Ga naar inhoud

Koolsoorten


Zonnebloem

Aanbevolen berichten

Die vermijd ik eigenlijk. Ik ben nogal huiverig voor gas namelijk. Ik weet dat ze verschillende koolsoorten kunnen eten maar ik geef ze alleen in de winter boerenkool en dan kleine beetjes. Ben ik nu te voorzichtig? Hoe gaan jullie om met koolsoorten?

Ik gaf ze eerst nog wel bloemkool maar ik lust zelf geen bloemkool en mijn vriend ook niet en die kool bederft snel natuurlijk. Het blad van bloemkool, geeft dat niet minder kans op gas? Ik moet toegeven dat ik nog nooit een konijn heb meegemaakt met gas. Ik vraag me af of ik de symptomen wel herken.

Maar ik zou ze wel wat kool gunnen, alleen hoeveel geef ik ze dan? Ze moeten eerst wennen natuurlijk maar hoeveel geef je als ze eenmaal gewend zijn? Ik ben benieuwd of er meer angsthazen zijn zoals ik. Ik geef ook al een boel soorten groente en fruit en denk dan, ach, het is ook wel goed zo. Maar ik lees dat ze het toch wel erg lekker vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen hier wel eens boerenkool en dan krijgen ze een tak. Kropsla krijgen ze 1a 2 bladeren van, dat ligt er een beetje aan hoe groot ze zijn. Broccoli krijgen ze heel soms en dan krijgen ze gewoon een paar boompjes. Chinese kool heb ik ook geprobeerd, dat was bij 50% een succes maar de andere 50% moest er niks van weten.. daar kregen ze een half/heel blad. Ik ben opzich niet zo huiverig voor koolsoorten, we hebben hier allemaal gevorderde groeneters die nog nooit ook maar iets gehad hebben van een groen soort. Ze krijgen hier om de 2 a 3 weken een menu waar een koolsoort bij zit samen met 4-6 andere soorten groenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat als je genoeg ander groen geeft, je niet nog meer moeite moet doen voor mogelijk risico-vol groen. Misschien als je het zelf eet een stukje geven. Of langs de markt en vragen of er een klein stukje over is van het een of ander?


Ik eet zelf heel weinig konijnenvoer, dus koop andijvie, witlof, wortel en koolrabi, radijs voor ze. Soms een takje veldsla van mijn eten en de schilletjes van appel/peer. druiventakjes. Ik eet wel vaak broccoli en bloemkool enzo, maar ze krijgen al genoeg denk ik dan, dus waarom risico nemen.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Medes krijgt regelmatig koolrabi en broccoli, is kropsla trouwens een koolsoort? Wist ik niet, maar dat krijgt hij ook af en toe. Ik heb nog nooit problemen gehad en hij eet het graag dus ja. Onze dierenarts zei ook dat ik gerust kolen en sla mocht geven. Ik ga er niet anders mee om dan met bijvoorbeeld witlof. Als ik nu een gevoelig konijn zou hebben, zou ik dat wel doen, maar ik weet ondertussen dat het geen probleem is. Hij krijgt ook redelijk grote porties, niet dat ik hem nu een hele broccoli in één keer geef, maar het zijn zeker geen mini-stukjes. :P


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef het niet, juist vanwege het verhoogd risico op gas. Mijn overleden ram was gevoelig voor gas dus ik haalde beperkt groenvoer in huis en dat zet ik nu nog steeds zo voort ook al is hij er niet meer.

in de eerste 5 jaar van zijn leven had hij er ook geen last van maar dit is geen garantie zo is gebleken. Dus het is altijd goed om het in de gaten te blijven houden.

Waarom zou je je konijn koolsoorten 'gunnen' als het niet goed voor ze blijkt? Dat staat er een een beetje vreemd of ik lees het verkeerd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@cathedral: Ugh ik was in de war omdat andere mensen het over sla hadden xD. @anjo: mocht blijken dat ze er later niet meer tegen kunnen worden koolsoorten natuurlijk van de lijst geschrapt. Maar hoe groot is de kans dat ze er later nier meer tegen kunnen? Volgens mij is die kans niet groter dan de kans dat je konijntje op een dag plakpoep of diarree krijgt van wortel.. dan kan je net zo goed geen groentes meer geven omdat ze er ooit een keer in de toekomst last van zouden kunnen krijgen. (T is niet aanvallend bedoeld mocht je het zo ervaren, het is gewoon mijn redenering)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Ik heb eigenlijk geen idee of mijn konijnen kool lekker zouden vinden, behalve van bloemkool en boerenkool. Maar ik las ergens dat konijnen het vaak wel erg lekker vinden, vandaar dat ik het ze wel gun. Maar ik kan natuurlijk ook een heel klein stukje geven ipv een hele berg. Met andijvie, witlof, komkommer en sla ben ik altijd nogal gul dus bv een krop voor vier konijnen. Een klein stukje is een veel minder groot risico idd. Ze eten bijna elke dag groente en een of twee keer in de week fruit dus ze zijn wel geoefende groente eters. Maar leuk om te lezen wat jullie gedachten erover zijn, ik ben dus niet de enige die er voorzichtig mee is. Sommige mensen geven hun konijnen echt van alles, bv aardappelschillen, dat durf ik dus echt niet. Maar die beweren vaak dat dat nog goed gaat ook. Ik vraag me af of iemand weet welke stof het is waar ze gas door krijgen en in welke kool daar meer/minder in zit? Dus welke kool geeft meer risico dan andere?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .