Ga naar inhoud

Voedster snotneus en niesen


Aanbevolen berichten

Sinds zaterdag is mij opgevallen dan Luna veel aan het niesen is, er kwam op een gegeven moment een snottebel uit haar neusje.


nu heeft ze een heel vies neusje, morgenochtend bel ik gelijk de dierenarts voor een afspraak, aangezien ze nog haar nest zoogt en 1 van de kleintjes ook een vies neusje heeft sinds vandaag.


Mijn vraag is of ik nu de andere kleintjes van hun moet scheiden om verdere besmetting te voorkomen? Of ze bij haar laten. Ik wil niet dat de rest ook ziek wordt.


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 7 konijnen met snot te hebben gehad, zou ik ze wel van elkaar scheiden. Het is hier namelijk zo dat er eentje erger snot had dan de rest. Ik denk dat die ene de rest steeds opnieuw besmette. Ik heb ze in het begin ook gescheiden en ik wou dat ik dat langer had volgehouden. Want sommige konijnen kunnen er beter tegen dan andere en zijn sneller beter. En je hebt ook konijnen die er meer last van hebben zonder eraan dood te gaan. Mijn dierenarts zegt dat ook, ze besmetten elkaar steeds opnieuw. Goed schoonmaken helpt ook want die bacterie blijft overal in hangen en kan daar lang overleven. Ik neem aan dat je voedster nog zoogt? Met 6 weken zijn ze daar wel klaar mee, ik zou de niezende konijnen dan scheiden van de rest. En dan wel allemaal behandelen, ook als ze niet niezen. Ik heb ongeveer 1,5 jaar lang antibiotica moeten geven, af en aan, druppels en prikken. Succes iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de moeder haar kleintjes nog zoogt kan je toch helemaal niet scheiden...


Bovendien konijntjes met maar 5 weken of minder kan je toch echt nog niet scheiden van hun moeder?


Ā 


Ik zou vooral eerst het advies van de dierenarts afwachten...


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan zou ik ze met de hand op moeten gaan voeden idd

Heb welalles in huis daarvoor

Vanmiddag om half 3 heb ik een afspraak bij de da

De jonkies zijn 3 weken oud en doen t goed

Ik heb ze wel al naar binnen gehaald, t regend nogal en ze zaten vanmorgen helemaal weggedaoken achter t toilet van moeders

Ik wacht even het advies van de da af. Ben nu toch aan het werk dus kan nu ook niks doen

Bedankt voor de reacties allemaal, laat het vanmiddag even weten hoe t gegaan is.

Wat denken jullie

De jonkies meenemen naar de da vanmiddag ?

Ze slapen al lang niet meer in het nest en lopen ook al lekker buiten te ravotten en mama gek te maken.

Heb nu toch al een consult bij de da, kan die ze gelijk nakijken.

Of ze toch maar thuislaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dan zou ik ze met de hand op moeten gaan voeden idd

Heb welalles in huis daarvoor

Vanmiddag om half 3 heb ik een afspraak bij de da

De jonkies zijn 3 weken oud en doen t goed

Ik heb ze wel al naar binnen gehaald, t regend nogal en ze zaten vanmorgen helemaal weggedaoken achter t toilet van moeders

Ik wacht even het advies van de da af. Ben nu toch aan het werk dus kan nu ook niks doen

Bedankt voor de reacties allemaal, laat het vanmiddag even weten hoe t gegaan is.

Wat denken jullie

De jonkies meenemen naar de da vanmiddag ?

Ze slapen al lang niet meer in het nest en lopen ook al lekker buiten te ravotten en mama gek te maken.

Heb nu toch al een consult bij de da, kan die ze gelijk nakijken.

Of ze toch maar thuislaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze meenemen idd. Pas wel op dat ze niet van de behandeltafel af springen. Ik had jonkies van 6 weken toen hun moeder overleed. Ze drinken in principe tot 4 weken maar bij mij mochten ze daarna ook een enkele keer. Het is natuurlijk wel zo dat ze nog een boel van hun moeder leren na die 4 weken. Daarom is het eigenlijk beter als ze tot zo'n 8 tot 12 weken bij hun moeder blijven, idealiter. Maar ja, snot is wel lastig vanaf te komen als je een heel nest hebt. Ik had dus precies hetzelfde, de moeder had ook snot. Ze is trouwens doodgegaan aan een abces. Maar het is een overweging die je moet maken, ik zou dat idd met je dierenarts overleggen. De mijne vond scheiden beter maar toen waren ze al iets ouder. Het kan verraderlijk zijn, snot, en het kan snel gaan als het mis gaat. Dus ik zou ze goed in de gaten houden. Dat lukt binnen beter dan buiten, ook al is het even minder leuk. Zet ze trouwens niet op de tocht, onder een raam bv tocht het vaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts was trouwens wel erg pessimistisch, hij zei dat in bedrijven waar men konijnen fokt voor de slacht, bij snot slechts 20% overleeft. Geen idee of dat waar is maar misschien dat er in zo'n bedrijf meer slachtoffers zijn omdat ze zo dicht op elkaar gepropt leven in een klein hok. Van de 9 konijnen, incl de ouders, is er eentje overleden aan een longontsteking. En de rest is nu snotvrij. Er zijn wel konijnen overleden aan andere aandoeningen, wie weet omdat ze toch zwakker zijn, ik moest ze lang behandelen. Toen waren ze wel allang volwassen hoor. Maar die 20% is bij huiskonijnen erg pessimistisch, bij mij heeft dus eigenlijk op een na alles het overleeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat eerlijk gezegd wel positief. Want het is bij slachtkonijnen de bedoeling dat 100% het niet redt. ;)


Snot is te behandelen maar kan geloof ik al snel chronisch worden en als je er niks aan doet. Ja dan gaat je konijn op den duur dood ja. En dat is dus het euvel van de vleesindustrie: die gaan echt niet naar een dierenarts als ze toch geslacht worden...


  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Net bij de dierenarts

Kwam geen snot uit dr neusje toen ze m uitspoelde

Wel antibiotica meegekregen die volgens haar niet schadelijk ik voor de kleintjes.

Daarnaast hoorde ze ook weinig darmgeluiden en ze heeft ook haar bdk niet opgegeten van vandaag. Zag ook net dat er geen keutels in de kooi lagen dus ook wat voor dr darmen en wat dwangvoer meegekregen.

Hopelijk wordt ze nu wat beter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu drie konijenen met snot gehad.


Eentje is al een jaar snotvrij.


De twee andere zijn nu aan het einde van hun anti-biotica kuur en ik hoor al na de eerste injectie geen niezen meer.


Ik injecteer de dus om de dag met duplocilline, het enige wat naar mijn mening werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ging het zo, van de 7 konijnen heeft eentje nooit ergens last van gehad, snot of niezen dus, immuun dus. Eentje was er na een paar maanden vanaf. Daarna duurde het een tijd, ik gaf toen ook duplocilline, en toen genas er nog eentje helemaal, toen ze 1,5 was ongeveer. Nummer vier stierf onverwachts toen ze 2 was, die was nog wel aan het niezen soms. En dan had ik er drie die heel lang nog bleven snotteren. Twee daarvan zijn er toch nog helemaal vanaf gekomen, toen waren ze 2,5, denk ik. En eentje die had het het ergst en heeft tot zijn dood (aan een tumor), toen hij 3 was, af en toe gesnotterd. Ik heb er een nieuw konijn bijgenomen en dat was wel eng, zouden ze de bacterie nog bij zich dragen? Ze zijn nu bijna 4. Maar nee dus. Geen snot, godzijdank. Bobby niest wel eens, en dan schrik ik meteen op, maar altijd een of twee keer, normaal dus. Nel heeft nu wel gevoelige darmen en mag weinig biks, ik denk door al die antibiotica. al hebben haar zussen gelukkig nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .