Ga naar inhoud

Rozenblaadjes drogen? Wat drogen jullie zoal?


belleke

Aanbevolen berichten

Vandaag was ik even in de winkel van bunybunch aan het kijken om wat kruiden en speelgoed te bestellen.

En nu vraag ik mij af of ik van al mijn rozen gewoon de bloemblaadjes kan drogen?

En wat drogen jullie zoal?

Zelf droog ik brandnetels, paardenbloemen en blad, frambozenblad, aardbeienblad, peterselie, thijm, oregano, munt, citroenmelisse, rozemarijn, appelstukjes wortelstukjes. Banaan vind ik niet mooi worden die worden zwart en kleverig.

Wat zou ik nog meer kunnen drogen.

Ik heb bv ook druiven, hazelnoot in de tuin staan.

Welke groente en fruit laten zich goed drogen en is gezond voor konijnen?

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je gedroogde rozenblaadjes geven als er geen gif op is gespoten tegen ongedierte. Rozen uit de winkel kun je dus beter niet gebruiken. Maar die uit je eigen tuin kunnen wel, tenzij je gif gebruikt. Ik gebruik alleen biologisch bestrijdingsmiddel, ik denk dat dat wel okee is want dat zijn vetzuren maar ik weet het niet zeker. Het staat er altijd op als het biologisch gif is trouwens. Bij twijfel niet doen, want echt gif kan wel schadelijk zijn natuurlijk.

Als je trouwens een voedseldroogmachine gebruikt, worden de bananen niet zwart maar gewoon geel/bruin en mooi droog. Gaan appelblokjes niet schimmelen zonder voedseldroger trouwens? Of gebruik je wel een voedselsroger? Ze zijn iig niet zo duur en online te bestellen.

Volgens mij kun je alle groente en fruit drogen maar zonder voedseldroger zullen veel soorten gaan bederven, neem ik aan. Ik leg ook af en toe brood neer om uit te drogen. Nu heb ik veel brandnetel te drogen gelegd, dat gaat ook heel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik nooit gif wel bemest ik mijn rozen.

Maar kun je van alle soorten rozen gewoon de bloemblaadjes gebruiken?.

Ik heb een droogmachine maar daar werd de banaan dus niet goed in.

Brandnetel en paardenbloem doe ik alleen in het voorjaar plukken en drogen.

Welke groente en fruit die konijnen mogen eten kan ik drogen?

Alle tips zijn welkom.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan als je de rozen snoeit ook alle takken drogen denk ik. Ik geef dat vers maar alles aan planten wat je vers geeft kun je ook wel drogen. Nou ja gras zou ik zelf niet gaan drogen, dat is de moeite in vergelijking met hooi kopen niet waard.

Groente kan je ook niet drogen maar voor de rest alles wel zo'n beetje.

Ik droog goudsbloemen, munt, citroenmelisse, paardebloem, perzikkruid, brandnetel, distel, oregano, en ik vergeet vast nog dingen. Gewoon alles als ik er te veel van heb om het vers te voeren. Bijvoorbeeld op het moment dat je iets snoeit, je wil geen halve druivenstruik ineens geven. Dan gaat er hier een touwtje om en ik zie in de winter wel wat ik allemaal heb hangen. Alleen wilg was vorig jaar niet goed gelukt en beschimmeld. Ik had te dikke twijgen denk ik waardoor het te lang duurde voor het droog was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan groente niet in de voedseldroger dan? Fruit lukt wel iig. Ik heb het niet zelf geprobeerd met groente eigenlijk want ik droogde voor mijn honden en die motten geen groente en fruit. Ik denk dat je wel de wat hardere dingen kunt proberen zoals wortel, appel, bloemkool en broccoli, in kleine stukjes. Als ik een nieuwe droger heb, ga ik wel wat dingen uitproberen iig.

En ik ken mensen die banaan in de droger drogen en die zeggen dat het wel bananenchips wordt. Ik weet niet hoe ze dat precies deden alleen. Wat ik wel deed bij zachtere dingen, was de droger bedekken met een vel bakpapier. Dan zakt niet alles door die gaatjes. Misschien dat je courgette kunt proberen te drogen, dat is vrij hard. Er blijft trouwens wel weinig van over, hoe meer vocht erin zit, hoe kleiner het wordt na drogen. Op het hondenforum hebben ze een topic over voedsel drogen en veel mensen geven hun honden wel groente en fruit dus je zou daar kunnen kijken of er tips zijn over goed droogbare groente en fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lonja aan rozentakken zitten toch doorns?

Appeltakken droog ik inderdaad al met de bladeren aan.

Ik zou dus ook de takken van de perenboom en druif met blad kunnen gebruiken?

En hoe zit het met een hazelaar ik heb wel de roodbladige variant.

Gras droog ik niet krijg balen van de boer.

Goudsbloemen en kamille wel weer.

Heb ook wel korenbloemen gehad wild mengsel maar dat durfde ik weer niet te geven.

Distels staan hier ook wel maar ben daar oo niet zeker va.

Dollie wortel en appel droog ik al. Mango is ook goed gegaan alleen banaan was vies zwart geworden.

Ik zal eens kijken op barfplaats of er mensen zijn die groente drogen.

Ik heb ook veel verschillende echinacea's in mijn tuin maar dat durf ik dus ook niet.

Ik ben zo bang dat ik mijn dieren vergiftig.

Maar als ik dan die samenstellingen op bunnybunch zie denk ik ook weer dat ik veel meer dingen zelf kan drogen.

Ik zal nog wel eens een foto plaatsen van mijn potten gedroogde spullen en droogmachine.

Nogmaals bedankt knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja ik dacht bij groenten meer aan bijvoorbeeld witlof en andijvie, dat leek me niks om te gaan drogen maar inderdaad die hardere dingen kan misschien best wel, dat weet ik eigenlijk niet. 


 


Aan rozentakken zitten doorns maar over doorns en prikkers is hier nog nooit een konijn gevallen. Ik weet niet hoe ze het doen maar alles wat ik heel voorzichtig moet aanraken omdat het anders zo prikt eten ze met smaak op. Dus rozen, maar ook bramentakken en distels. Ik weet niet hoe het werkt maar als het pijn deed lieten ze het wel liggen denk ik maar. 


Het is niet zo dat ze zich maar over de pijn heen zetten omdat het eetbaar is want de verse brandnetels laten ze ook met rust, de gedroogde lusten ze graag. En ze hebben eten zat natuurlijk dus ze zijn niet verplicht iets te eten. Ik geloof oprecht dat ze geen last hebben van de prikkers.


 


De roodbladige variant van de hazelaar ken ik niet.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .