Ga naar inhoud

Vacht eten!


Laniboekje

Aanbevolen berichten

Helemaal vergeten hier te posten maar van het weekend zaten vriend en ik lekker in de tuin. Konijnen her en der. Jak en Dax (zusjes) waren elkaar aan het wassen, Dax is een beetje in de rui en krabbelde er zo een pluk haar uit en deponeerde dat netjes op de grond en huppelde weg. Jak snuffelde er eens aan, nam het in haar bekkie en at het op! Serieus, een hele pluk haar!


 


Ik riep haar nog om aandacht te krijgen en evt. de pluk af te pakken maar ze huppelde snel weg en toen ik haar bijna had was het al op. Nu is dat natuurlijk superslecht voor die darmpjes! Ik weet niet of ze het vaker doet, zit niet hele dagen op haar te letten maar vraag me ook af: Waarom?!


 


Nu hebben wij Jak en Dax na twee jaar een beetje kunnen afleren dat ze stro en zaagsel echt niet hoeven te eten. Ze zijn enorm verwaarloosd bij vorige eigenaren (geen eten/geen drinken) en aten dus ook bodembedekking om darmpjes op gang te houden (vermoed ik). Maar vacht eten?? Kan dat ook nog een tic zijn die (iniedergeval) Jak van die vreselijke periode heeft overgehouden?


 


Overigens is er nu dagen later niets aan de hand met het diertje. Heb even de keutels in de gaten gehouden maar niets noemenswaardig. Ben wel benieuwd of jullie hier iets zinnigs over weten te zeggen?


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha!  Volgens ben ik ooit zo op dit forum gekomen, met deze vraag en volgens mij kreeg ik....nul reacties..;)

 

Ik heb dit ook een tijdje gehad, toen ik brammetje uit de opvang haalde. Twiggy was toen al een jaar of 6 bij me en Brammetje werd haar nieuwe maatje.

Na eerst de standaard rituelen van wat knorren naar elkaar, Twiggy die op Bram ging rijden etc., werd het wat vreemder doordat Twiggy plukjes van 
Bram ging eten...grote plukken fluf verdwenen in haar mond en kwamen er niet meer uit...

 

Anways, ik zou je graag willen vertellen waarom ze dit soms doen, maar ik heb geen idee. Het kan volgens mij geen kwaad en houdt een keer vanzelf op.

Maar vreemd is het wel.. rare beestjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie!


 


Vreemd he. Ze kunnen soms van die rare dingen hebben. Ik wijt het altijd maar aan de slechte start van de dames want dat heeft ons wat bloed/zweet en tranen gekost om dat goed te krijgen. Had het vacht eten nog nooit gezien en kon er met Google ook niets zinnigs over vinden. 


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een topic over in gedrag, dus je bent niet de enige! Alleen bij Ginger is het echt obsessief gedrag, ze gaat maar door waardoor Pien nu een hele kale nek/rug heeft. Ik heb een geweldige tip daarover gekregen, als het te erg wordt met het haar likken/happen, smeer het konijn in met (verdunde) teatree olie. Bij Ginger is dit gedrag ontstaan na een operatie. Dat weet ik heel zeker. Misschien het narcosemiddel of toch de stress van een operatie. Ze is ook drie keer geopereerd aan een enorme tumor, in twee maanden tijd. Ze doet het verder geweldig, heb niet eens hoeven dwangvoeren na de operaties, alleen dat obsessieve likken. Ze is er nu mee opgehouden, het haar groeit weer mooi aan gelukkig. En ze zijn nog steeds heel hecht. Haar eten doen alle konijnen wel een beetje, ze krijgen toch haar binnen als ze zichzelf wassen. Een beetje kunnen ze wel hebben, alleen als het andere konijn kale plekken krijgt, zou ik wel ingrijpen. En goed kammen tijdens de rui is wel belangrijk, vind ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen ook kettingkeutels krijgen. Dat zijn van die keutels die met kettinkjes haar aan elkaar zitten. De keutels zijn wel droog. Je ziet dan dat de keutels er dus wel uit komen en dat er geen verstopping zit. Eigenlijk is er dan niets aan de hand.


Ik probeer als ik dat zie, wel even een kam door de konijnen te halen, want dan is er blijkbaar toch iets teveel losse vacht ergens.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dang!!! Da's een lange slinger zeg! Het is vollop rui bij mij at the moment en dan kom ik ze weer meer tegen...maar dat is een goed teken...heb wel eens ergens gelezen dat als ze echt te veel haar binnen krijgen (door wassen tijdens
de rui) dat een paar druppels zonnebloemolie op het biks wonderen kan doen, maar wellicht dit eerst even checken met de DA. Het zou eventuele verstoppingen tegen gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij eet de onderdanige voedster haar van mijn rammetje op, niet als het op de grond ligt maar ze trekt het uit hem. Dus ik denk niet dat het iets te maken heeft met dominantie. De tip van de tea tree olie werkt bij mij ook, bedankt! Ik had eerst de randen van het hok ingesmeerd zodat ze niet meer gaan knagen en daarna mijn rammetje even geaaid met nog wat olierestjes op mijn handen, ze heeft het nog één keer geprobeerd maar daarna niet meer. Ze renden ook helemaal weg toen ik mijn handen voor hun neusjes hield :P

Hoop alleen wel dat hij zichzelf nu nog wel wil wassen als hij zo vies smaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dit nu pas, maar ik zie mijn voedster dit ook regelmatig doen. Mijn tandeloze ram heeft soms moeite met het goed schoon en klitvrij houden van zijn vacht, vooral op zijn billen. Mijn voedster helpt hem dan door met haar tandjes de klitjes eruit te halen. Soms eet ze die ook op.

Wat ik haar nog vaker zie doen is wat jij ook zegt. Tijdens de rui liggen soms her en der plukjes haar op de grond. Ik zie haar daar regelmatig aan snuffelen om het vervolgens op te eten, zowel plukjes van haarzelf als van haar vriendje. Geen idee waarom ze dat doet, ze heeft er verder nooit last van gehad ofzo ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit doen katten ook, in principe alles wat naar hen ruikt zoals haar, lichaamsvocht, bloed ed, zullen ze wegwassen. Dit heeft volgens mij te maken met instinct, al je sporen vernietigen, zogezegd, zodat roofdieren je niet op die manier makkelijk kunnen opsporen. Hou maar eens een plukje eigen haar voor de neus van een kat. Grote kans dat ze het dan willen opeten. Zou best kunnen dat konijnen dat ook doen. Konijnen en katten hebben allebei truuks om roofdieren te foppen, om dezelfde reden verplaatst een moederkat het nest vaak tijdens de kraamtijd, zodat roofdieren ze niet zo makkelijk vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .