Ga naar inhoud

niet veel doen


lindavandijk

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal..

Wij hebben sinds een week het konijntje van onze buren overgenomen.. Ze is nog redelijk jong, 6 maanden ongeveer.. Na veel lezen op Internet dat ze het fijner vinden om een maatje te hebben, hebben we haar met konijn uit het asiel laten koppelen.. nu hebben we er dus twee.. ik haal ze elke ochtend uit hun kooi 2 uur ongeveer, maar ze doen helemaal niks.. Ze blijven de hele tijd op 1 plek zitten, af en toe een keertje hupsen en dan snel weer terug naar hun plek.

ik snap niet zo goed waarom ze dit doen.. dat ze niet op onderzoek uit gaan en gaan spelen..

Groeten!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef ze een permanente ruimte waar ze in kunnen rennen en springen. Een kooi is vaak te klein voor konijnen. De minimum oppervlakte voor twee konijnen is 2 vierkante meter.

Daarnaast is het spannend als ze eruit worden gepakt en ergens anders worden neergezet. Zet het deurtje van de kooi open en dan komen ze er vanzelf wel uit als ze eraan toe zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons hok staat buiten en is net geen 2 vierkante meter, maar we hebben nog geen ren of iets dergelijks.. Dus we moeten ze wel oppakken en ergens anders neer zetten om ze uit hun hok te laten.. we zijn nog wel van plan om hun eigen hok verder uit te breiden, maar die plannen zijn zich nog aan het vormen..

Maar ze kunnen er dus niet zelf uit komen..

Ga ik vandaag ze later op de dag er uit laten, dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn niet echt dieren om 'mee te spelen'. De meesten zijn bang om opgetild te worden en zelfs lang niet alle nijnen willen geaaid worden, omdat het prooidieren zijn (een roofdier pakt ze ook op). Je kan leuk naar ze kijken en gewoon rustig bij ze gaan zitten, liefst op de grond, gelijke hoogte. Wacht tot ze naar jou toe komen, neem wat eten mee. Op die manier leren ze jou vertrouwen. Als je spelende nijnen wilt zien, zal je een ren moeten bouwen, wat je gelukkig al van plan bent. Zelf vind ik 2 m2 echt te klein voor twee nijnen, maar dat wordt nou eenmaal als het minimale beschouwd. Dat is exclusief het hok. Zorg dat ze dag en nacht zelf uit hun hok in de ren kunnen, want ze zijn vooral wakker in de schemering en niet op tijden dat jij zin of tijd hebt. In de ren kan je tunnels / speelhuisjes / knaagmateriaal leggen. Dan zie je de nijnen zoals ze zijn, als superleuke, nieuwsgierige dieren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moest vroeger mijn konijnen ook uit hun hok halen en in de ren zetten, dit was in het begin ook altijd even wennen.


Dat jouw konijnen niet veel rondlopen is volgens mij omdat ze nog te bang zijn, jij zet hen nu dus in een soort van ren neem ik aan?


Ze zouden eigenlijk meer tijd moeten krijgen om te verkennen, misschien dat je hen 'savonds eens minstens 3u kan geven?


Het ligt soms ook aan het karakter/ras van het konijn, ik heb hier nu een hangoor en die is prima tevreden in haar kamertje, het verste dat ze gaat is een stukje de gang in. 


Terwijl ons gewoon rasloos konijn (en onze vorige ook) veel ondernemender is en die al heel ons appartement verkend heeft.


 


Hebben ze schuilplaatsen waar je hen zet? Als konijnen een hok gewend zijn is zo'n open ruimte van een ren vaak heel eng, zorg dat je de ren vult met tunnels, dozen, plekjes waar ze op en onder kunnen dan durven ze vaak al wat verder te gaan. Eten kan ook een goede stimulans zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja we zijn nu inderdaad aan het kijken, meten en rekenen voor een hok en ren in 1 zeg maar.. heb al vele foto's gezien hier op de forum dus doe genoeg inspiratie op.. Ja besef en zie ook wel aan de konijnen zelf dat hok te klein is.. we hebben gewoon dit overgenomen van de buren, daar werd ze een beetje verwaarloosd dus heb haar ook zo meegenomen en nu ben ik me pas aan het verdiepen in het konijn in het algemeen.. verkeerde volgorde haha..

Maar als jullie ze buiten hebben hoe hebben jullie dan interactie met ze.. Ze hoeven van mij ook niet zo te spelen als een hond maar wil wel enig contact zeg maar.. in de zomer heb je dat natuurlijk sneller omdat je dan zelf ook buiten bent..

Super bedankt voor al jullie reacties.. heb even een snel cursus nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn om te lezen dat jullie je aan het verdiepen zijn en het beste met de konijnen voorhebben :).

Om meer contact met je buiten konijnen te krijgen zou je met het voeren wat meer de tijd voor ze kunnen nemen. Konijnen zijn over het algemeen dol op eten, dus wanneer je de brokjes bijvoorbeeld uit je hand voert zijn ze vaak ook binnen de kortste keren dol op jou ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed van je dat je je in leest. logisch in deze situatie dat dit niet van te voren kon.


 


ik denk ook dat het goed kan zijn geweest dat je je konijnen de vrijheid gaf op een moment dat ze daar geen trek in hadden. mijn konijnen hebben op de dag ook veel momenten dat ik de ren echt niet open hoef te zetten, dan komen ze niet van hun plek.


 


het kan ook zijn dat ze doordat ze maar even eruit mogen en geen vaste ren/ruimte hebben dat ze niet weten wat ze ermee moeten. heel overdreven gezegd: een beer die jarenlang vastgeketend zit zal misschien ook niet gelijk gaan spelen als hij even los is. als ze een beetje verwaarloosd zijn kan het goed zijn dat ze een beetje lam geslagen zijn. geef ze wat ruimte en ook veel dingen om te doen. hier is de foodball favoriet (zie webwinkel). knaagspeelgoed, tunnels en hoogteverschillen (krukjes, huisjes) vinden ze ook erg leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijnen wat vertrouwder met je worden, komen ze naar je toe als je met eten komt. De mijne gaan dan tegen de ren opstaan en dan doen we neusje-neusje. Nel kan ik altijd aaien maar Bobby is 7 maanden en die kan ik wel aaien maar daarna loopt ie snel weg. Het duurt bij konijnen langer voor je hun vertrouwen wint. En dat kan weer verminderen als ze ziek worden en je allerlei vervelende dingen met ze moet doen. Maar het komt altijd terug, mijn konijnen vergeven me altijd.Dus heb geduld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er ook rekening mee dat er ook veel konijnen zijn die echt niet van menselijke aandacht houden (behalve als je "De Voerbrenger" bent, dan houden ze onvoorwaardelijk van je en komen ze zo enthousiast op je af dat je werkelijk denkt dat ze je leuk vinden, helaas, dat is slechts een illusie, het gaat ze niet om jou ;-)  ) en dat ze nou eenmaal alleen maar lekker samen spelen als er geen mensen in de buurt zijn.


Het konijn wordt helaas nog erg vaak gezien als het huisdier waar (kleine) mensen (kinderen dus) lekker mee kunnen knuffelen en doen. Dat imago raken ze gelukkig heel langzaam aan wel kwijt, alleen moeten wij mensen daar aan wennen. Konijnen zijn geen knuffeldieren en interactie met mensen is puur functioneel (voor het voer dus). Katten en honden zijn veel knuffeliger dan konijnen :-)


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontzettend bedankt voor al jullie reacties.. voel me er nu een stuk beter onder.. voor mij hoeven ze ook geen knuffeldier te zijn, daar heb ik mijn kinderen wel voor haha.

Maar wil gewoon dat die beestjes een goed leven hebben en nu weet ik beter hoe ik die voor ze kan invullen! Eind deze maand word er een ren en hok voor ze gebouwd en kunnen ze lekker hun gang gaan! En wij kunnen er lekker naar kijken en van genieten

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .