Ga naar inhoud

Bang konijn trainen


EllaxxJack

Aanbevolen berichten

Haai

Ik wil miijn konijnen gaan trainen in kunstjes en agility maar 1 van mijn konijnen is nogal schuw. En ik wil gaan trainen in de ren maar konijn aks ik in de ren kom gaat ie al in een hoekje zitten! :(

Hoe kan ik het konijn trainen zodat ie ook minder bamg word?

Hoe zorg ik er verder voor dat ie minder bang word?

Hoe kan ik hem trainen? Want ik kan dat natuurllijk niet als ie wegrent en in hoekjes gaat zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze eerst een beetje aan je moet wennen. Trainen gaat makkelijker als er al een beetje een band is.

Sommige konijnen zijn gewoon niet gemaakt om te trainen. Ze hebben er geen plezier in, dus dan is de lol voor jou er ook snel af. Ik zeg niet dat dit bij jouw konijn zo is, maar probeer het niet af te dwingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een schuw konijntje GEHAD. In het begin was hij heel erg bang voor me en het liefst beet hij dan ook iedere keer in mijn hand als ik hem wilde aaien. Ik ben regelmatig voor de kooi gaan zitten met wat andijvie. En uit nieuwsgierigheid komen de meeste konijnen wel op eten af. Als je konijn dit ook doet, dan moet je hem rustig wat eten geven. voordat je je konijn aait ook altijd even aan je hand laten ruiken. Mijn konijnen willen absoluut niet opgepakt worden en dit dwing ik dan ook niet af. een konijn is hoe dan ook een wild diertje. Het helpt ook wel als je je konijnen los laat lopen in een afgeschermde ruimte en dan op de grond gaat liggen. Beweeg je handen niet en laat je beestje aan je snuffelen. Op het moment dat hij je geur herkent zal hij ook meer toelaten.


Heel veel succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij in een hoekje gaat zitten is er toch iets waar hij bang voor is. Begin anders eerst met zorgen dat hij jou associeert met iets leuks. Ga bijvoorbeeld eens in de ren zitten met hun portie brokjes en voer ze wat uit je hand, of geef ze wat lekkers als je de ren in gaat. Eerst gewoon rustig zitten en voeren en als hij dat toelaat rustig aaien. Niets overhaasten en alles op zijn tempo, ik zou hem ook niet meer oppakken. Als hij dan uiteindelijk door heeft dat je geen enge dingen doet kan je rustig beginnen met trainen. Zo heb ik het ook aangepakt met mijn schuwe ram. Eerst schoot hij al onder de kast als iemand op stond om iets te pakken. Hij vind trainen nu hartstikke leuk en springt altijd blij heen en weer als mensen gaan lopen en gaat dan geïnteresseerd zitten kijken of ze terug komen met iets lekkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt. Volgens mij is ie alleen niet zo heel erg bang voor mij gelukkig want als ik hem optilde en ik ging op een bangje zitten en zette hem naast me neer sprong die er wel op. Maar als ik in zijn ren een onverwachte beweging maak dan rent ie al weg.. Als ik bezig ben in de ren komt ie wel heel stoer naar me toe maar dan rent ie weer snel weg of hij snuffelt een tijdje aan mijn voeten.. Het probleem is Jack is wel heel erg blij als ik hem aandacht geef maar hoe miet is dat doen? Meestal tilde ik hem op en ging ergens in de tuin met hem op mijn schoot zitten en aaien want dan is het echt een knuffel konijntje! Ik dacht er zelf aan om dan mrt de clicker en targetstick hem in een mand te leren zitten en dan optillen. Want dit zorgt voor minder stress? Ik zelf vind dat ik een best mooie grite ren heb voor de konijnen en ze liggen hier regelmatig in (zie mijn pf) de achterste is Jack (de bange). Trouwens mijn geur herkent ie wel want ik heb hem nu al 3 jaar het is meer de ren waar die alleen bang is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms denken mensen dat konijnen het leuk vinden om op de schoot te zitten omdat ze helemaal niet bewegen maar dit betekent eigenlijk dat je konijn heel bang is en daarom helemaal niet meer beweegt.


Ik pak mijn konijnen nooit op indien het voor verzorging is.


Fluffy is een langharig konijntje dat geregeld gekamt moet worden en ook geknipt.


Dus die neem ik veel vaker op dan Flint.


Flint en Fluffy worden helemaal niet graag gepakt en dat is maar normaal ook.


Ik laat ze vooral hun eigen ding doen en ga bij hen in de ren zitten.


Ik voer ze heel vaak hun biks uit de hand zodat de band altijd erg goed blijft.



Als ik het zo hoor is je Jack bang van je in de ren omdat hij weet dat je hem gaan oppakken.


Konijnen kunnen heel goed dingen aan elkaar linken en dit is denk ik het probleem.


Probeer gewoon bij je konijnen in de ren te gaan zitten en ze uit de hand te voeren.


Zo bouw je terug een band op met Jack en zo gaat hij je ook weer vertrouwen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou - naast niet oppakken indien het niet nodig is - je eerst vooral even richten op je andere konijntje met trainen.
Sommige konijnen houden echt niet van kunstjes doen, maar vinden het prima om toe te kijken.(En als je met iets lekkers beloont willen ze ook nog wel eens dichterbij komen om ook wat lekkers te vragen. Ook al doen ze er dan geen kunstje voor. Maar ze komen al bij je, dat is soms ook wat waard!

Ik heb er hier twee waarvan eentje, Diva, met plezier over je arm springt. (Uiteraard wel voor een beloning, daar doet ze het uiteindelijk voor ;) ). Dus met haar doe ik nog wel eens wat oefeningetjes. En de ene keer lukt het wel, en de andere keer niet. Het is maar net of ze er zin in heeft.
Met Cas heb ik het wel eens geprobeerd, maar die vindt veel dingen wat spannender (schrikt ook sneller, sprint nog wel eens weg) en die krijg ik met geen mogelijkheid sierlijk springend over mijn arm heen... hooguit poot voor poot met de grootste tegenzin. Dus die krijgt af en toe al wat als hij bij me durft te komen - en voor een beloning klimt hij zelfs op schoot, als ik op de grond zit - en verder vermaak ik hem met het verstoppen van eten in huis of in puzzels. Dat vind hij prima en leuk. (Diva ook hoor, maar die vind ongeveer alles leuk en interessant.)

Trainen is leuk om doen, maar het is belangrijk dat zowel jij als je konijn(en) er plezier in hebben en houden. Dus als het niet gaat, dan gaat het niet. Uiteraard kun je het nog een keertje proberen, je hoeft niet gelijk op te geven, maar voor sommige konijnen is het al een heel knappe prestatie als ze bij je durven komen en durven te ontspannen in jouw buurt.

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms denken mensen dat konijnen het leuk vinden om op de schoot te zitten omdat ze helemaal niet bewegen maar dit betekent eigenlijk dat je konijn heel bang is en daarom helemaal niet meer beweegt.

Ik pak mijn konijnen nooit op indien het voor verzorging is.

Fluffy is een langharig konijntje dat geregeld gekamt moet worden en ook geknipt.

Dus die neem ik veel vaker op dan Flint.

Flint en Fluffy worden helemaal niet graag gepakt en dat is maar normaal ook.

Ik laat ze vooral hun eigen ding doen en ga bij hen in de ren zitten.

Ik voer ze heel vaak hun biks uit de hand zodat de band altijd erg goed blijft.

Als ik het zo hoor is je Jack bang van je in de ren omdat hij weet dat je hem gaan oppakken.

Konijnen kunnen heel goed dingen aan elkaar linken en dit is denk ik het probleem.

Probeer gewoon bij je konijnen in de ren te gaan zitten en ze uit de hand te voeren.

Zo bouw je terug een band op met Jack en zo gaat hij je ook weer vertrouwen.

Nou zo eng op schoot vind ie het denk ik niet want alleen als ik hem aai gaat ie tandenknarsen

ja alleen hij eet altijd uit een bakje en niet uit de hand dus is ie daar denk ik ook bang voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

het probleem van tanden knarsen is dat dit uit ontspanning kan, maar ook uit spanning. Maar uiteindelijk moet je zelf je konijn leren lezen en dit kan dus heel goed betekenen dat hij het wel leuk kan vinden.


 


Persoonlijk vind ik het geen goed idee om een bang konijn met rust te laten or te ontzien maar ik adviseer om juist bij het konijn te gaan liggen, eventueel eten aan te bieden. Het konijn wel ruimte geven om weg te lopen maar ook de mogelijkheid geven om aan jou geur en aanwezigheid te wennen. En soms duurt dit lang.


 


Ik weet dat nijnen het niet leuk vinden om opgepakt te worden, maar er zijn nijnen die dit wel leuk vinden, die hier wel veiligheid in vinden. zoveel nijnen, zoveel persoonlijkheden. Leer je eigen nijn te lezen en heel veel succes hiermee.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid/nuance; ik had het over trainen. Echt (intensief) truucjes leren e.d.
Natuurlijk kun je wel contact zoeken met het bangere konijntje. (Alleen, overdrijf dit ook weer niet. Als je konijn er echt alleen maar heel onrustig en gespannen van wordt werkt jezelf teveel 'opdringen' ook wel eens averechts)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga denk ik idd mijn andere konijn eerst trainen hij komt wel naar me toe en laat zich aaien in het hok waar ik hem meestal oppak alleen in de ren is ie gewoon bang ik snap ook niet waarom ie bang is maar oke waarschijnlijk iets met opakken ofzo het zal wel

" Het zal wel"  lijkt me wat te gemakkelijk...begrijpen waarom je bunny iets doet, angstig is etc lijkt me zeer cruciaal. Konijnen zijn prooidieren, aub niet vergeten...oppakken zijn ze geen fan van, dus menig konijn zal hier aan moeten wennen...dus ook wennen aan jouw, je handen etc. Spendeer wat tijd met je nijnen....trainen kan daarna nog....gewoon lekker bij je nijn zitten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .