Ga naar inhoud

Verstopt onder het huisje en eet en drinkt amper


Floraison

Aanbevolen berichten

Hey,

Ik werk op Donderdag bij een katten en konijnen opvang, zo dus ook vandaag. Er is een nieuw konijntje wat alleen maar onder zijn huisje ligt en hij eet en drinkt amper iets. Zelfs geen groente of fruit. Ik heb mee gekregen dat hij gezond lijkt verder en ze weten het nu niet zo goed met hem. Eigenlijk is die een beetje op het randje aan het balanseren. Ik kan het maar niet uit mijn hoofd krijgen, het zit me zo dwars! Hebben jullie misschien een idee wat het kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar, in een opvang weten ze meestal wel van aanpakken.
Bij ons wordt dit nauwlettend in de gaten gehouden en als er eentje niet eet, wordt er in de eerste instantie 'pretvoer' bij gezet of 'care+' (deze soorten voer zijn vaak aantrekkelijker dan SS), als hij dan nog niet gaat eten dan wordt het konijn gedwangvoerd, zodat de darmen niet stil komen te staan.... Dit moet in ieder geval goed in de gaten worden gehouden! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar, in een opvang weten ze meestal wel van aanpakken.

Bij ons wordt dit nauwlettend in de gaten gehouden en als er eentje niet eet, wordt er in de eerste instantie 'pretvoer' bij gezet of 'care+' (deze soorten voer zijn vaak aantrekkelijker dan SS), als hij dan nog niet gaat eten dan wordt het konijn gedwangvoerd, zodat de darmen niet stil komen te staan.... Dit moet in ieder geval goed in de gaten worden gehouden! ;-)

Ā 

Ook niet zo'n best advies want zomaar gaan dwangvoeren zonder dat je weet wat er is is niet zo slim. Als een konijn niet eet en stil zit in een hoekje het best gewoon een dierenarts raadplegen en de oorzaak achterhalen. Zomaar van voer wisselen is bij konijnen ook niet zo'n goede ivm gevoelige darmen en zeker niet mocht er op dat moment al iets mis zijn met/bij de darmen.

Misschien ligt het aan mij maar ik heb nog geen konijn gehad wat niet razend dol was op SS, juist bij dat 'pretvoer' laten ze de helft liggen waardoor ze juist de belangrijkste voedingsstoffen niet binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja als ie vandaag binnen is gekomen is het misschien even zoeken, ik dacht plots wisselen van voer en haakte ook in op dat andere advies, had niet het idee dat dat bedoelt was op net binnen gekomen konijnen maar dat er zo altijd gehandelt wordt als een konijn sowieso stopt met eten.

Maar ja hopelijk wordt het konijntje de komende uren nog in de gaten gehouden. Misschien ook wel erg gestresst dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf niet te zeggen wanneer die binnen in gekomen maar volgens mij is het nu een weekje of korter. Ze willen er volgens mij wel mee naar de dierenarts gaan dus hoop echt dat ze dat doen! Maar ze zeiden dat al een probleem eter was en nu is die geholpen en is het nog steeds zo. Snap eigenlijk niet waarom ze hem dan hebben laten helpen voor er meer bekend over was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten helpen als in castreren? Maar waarom is er dan niet gelijk naar hem gekeken mbt het slecht eten bij de dierenarts?

Als hij al onder narcose was had er in ieder geval even naar zijn gebit/kiezen gekeken kunnen worden.

Apart verhaal om een slecht etend konijn onder narcose te brengen als hij net binnen is, aansterken zou toch een grotere prioriteit zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook niet zo'n best advies want zomaar gaan dwangvoeren zonder dat je weet wat er is is niet zo slim. Als een konijn niet eet en stil zit in een hoekje het best gewoon een dierenarts raadplegen en de oorzaak achterhalen. Zomaar van voer wisselen is bij konijnen ook niet zo'n goede ivm gevoelige darmen en zeker niet mocht er op dat moment al iets mis zijn met/bij de darmen.

Misschien ligt het aan mij maar ik heb nog geen konijn gehad wat niet razend dol was op SS, juist bij dat 'pretvoer' laten ze de helft liggen waardoor ze juist de belangrijkste voedingsstoffen niet binnen krijgen.

Anjo heb je je leesbril op? Eerst even goed lezen aub. Eerst wordt ander voer uitgeprobeerd ;-) als ze maar iets binnen krijgen, dat is het belangrijkste. Daarna kun je weer gaan mengen. Als de darmen stil liggen is het snel afgelopen... uiteraard gaan zulke dingen in overleg met de dierenarts, dat is vanzelfsprekend......
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk er anders over dan jij, bedacht dat dat ook een mogelijkheid kan zijn? Of heb jij je leesbril niet op en mijn tweede bericht niet gelezen...

Ja jij denkt er anders over dan ik, dan is het nog geen reden om mij zo naar te benaderen ;-) het doel hier is om advies te geven. En de TS kan zelf wel beslissen welk advies het meest nuttig is. Daar hoef jij je mening niet over te geven. Klaar nu.

Ik hoop in ieder geval dat het goed gaat met het beestje en dat hij ondertussen weet wat eet ondanks die vage toestand omtrent die narcose

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Sorry dat ik niks meer heb laten horen! Dacht een update is misschien toch fijn.

Ik was de week erna achtergekomen dat hij niet geholpen was bij de dierenopvang (heb de verkeerde info gekregen toen) en er nog 2 waren die uit dezelfde situatie komen, broertje en vader. De situatie is dat ze in een klein hok zonder voedsel hebben gezeten. De broertjes hebben van elkaar aan de achterkant wat gegeten, de vader zat in een ander hok. Ze waren trouwens snel opgeknapt van het aan elkaar knagen. De 1 had alleen enorm veel stress waardoor het slecht ging. Het leek goed te gaan en de vader en 1 broer hebben het gered en een heel fijn thuis gelukkig! De andere is helaas begin vorige week overleden. Degene die dus stress had. Hij at wel weer goed maar was toch nog erg mager en zijn ruggenwervel was blijkbaar scheef gegroeit. Arme schat!

Vind het zo zielig! Belachelijk dat mensen dit dieren kunnen aandoen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .