Ga naar inhoud

Nieuwe konijnen drinken (bijna) niet


asmodean

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds vandaag 2 jonge konijtjes (net bij de moeder weg).

Het probleem is dat ze nog (bijna) niks gedronken hebben., is dit normaal als ze net een nieuw plekje (zonder moeder) hebben?

Ik heb een schaaltje en een fles erbij..

Ze eten wel gewoon en de poep ziet er ook gewoon uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

net bij de moeder weg houd in hoe oud zijn ze!!! normaal gaan de konijntjes met 6 a 7 weken van moeders af .En gaan dan samen zelfstandig worden.Voordat ze met 8 weken naar een nieuwe eigenaar gaan.Je hebt een bakje water daar drinken ze sneller uit.Meschien staan ze wel onder stress dan doen ze ook niet veel.Meschien wat groen een optie maar klein beetje een blaadje samen geven.Zoals halve schijfje wortel peterselie,rucolla ,wilgen blad ,paardebloem stekken. succes cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi, ik weet dus niet hoe oud ze zijn, dat moet ik dus nog even vragen..

ze huppen wel vrolijk door het hok heen, maarjah.. ze zijn vandaag gekomen dus ik zal nog even afwachten,

als dat kan tenminste.. of kunnen ze niet lang zonder drinken?

noujah, ik zal in ieder geval wat groenvoer geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet nu nog even vragen hoe oud ze zijn .. uhm dat doe je toch voor je ietst koopt

maar dat terzijde

even kijken hoeveel water er nu nog in het flesje zit en in het bakje en dan morgen kijken of er wat uit is .. ze moeten natuurlijk ook even wennen ze zijn net bij de moeder weg zeg je dus gewoon lekker even aan hun hokje laten wennen

Link naar reactie
Delen op andere sites

jah, dat was ik dus totaal vergeten..

beetje stom..

maar mooi dat ze dan gewoon even kunnen wennen!

het zijn m'n eerste nijnen dus ik was wel een beetje bezorgd..!

ze hebben net ook een heel klein beetje appel gehad, daar heeft 1 van de 2 in ieder geval van gegeten, de ander had nog niet zoveel trek toen ik erbij was.

misschien heeft ze ondertussen al wat gehad..

maar dan zal ik morgen kijken of ze wat genomen hebben en anders met een spuitje wat geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jonge konijntjes al gelijk appel voeren als ze net bij hun moeder weg zijn gehaald is niet verstandig.

Het feit van net weg bij de moeder plus in een totaal nieuwe omgeving geeft een hoop stress, wat met soorten voedsel die ze mogelijk niet gewend zijn tot desastreuze gevolgen kan lijden. (diarree met mits niet snel genoeg gehandeld dood tot gevolg)

Laat ze dus eerst wennen, geef alleen het hooi en biks wat je mee hebt gekregen en wen ze langzaam aan over gedurende de komende dagen op het nieuwe voer wat jij ze wil gaan voeren.

Begin daarna langzaam aan met kleine stukjes groen, langzaam opbouwend

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zijn dacht ik blauwoogpooltjes, foto heb ik in het fotoalbum staan, weet zo niet hoe ik dat hier op kan zetten..

ze hebben in ieder geval wel hetzelfde voer als ze altijd hadden, en dat blijf ik ze ook geven..

maar ik zou toch graag willen dat ze wat vocht binnen krijgen, ze hebben echt nog geen druppel gedronken!

enne.. ze hebben nu ongeveer met z'n 2en een kwart appel gehad, ik hoop dat dat niet al te veel kwaad kan dan?

kan ik nu tot morgen wachten en kijken of ze dan drinken?

en als ze nog niet drinken dan, wat dan te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appel is niet het beste voor ze omdat daar ook nog eens veel suikers inzitten.

Kwestie nu van afwachten hoe ze daar op reageren.

En door een appel eten krijgen ze ook vocht binnen, dus ja afwachten kan.

Maar geef nou even alleen nog biks en water.

Nadeel van een bakje water is dat je niet precies ziet hoeveel water eruit gedrinken is.

Maar aangezien ik niet weet of ze een fles gewend zijn is het goed dat je beide hebt staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

jah, ik heb ook vooral niet heel veel appel gegeven.

want ze hebben volgens mij ook nog nooit appel gehad..

dus, rustig aan proberen maar.

water hebben ze in ieder geval nog genoeg, hihi..

en biks hebben ze net gehad.

jah, inderdaad, ik dacht al dat ze een fles misschien niet snapten..

nu maar hopen dat ze morgen gaan drinken! *hihi, nachtje slecht slapen*

Link naar reactie
Delen op andere sites

hooi hebben ze ook..

eerst had er maar een appel gegeten, later die andere ook.

jah, ze poepen nog, dat ziet er ook goed uit.

het zouden ook best kruisingen kunnen zijn, ze komen niet van een fokker maar van een kennis die konijnen heeft.

er was net een klein beetje water uit het schaaltje, maar dat kan net zo goed zijn om dat ze er doorheen gelopen hebben..

ik heb het water net nog even verschoond, daarna zaten ze wel al wat aan het flesje te snuffelen..

zou nog een beetje appel vandaag kwaad kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze goed eten en hun ontlasting ziet er goed uit wacht dan maar even met gelijk welk groen te geven. Laat ze nu maar enkele dagen wennen aan hun nieuwe omgeving.Een klein konijntje drinkt geen liters hoor. Met appel en dergelijke meer ga je misschien meer kwaad doen dan goed en dat is ook niet leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoeveel voer heb je ze gegeven ze zullen nog neit zo heel veel biks eten he

ze zijn nog klein .. cindy weet de preciese hoeveel heid voer die zij moeten hebben met zijn 2en wel

als ze nu gewoon drinken en lekker hun hooi knabbelen gewoon even goed in de gaten houden he

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ongeveer 80 tot 100 gram op een dag, en dat is gemengd voer dan..

gisteravond had ik ze dan ongeveer de helft daarvan gegeven, maar vanmorgen lag er dus nog best veel van..

jah, hooi hebben ze altijd.

en ze drinken ook weer goed, ik zie ze in ieder geval een paar keer per dag drinken..

net hebben ze nog lekker gras kunnen knagen, dus daar krijgen ze ook vocht van..

maar ik vind ze wel wat stil zitten vandaag, als ik dan bij ze kom zijn ze wel actief..

en toen ze in de ren gingen waren ze ook wel actief..

zal wel niet zo erg zijn dus, dat ze wat stil zitten verder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

jonge konijnen mogen onbeperkt eten. omdat ze nog in de groei zijn. na ongeveer een half jaar moet je een beetje mindere met de voer. wel mogen de konijnen hun hele leven lang onbeperkt hooi eten. brokjes(biks) zijn het beste voor konijnen. hier kunnen ze niet het lekkerste er uit zoeken en de gezonde dingen laten liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet percies hoe groot jou konijn gaat worden. maar ik geef meestal 25-40 gram biks per kg lichaamsgewicht van het konijn. groen hoeft hij de komende tijd nog niet. na ongeveer 2,5 maanden kan je beginnen met een klein stukje appel of bijvoorbeeld een plakje banaan. niet te veel in een keer anders krijgt hij diaree. dit kan je langzaam opbouwen tot een kwart appel per dag of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en natuurlijk altijd water. maar ik had al gelezen dat je een extra bakje in het hok neer hebt gezet. na een tijdje hebben de konijnen door hoe ze uit het flesje kunnen drinken en dan kan het bakje weg. tot die tijd kan je een keer het s'ochtends en een keer het s'avonds schoon water in het bakje doen (vaker is natuurlijk ook goed)zo kan er geen zooi in het water komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .