Ga naar inhoud

Konijn na sterilisatie (castratie)


marlieke36

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Noena (voedster) heb ik gisteren laten castreren. Het eten gaat echter nogal moeizaam. Ze heeft op de dag van de castratie wel wat hooi gegeten en 1,5 worteltje (van die hele kleine voorverpakte worteltjes). Brokjes gaan er echter nog niet in, terwijl ze daar juist zo gek op is. Daarnaast zijn haar keuteltjes ook heel klein, wat ook logisch is omdat ze weinig eet. Drinken doet ze gelukkig wel, al heb ik haar dat vandaag ook erg weinig zien doen. Ook wast ze zichzelf heel erg vaak en zit ze maar. 

 

Vandaag heb ik haar wel een paar keer zien liggen met haar pootjes languit, dus ik heb nou niet direct het idee dat ze heel veel pijn heeft. Ik heb haar ook wat witlof gegeten. Hier heeft ze een gedeelte van opgegeten en daar kwam ze ook direct op af. Wel zie ik dat ze is afgevallen. Wat kan ik nu het beste doen? Extra pijnstilling halen bij de dierenarts of morgen nog even afwachten?

 

Groetjes,
Marlieke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je geen pijnstiller meegekregen van de dierenarts dan? Normaal krijg je deze wel mee, vooral bij gecastreerde voedsters omdat ze toch een flinke jaap hebben zitten en ik kan me voorstellen dat dat best wel even pijn blijft doen. Wat dus ook verklaart dat ze momenteel geen enorme eter is.

Dat je ziet dat je voedster is afgevallen is normaal als de baarmoeder en eierstokken verwijderd zijn.

Zolang je nijn zelf eet zou ik me niet zo'n zorgen maken, er komen tenslotte ook keutels uit dus alles werkt zo te horen prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen pijnstiller meegekregen na sterilisatie, vond het eerst ook een beetje vreemd, maar toen ik zag dat ze de volgende dag een beetje begon te eten en ze wat actiever werd zag ik dat het inderdaad niet nodig was.

Zolang ze gewoon zelf wat wil eten zou ik me niet te veel zorgen maken. Die brokjes gaan er waarschijnlijk morgen wel weer in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voedster heeft zeker wel een dag of 4-5 pijnstiller nodig dus ik zou er voor zorgen dat je dat in huis hebt. Mijn voorkeur gaat uit naar Metacam of Novacam maar er zijn ook dierenartsen die Carprofen mee geven. Het kan zijn dat het even duurt voordat ze brokjes gaat eten. Deze liggen zwaar op de maag dus je kan beter licht verteerbaar eten geven zoals groenten als ze dat gewend is. Misschien is een darmstimulerend middel zoals Metocloral of Cisaral ook wel handig. Succes!


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft een injectie gehad op de dag van de castratie. Die werkte 24 uur. Ik heb ook niet het idee dat ze pijn heeft, dus ik denk dat ik nog even wacht met de pijnstilling. Zolang ze eet, rent en hupt lijkt het me beter om niks te geven. Ik hoop dat ze snel brokjes gaat eten, zodat ze weer iets aankomt. Ik snap dat ze minder weegt i.v.m. de castratie, maar ik voel haar botjes beter zitten. Dat lijkt me meer een vetkwestie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze vallen echt niet in een dag zo veel af hoor ;) lekker even aankijken komt vanzelf goed.

@joboris, qua pijnstillers ben ik het met je eens mits je merkt dat ze niet echt pijn heeft, darm stimulerende middelen zou ik niet aan beginnen als er gewoon gegeten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze vallen echt niet in een dag zo veel af hoor ;) lekker even aankijken komt vanzelf goed.

@joboris, qua pijnstillers ben ik het met je eens mits je merkt dat ze niet echt pijn heeft, darm stimulerende middelen zou ik niet aan beginnen als er gewoon gegeten wordt.

 

@femmeke: Ze schrijft dat de keuteltjes klein zijn dus ik persoonlijk zou het wel geven. ;) Het zorgt er ook voor dat er weer goed gegeten wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook pijnstilling meegekregen voor mijn Flint.


Dit moest ik gedurende 5dagen na de castratie nog geven...


Flint at fantastisch goed vanaf ze terug goed wakker was uit de narcose.


Als ik bijna terug haar pijnstilling moest geven, zag je dat ze pijn had: ze lag gewoon op hetzelfde plaatsje en bewoog heel weinig...


Ook liet ze zich heel makkelijk pakken terwijl ze normaal helemaal gek word...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waar. Na de operatie krijgen ze daarom ook vaak een injectie met darmstimulerend middel. Dit konijn eet en keutelt na de operatie gewoon weer, dus dat betekent dat de darmen weer gewoon werken. Lijkt me niet nodig om dan extra cisaral/metacloral te geven.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bel je dierenarts of vraag een second opinion bij een konijn vaardige dierenarts (mocht die van jou dat niet zijn). Zoals je hier al leest zijn er vele wegen
naar Rome. Mijn konijn moest ik gewoon even met rust laten, 1 dag een pijnstiller gegeven (dus niet de genoemde 4-5 dagen hier) en toen ging het weer.

Vraag je dierenarts waarom er geen pijnstiller is meegegeven en hou een oogje in het zeil v.w.b. haar keutels. Laat haar verder lekker loungen, zet misschien wat 
extra water bij d'r in de buurt en bij die van mij werken stronkjes peterselie en basilicum goed om ze weer aan het eten te krijgen. Maar bij twijfel en als je je te veel
zorgen maakt, bel je dierenarts. Succes in ieder geval! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .