normaal is hij rond de 1,9 kilo. Dus 3x 15 ml dwangvoer moet voldoende zijn? 


 


Hij heeft inderdaad erg kleine keutels, maar vooral nog plakpoep. Dit is weliswaar een bekend probleem bij hem. Hier heeft hij heel snel last van. Alleen op de Fibafirst heeft hij hier geen last van, maar dit wil hij sinds zijn vorige gebitsbehandeling in maart vorig jaar, nauwelijks meer eten helaas. Verder is hij medisch helemaal onderzocht daarop. Maar niks kunnen vinden. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh dat weet ik niet. Aan de ene kant eet hij nog zelf kleine beetjes maar aan de andere kant staat zoiets niet voor niks op de verpakking. Ik zou het met de dierenarts overleggen.

Wellicht eet hij het ook zelf wel als je het voor zijn neus laat staan? Dan kun je wat meer geven en komen de darmen iig niet stil te liggen. Al zal het op zich ook niet zo snel gebeuren als hij steeds beetjes andere dingen eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Langzaam aan begint Ko steeds meer uit zich zelf te eten! :) Met name hooi, wat kruiden en vers geplukt gras. Nog niet genoeg dus hij krijgt nog wel dwangvoer. Vanmorgen een papje gemaakt van de SS brokjes met gekookt water en ook wat hooithee erbij. Ging er ook goed in. Haal zometeen nog wat zakjes Trovet recovery op. Als we het niet meer nodig hebben is het toch wel handig om in huis te hebben. 


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij nu toch aan het opknappen is!

Is hij onder narcose geweest? 1 van mijn voedsters is ook 2 keer aan haakjes aan de kiezen geholpen, onder narcose. Bij haar duurde het zeker 2 weken voor ze weer een beetje de oude was. Brokjes eten ze vaak als laatste weer. Groente, kruiden en hooi eten ze meestal als eerste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij is inderdaad onder narcose geweest. De vorige keer duurde het vrij lang voordat hij niet meer zo suf was. Ze hebben 'm daarom zo snel mogelijk wakker 'gespoten' met een vrij hoge dosis. Dat heeft goed geholpen. Maar de vorige keren at hij wel bijna direct weer..


 


Oef, 2 weken is wel lang zeg! Ko is verder wel weer zichzelf gelukkig. Nu alleen nog beter gaan eten en dan ben ik weer helemaal blij! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat het met Ko steeds beter, en dat eten zal ook wel goed komen. Duurt soms wat langer voordat ze de brokken weer gaan eten. Dat zie je ook vaak wanneer er naast het weghalen van de haken ook de kiezen een stukje zijn ingekort.


Bij mijn Rakker duurt het ook een aantal dagen voordat hij weer helemaal de oude is na een narcose. Vorige week zijn er bij hem haken weggehaald en heeft het 4 dagen geduurd voordat hij weer de oude was. Alleen eten deed hij nog steeds niet en het leek wel of er iets in zijn bekje zat. Gisteren bleek dat er weer een scherpe haak zat (deze zat er vorige week nog niet). Omdat Rakker vorige week narcose had gekregen, hebben ze hem nu een lichte roes met gas gegeven. Toen Rakker s'middags weer eenmaal thuis was, was hij gelijk de oude en is ook al weer een beetje aan het eten. Dus in het vervolg vraag ik of Rakker een roesje van gas ipv narcose kan krijgen. Uiteraard afhankelijk van wat er gedaan moet worden.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een week alweer een haak, dat is snel zeg! Een roesje van gas klinkt wel ideaal. Volgens mij komen ze daar ook veel sneller van bij.

Ko heeft vannacht 1,5 blad andijvie gegeten. Kan ook zien dat hij aan z'n knaagstick heeft gezeten. Hooi was hij gisteravond ook aan het eten, dus dat zal hij vannacht ook wel gedaan hebben.

Hij heeft net weer z'n pijnstillers gehad. Wellicht even afwachten of hij weer zelf gaat eten voordat ik 'm weer ga dwangvoeren.. Anders zit hij daar alweer vol van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .