Ga naar inhoud

Magic heeft wormen


Natasja_Verkijk

Aanbevolen berichten

Vorige week zondag, de 9e, stopte Magic opeens met het eten van haar ss brokjes. ook een tijdje erna geen keutels gevonden


Heb haar toen op een witte handdoek gezet en gedwangvoerd.


Zodra er keutels kwamen, en dat was een paar uur na het voeren, heb ik gelijk wat keutels in een zakje gedaan.


Volgende ochtend gelijk de da gebeld of ik lang kon komen. Toen ik de keutels nog eens bekeek in het zakje, zag ik een wormpje zitten.


Dit bij de da laten zien. Ze heeft alleen ff naar het wormpje gekeken, geen microscoop of iets erbij gepakt.


Magic was de laatste tijd flink vermagerd, en heb dit ook aangegeven.


Nou heeft de da alleen een pipet Stronghold gegeven, die ik na 14 dagen op moest maken, dat word dan aanstaande maandag.


Maar heb er niet echt veel vertrouwen in, aangezien ik net weer een keutel met een worm gevonden heb.


Deze horen het lichaam toch juist te verlaten in de blinde darm keutels, of gaat dat alleen zo met Panacur?


Ook vind ik het vreemd dat de da de rest van mijn konijnen niet wil behandelen, aangezien ze een gezamelijke ren hebben.


 


Nou is me ook opgevallen dat ze haast niet meer languit gaat liggen, ze zit alleen ingedoken te slapen.


een tijdje terug deed ze dit nog wel, dus ben bang dat ze pijn heeft.


 


Nou gaat het eten wel weer wat beter, maar nog niet optimaal, geef haar nu toch nog wat critical care om aan te sterken, want het is net een lopend skelet.


De da had wel wat metocloral meegeven, maar dat is inmiddels al op, en vind niet echt het gewerkt heeft.


 


Ik twijfel nu of ik terug naar de da moet voor een spuit ivomac? en een kuur Panacur, of toch eerst de Stronghold af moet wachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt een beetje aan wat voor wormen het zijn. Als het spoelworm is, dan heb je aan stronghold voldoende. Bij pinwormen kun je beter een kuurtje Panacur geven. Ik zou ook denken dat je de rest mee moet behandelen, want wormen zijn besmettelijk

Ik ga er vanuit dat je dierenarts weet wat ze doet, maar mocht je het niet vertrouwen kun je altijd een second opinion vragen bij een andere dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat dacht ik idd ook, maar blijkt van niet dus.


Vind het ook raar dat ze niet onder een microscoop gekeken heeft.


 


Ik had duidelijk aangegeven dat de anderen dus ook besmet zouden zijn, maar ze wilde ze pas gaan behandelen als ze symptomen hebben.


Hmm dus toch maar weer naar mn oude da. Was overgestapt omdat die best prijzig was, maar heb toch meer vertrouwen in hem.


Morgen dus gelijk maar ff bellen.


 


Bedankt voor je snelle reactie sanne1993 ! 


Ik maak me nogal snel zorgen om mn kindjes haha :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er inderdaad aan wat Sanne ook al zegt welke wormen ze heeft, dat kan alleen de dierenarts beoordelen.

Toen hier de ram wormen had hebben we ook de voedster mee behandeld. Ik heb zelfs de cavia's toen nog mee behandeld. 

Als je het toch niet vertrouwd met je dierenarts zou ik inderdaad even naar je vorige gaan. Helemaal als je zegt als je meer vertrouwen in hem hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik een aantal weken terug dacht dat een aantal van mijn konijnen wel eens wormen zouden kunnen hebben (ze waren vermagerd) heb ik keutels naar de dierenarts gebracht voor microscopisch onderzoek. Ze gaven toen al aan dat als ze wormen zouden vinden alle konijnen hiertegen behandeld zouden moeten worden. Het bleken geen wormen te zijn, dus ze zijn niet behandeld. Wel had ik zelf eens rondgekeken op BB in oude topics en daar las ik inderdaad dat fenbendrops het beste zou helpen (tegen meerdere soorten wormen). Of dit bij jouw konijn ook het geval is kunnen we hier natuurlijk niet beoordelen. Goed dat je voor de zekerheid naar je oude dierenarts gaat voor advies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vanmorgen gelijk maar mn oude da opgebeld, het is niet een da van de lijst hier op bb, maar deze heeft zelf ook thuis konijnen zitten, en is hier dus aardig mee bekend.


En als ze iets niet weet zoekt ze het ook gewoon op, schaamt zich er niet voor en doet ook niet alsof ze alles weet.


Heb het hele verhaal aan haar uitgelegt, en zij vind ook dat ze allemaal behandeld moeten worden, helaas had ze de panacur niet op voorraad, die ging ze gelijk voor me bestellen.


Ze zei ook gelijk dat ze panacur moeten hebben, zeker als het pinwormen zijn. Hier heb ik de andere da niet over gehoord.


Weet nu dus wel waar ik voortaan heen ga :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn!

Die lijst zegt niet zoveel hoor. Die is behoorlijk subjectief en bepaald door ervaringen van een aantal BBers. Als een dierenarts niet op de lijst staat hoeft dat zeker niet te betekenen dat het geen zogenaamd "konijnkundige" dierenarts is. Het kan goed zijn dat er nog geen BBer heeft ingediend dat het een dierenarts met veel kennis van konijnen is (er is misschien nog geen BBer naar toe geweest, of wel maar zonder hier te melden dat het een goede is), terwijl dat misschien wel zo is. Misschien kan jij deze aan Evee doorgeven als je daar goed over te spreken bent qua konijnenkennis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .