Ga naar inhoud

Voeding voor een konijn met gasbuik


JolandaS

Aanbevolen berichten

Mijn franse hangoor van 5,5 maand heeft wat last van gas in haar buik. 3 dagen geleden is ze geopereerd aan een afwijkende baarmoeder (=verwijdert) en een buikvliesontsteking. Ten gevolge van stress en de operatie heeft ze last van gas. Eigenlijk nog steeds, want toen ze binnenkwam voor de operatie had ze het ook al. 


 


Ze eet en drinkt nu zelfstandig en heeft al een toenemende eetlust. Ze heeft ondergewicht, maar de DA vind het verhelpen van de gasbuik nu veel belangrijker dan aankomen. Zolang ze maar eet en niet afvalt. En daar ga ik ook in mee. Ze eet hooi en wat gedroogde weegbree, gedroogde korenbloem en gedroogd paardenbloemblad. Verder eet ze af en toe wat SS junior (dit heb ik continue staan aangezien ze dit eerst plots weigerde) en een paar stickjes fibafirst. Ook merk ik dat ze veel stro eet. Ze keutelt wel veel en goed. Ze zijn soms alleen iets of wat vochtig. Geen diarree, maar de keutels zouden ietsjes droger en steviger mogen zijn.


Ik voer haar ook critical care omdat het nog maar kleine hoeveelheden zijn die ze eet en ze aan moet sterken.


 


Als groente geef ik momenteel enkel dagelijks een stukje bleekselderij. Hebben jullie nog dingen die absoluut geen kwaad kunnen voor gas of zelfs positief werken tegen gas? Banaan heb ik, vanwege de suikers, geschrapt op advies van de DA.


 


Ze is vrolijk en alert en ik merk niet dat ze pijn heeft.


Ze krijgt overigens ook dagelijks AB, pijnstilling en ontstekingsremmer en metocloral drops tegen gas. Ze zit binnen en haar temperatuur was goed, namelijk 38,8.


 


Hebben jullie nog wat tips?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk vrij weinig toe te voegen of ideeën helaas behalve dat ik het wel heel vervelend vind voor haar dat ze nog last heeft van gas en dat ik hoop dat het toch snel over is.

Maar wilde even zeggen dat hooi beter is om te eten dan stro. In stro zit minder voedingswaarde. Het geeft niet om stro te eten maar in deze situatie denk ik dat het wel belangrijk is dat haar buik niet gevuld is met dingen waar ze eigenlijk niets aan heeft. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sanne1993, daar heb ik ook over gelezen. Ik weet wel uit ervaring van vriendinnen dat infacol bij baby's regelmatig voor verstopping zorgt. Ik weet niet hoe dat risico bij konijnen is? En ze krijgt natuurlijk al AB, pijnstilling en ontstekingsremmer en al metacloral tegen gas. Zou je dan hiernaast ook nog een infacol mogen gebruiken?


 


Lonja, dan kan ik misschien beter voor een andere wc vulling gaan en het stro achterwege laten. Het is voor haar inderdaad erg belangrijk dat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Pfffff wat een zorgen kun je toch allemaal hebben om een konijntje! Gelukkig is ze erg vrolijk en wilt graag los in de keuken huppelen. Ik heb, mede dankzij de pijnstilling, totaal niet het idee dat ze echt oncomfortabel is of pijn lijd. Anders had ik waarschijnlijk een ander besluit genomen als het echt lijden werd.


Dat ze zo vrolijk is én het zelfstandig eten en goed keutelen maakt me wel positief. Maar iedere ochtend blijf ik het spannend vinden hoe ik haar aantref. Ben toch bang op ineens een complicatie o.i.d.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze gas in de maag of in de darmen? Ik heb namelijk altijd begrepen dat metocloral op het voorste deel van het spijsverteringskanaal werkt en cisaral op het achterste deel van het spijsverteringskanaal. Maar dat zou je even met je DA moeten afstemmen. Misschien dat je in dit geval cisaral zou kunnen proberen, uiteraard wel in overleg met je dierenarts.

Daarnaast heb ik zelf door ervaring geleerd dat wanneer er zelfstandig gegeten word je beter de critical care achter wegen kan laten, tuurlijk vult het, maar zo laten ze de brokjes wel staan. Maar dat zou je ook even met je DA moeten overleggen. Hoop dat je er iets mee kan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf bij gas dat niet snel weg ging altijd cisaral, metocloral en infacol. Metocloral en cisaral werken allebei op een ander deel is mij ooit verteld. Denk dat ik daarom ook beide moest gaan geven. Hiermee ging het elke keer weer weg. 1 van de medicijnen apart werkte bij hem gewoon vaak niet.


Ik heb ook nooit verstopping gekregen door de infacol. Of dat nu kwam doordat hij ook de andere medicijnen kreeg weet ik niet, maar het werkte bij hem goed. De infacol werd bij mij aangeraden door de dierenarts. Het was niet bewezen dat het echt werkt, maar aangezien de rest niet voldoende werkte vond hij het zeker een poging waard. Het kon volgens hem helemaal geen kwaad voor mijn konijn.


Overleg gewoon even met je dierenarts of je er nog wat anders bij mag gaan gebruiken.


Beterschap voor Stippel!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad kun je in de wc beter zoiets als hennepvezel leggen, dat neemt sowieso veel beter vocht op dan stro. Stro is eigenlijk vooral bedoeld voor buiten in de hokken omdat het goed warmte vast houdt.

Ook voor konijnen binnen kan stro leuk zijn om mee te spelen en aan te knabbelen maar is niet handig inderdaad in dit geval als het veel wordt gegeten.

Je kan wel hooi erbij leggen in het toilet omdat konijnen graag eten en poepen tegelijk. Zo bevorder je het hooi eten en het zindelijk zijn.

Heel veel beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .