Ga naar inhoud

Konijn ineens niet meer zindelijk.


ilseboris

Aanbevolen berichten

Hallo,


Mijn franse hangoor Boris is nu 9 maanden oud, hij woont sinds zijn komst hier in ons appartement en was eigenlijk binnen 2 weken volledig zindelijk. Hij heeft een starline ren (en inloopkast) en loopt als ik thuis ben los door huis.


 


Na een aantal maanden is hij gecastreerd en heb ik een maatje voor hem gezocht. Mini (een kleine dwergvoedster) woont sinds ongeveer 2 maanden bij hem in het hok.


Voor de gelegenheid is het hok verhuisd naar een slaapkamer (neutraal terrein) en daar zijn ze gekoppeld. Dit ging eigenlijk erg makkelijk. De konijntjes gaan prima met elkaar om. Mini is nog niet zindelijk voor keutels, dus ik veegde elke dag haar keuteltjes in het toilet.


Omdat Boris besloot dat de slaapkamer maar saai was en telkens uit het hok ontsnapte zijn ze sinds 2 weken weer verhuisd naar de benedenverdieping.


Nu vind ik opeens overal plasjes; op het nachthok, als ze loslopen in de gang en gewoon op de vloer vh hok. Als gevolg daarvan heb ik nu een stinkend huis en 2 stinkende konijntjes (soms ben ik niet op tijd en lopen ze zo door de urine heen). Het lijkt te zijn dat Boris niet meer zindelijk is.


 


Het koppel lijkt goed te gaan, hoewel ik boris eigenlijk niet meer lui zie liggen slapen in zijn hok zoals eerder.


 


Moet ik aan iets lichamelijks denken of meer gedragmatig? 


Heb ik nu wel een werkend koppel, zou het idee zijn om ze (tijdelijk) uit te elkaar te halen en afwachten of boris dan weer zindelijk wordt?


Heeft iemand een andere oplossing?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Afwachten. Is heel normaal gedrag. Hij is zijn territorium aan het afbakenen en zij net zo goed. Zodra ze zeker weten dat het van hen is en alles weer goed naar hen ruikt houdt het weer op. Bij mijn konijnen is het althans standaard in iedere nieuwe ruimte. Duurt soms een paar dagen soms een paar weken.

Zou ze zeker niet uit elkaar halen want naast dat ze elkaar heel erg zullen missen begint het waarschijnlijk ook weer van voor af aan als je ze weer opnieuw gekoppeld hebt.

Dat hij actiever is en minder lui ligt is ook normaal, ze houden elkaar bezig en worden blijer en actiever met zijn tweeën. Zo maar liggen liggen is eigenlijk verveling en lamlendigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip, veeg het gewoon weg en ga niet met schoonmaakmiddeltjes aan de gang.

Ze zijn nu nog in de periode dat ze hun territorium afbakenen en als je dan met schoonmaakmiddel aan de gang gaat, gaan ze weer opnieuw beginnen.

Als ze straks helemaal stabiel zijn, kun je dat wel doen en ze weer zindelijk proberen te maken.

Snap dat het niet echt prettig is, maar anders blijven ze bezig...

Hopelijk is er niets ergs met Boris!

Goed dat je even naar de dierenarts gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

zo gek... junior en zazu waren zindelijk de eerste 3 weken toen ze binnen zaten. Daarvoor ook wel alleen niet op de bak maar in de zandbak. maar nu sinds gister weer 2 keer plas gevonden op het zeil in de ren en 1 naast de bak. Hoe kan dat toch? De bak gister verschoond maar niet helemaal schoon geboend, verder is er volgens mij niets veranderd. Echt jammer want wilde ze juist nu het zo goed ging wat meer los laten lopen in huis.


 


maar weer opgeruimd, papiertje in de bak gelegd... iemand tips? dit is vorig jaar ook gebeurt, toen was het ook ineens klaar met de toiletbak...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .